--OT-- Hjullagerbyte Audi fram

Bastarden

Rullande projekt...
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Tjena,

Drar en fuling och hör om någon här provat en sådan operation??
Lagret är en pressad variant som eg. kräver demont. av fj-ben för att
pressas...

Få ut det gamla är nog lugnt, svetsa på yttre lagerbanan så den
krymper alt spräcka den. Så länge e allt lugnt!!

MEN, nu ska det nya på plats så min fundering är eg. om det kan räcka med
att värma fj-benet så det växer och lägga lagret i frysen (på max) så
det krymper och sedan pressa in det utan press på ngt sätt...

Vad tror Ni om detta? ...eller har Ni några bättre tips? (annat än verkstad)

Vi kan se detta som en fundering ang. hur material växer/krymper i
förhållande till temperatur så blir det genast intressant i hojsyfte oxå! :banana


mvh Danne
 
Förra ägaren på min audi 80 la den biten som lagret skulle in i ugnen och själva lagret i frysen. Lät det ligga där ett tag sen var det tydligen bara att sätta ihop sakerna igen utan att behöva använda någon kraft alls
 
Mange skrev:
Förra ägaren på min audi 80 la den biten som lagret skulle in i ugnen och själva lagret i frysen. Lät det ligga där ett tag sen var det tydligen bara att sätta ihop sakerna igen utan att behöva använda någon kraft alls


True true, men ugn är väl kanske lite överdrivet.. Värmepistol eller gasol funkar bra. Men det är klart, lagerpress är väl alltid bra att ha ;)
 
cRoC skrev:
True true, men ugn är väl kanske lite överdrivet.. Värmepistol eller gasol funkar bra. Men det är klart, lagerpress är väl alltid bra att ha ;)

Att få in hela fjäderbenet i ugnen tror jag blir tungt men kan nog gå, å då måste jag lös med
benet från bilen vilket innebär hjulinställning, därav funkar det inte så vidare
med press heller...har tillgång till det så plockar jag lös så e det inte några
problem... Hoppas jag!! :huvet

Tror jag ska prova gasol/frys tricket så får vi se hur det går!!
...om jag inte hittar någon som gör det till vettigt pris villsäga!!
Fast då är ju saken att jag e så :kocko att jag vill prova själv... :banana

Tack för synpunkter!!

/Danne
 
Bastarden skrev:
Att få in hela fjäderbenet i ugnen tror jag blir tungt men kan nog gå, å då måste jag lös med
benet från bilen vilket innebär hjulinställning, därav funkar det inte så vidare
med press heller...har tillgång till det så plockar jag lös så e det inte några
problem... Hoppas jag!! :huvet

Tror jag ska prova gasol/frys tricket så får vi se hur det går!!
...om jag inte hittar någon som gör det till vettigt pris villsäga!!
Fast då är ju saken att jag e så :kocko att jag vill prova själv... :banana

Tack för synpunkter!!

/Danne
Jag tog loss hela benet (märk upp hur länkarmarna satt) bara att knacka ur med dorn och sen andvända den gamla lagerbanan för att knacka i den nya.. tog ca 2,5h med allt funderande (första gången) :tummenupp
 
sanntur skrev:
Jag tog loss hela benet (märk upp hur länkarmarna satt) bara att knacka ur med dorn och sen andvända den gamla lagerbanan för att knacka i den nya.. tog ca 2,5h med allt funderande (första gången) :tummenupp

Visst kan man knacka i dom. Men testa att värma och kyla grejerna först, så slipper du oroa dig för att skada något.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top