[ot] Emu

Ska vi ha Euro som betalningsmedel

• Antal röstningar
    0
Seizure Later skrev:
Jag röstar ja, jag tror verkligen på tanken med en gemensam valuta och som EU-medborgare sen -72 kan jag säga att jag bara har haft fördelar av det fram tills nu.
Dom flesta argument jag hör emot EMU är av typen "tänk om..." och så något skräcksenario. Så kan det väl bli med allt? Nä, fram med upptäckarlustan och äventyrsviljan, så kan vi alla vinna på en större gemenskap. Dessutom så är jag lika gärna solidarisk med dom fattiga i resterande del av EU som enbart med dom här i S.

Vi har alltid tillhört EU. Funnits på kartan sen urtidesminnen..... Bara efter WWII som gränserna drogs litt.....

S har alltid vatt ett EU-land.

//Längtar till evvrån

Jag måste säga att jag just nu är emot EMU. Jag tycker att vi ska avvakta för att se vad som händer med valutan. Som nämnt tidigare så känns det inte riktigt rätt att ha samma valuta som dom forna öststaterna. Inte fören dom har fått ett riktigt fungerande ekonomi och samhällsstruktur vill jag dela valuta med dom.

Annars är ju tanken med EMU väldigt bra. Men som med alla tankar så funkar dom inte alltid lika bra i praktiken som i teorin.

Alltså, nej till EMU just nu.

Re: Re: [ot] Emu

norwegian wood skrev:
jeg stemte "nej"

det er alltid like skoj aa reise til sverige, vi faar saa mye mer for oljepengene vaare der enn hjemme, man sparer jo tusener bare paa kursen.... :fakta

leve svenska kronan!
:bow
Hehe :).

Jag jobbade med ett gäng norrmän i höstas och vi gjorde lite prisjämförelser mellan Sverige och Norge :skrämd

I jämförelse med Norge så är ju Sverige ett skatteparadis, men så har ju ni era oljepengar också! :)

Re: Re: Re: [ot] Emu

sgtpepper skrev:

Jag jobbade med ett gäng norrmän i höstas och vi gjorde lite prisjämförelser mellan Sverige och Norge :skrämd

I jämförelse med Norge så är ju Sverige ett skatteparadis, men så har ju ni era oljepengar också! :)

ser at du nevner snus under "intressen" i profilen, du kan jo takke høyere makter for at du ikke bor i norge, sist gang jeg sjekket kostet en boks 63 SEK for ikke å snakke om sigg som koster rundt 67 SEK for en 20 pakkning... :skrämd

tur man varken snusar eller röker.... :rolleyes:

Absolut inte! Klart att vi ska ha en egen valuta. Kronan eller inget alls.. Blir bara förbannad när jag tänker på detta :mad:

Skulle nog rösta nej för har fått ett sån't dåligt intryck av de
länder som fått euro.

Hörde nått om att Tyskland smyghöjt priser efter euron och
när jag var på Gran Canaria så hade alla priser höjts med det
dubbla priset (!!!) . Invånarna klagade också för att det var bara
priserna som höjts och inte deras löner.

Därför har jag fått en uppfattning av att det säkert här också
kommer bli smyghöjning...vilket jag tycker är fel.

En annan sak som jag tycker är löjlig är att det skulle va olika
tryck på euron beroende på vilket land man var i så alla mynt
och så skulle inte va likadana.
Var inte hela grejen att allt skulle va likadant?! :confused:

Last edited:
Re: Re: Re: [ot] Emu

sgtpepper skrev:

Sverige har faktiskt högre skattetryck än Norge om man ser till vad man får kvar i slutändan.
Det är väl inte okänt att vi leder skatteligan.
Har för mig att norrbaggarna har skattefri månad en gång om året.
Det är dyra grejor där men å andra sidan tjänar de bättre än oss med.

Dez skrev:
Tror det blir nej

Känns som vi går mot mer överstatlighet :finger

Sen lyssnade jag på Pagrotsky för några år sen och han förklarade lite snabbt. Sverigen har ju använt devalvering i krissituatiner...blir ju liiiite svårare med euro :fatta!

Skulle nog vilja säga att devalvering är totalt omöjligt redan idag. Efter det att den borgerliga regeringen i början på 90-talet övergav fastkurspolitiken till förmån för en flytande krona så varken går det eller skulle ge några effekter om vi devalverade, eftersom vår kronkurs alltid motsvarar det faktiska värdet.

Så det blir ingen skilnad om vi är med eller ej.

Sen är det lättare att spekulera mot en mindre valuta än en större, vilket skulle ge att Euron blir en stabilare valuta än kronan.

Kungen kommer att finnas kvar på baksidan om vi inför Euro som betalningsmedel, tyvärr. (titta på min avatar och bli förvånad över det uttalandet :rolleyes: )

Ett hojargument för?
Det blir lättare att jämföra priser för privatimport av hojar från tex. Tyskland.

gladh

Får ju min lön i Euro, har puttrat runt i Schweiz,
Österrike, Italien, Frankrike plus Luxenbourg och efter
det kan jag bara säga att det är smidigt som attan.

Själva valutan intresserar mig inte speciellt mycket.
Dock är själva EU's framtid intressant för mig.

Förr eller senare går något åt pipsvängen, det gör det alltid.
Hur påverkas Sverige om vi har kvar Kronan?
Blir det mycket annorlunda om vi INTE går med i EMU?

Pekar man på detaljer så är man pessimist.
Försöker man se hela bilden så är man optimist.
Men om man försöker se lite längre... Då börjar man
förhoppningsvis räkna med både bra och dåliga saker,
precis som med allt annat.

I mina ögon är det, just nu, fullständigt skit samma.
Att priserna smyghöjs är ingen katastrof - efter ett antal
månader börjar prismedvetna personer importera från
andra länder och pressar ner priserna mot sina ursprungliga nivåer.

Tror även det blir finnemang när öst-staterna kommer med,
billig arbetskraft och stor utvecklingspotential.
Man måste sätta möjligheterna framför problemen.

Dock har jag andra tankar vad gäller betalningsmedel,
lite mer religösa tankar avseende vad står skrivet i
Uppenbarelseboken 13:16-13:17.

Gemensam valuta är ett stort steg mot en enda
internationell valuta, vilken kommer att förbindas till
något smart chip som vi får inopererat under huden på
vår högra hand.
Jag tror vi kommer att se detta under vår livstid, jag är
däremot kluven till huruvida man skall försöka förskjuta
det ( rösta nej ) eller bara acceptera det ( rösta ja ).
Det är trots allt inte samma sak att välkomna en valuta
som att ta emot ett chip under huden.

Och eftersom det kommer att bli enklare för mig själv när
jag reser mellan Svea och Hamburg...
Så jag kommer nog att rösta ja.

Ps. JA, jag ÄR omständig... Men jag vill inte bara se på
småsaker... Jag vill se hela bilden. Jag vill vara medveten
om vad som egentligen händer, ur ett historiskt och
framtida perspektiv.

Fredrich skrev:
det kan jag bara säga att det är smidigt som attan...

I Schweiz är det väl ändå inte så smidigt med euro... ;)

Tycker inte vi ska ha någon folkomröstning.

Inte ens alla "experter", statsvetare och ekonomer kan säkert säga vilken effekt införandet av EMU kommer att ha på vår ekonomi. Hur fan ska Svensson kunna ta ställning för eller emot?

Men är det folkomröstning tycker jag att man ska rösta. Får försöka ta reda på så mycket som möjligt. Just nu lutar det starkt mot JA.

Chefen Alabama skrev:
I Schweiz är det väl ändå inte så smidigt med euro... ;)
*Host* Ursäkta... Använde Kreditkort den dagen...

Re: Re: Re: Re: [ot] Emu

Silwer skrev:
Sverige har faktiskt högre skattetryck än Norge om man ser till vad man får kvar i slutändan.
Det är väl inte okänt att vi leder skatteligan.
Har för mig att norrbaggarna har skattefri månad en gång om året.
Det är dyra grejor där men å andra sidan tjänar de bättre än oss med.

nesten korrekt, vi betaler halv skatt i desember og vi har "skattefrie" feriepenger (ca. 12 % av forrige årslønn (brutto, før skatt)) utbetalt i tillegg til juni lønningen.

tjener nok en god del bedre enn i sverige, da jeg bodde i oslo var det svensker over alt, samme hvor man gikk støtte man på "søta bror", men det var trivelig det....

Det beror väl lite på vad vi får för svenska kronan? om det blir 7-8kr för en euro så JA! ... men inte annars ... När Spanien gick över så steg deras valuta ganska mycket! -allt blev mkt dyrare för oss svenskar som växlade med Svenska kronor...

Tex: så höjdes priset för bensin med ca: 1,25kr

Men vi måste ju få fram mera för och nackdelar, innan vi bestämmer oss...

Jag har varit för Euron fram tills för ett halvår sedan. Min arbetskompis tjatar alltid om hur Euron kommer sänka skatten och att räntan kommer att bli lägre. Dock så är ju räntan idag ett av de få hjälpmedlen förutom skatten som vi kan justera vår ekonomi med. Finns inte räntan som stymedel så vad göra då???? Jo man höjer skatten som styrverktyg. Hur många gillar det. Visst din fina villa/lägenhet kommer att bli billigare men du har mindre i kassan och särskilt om du inte har några lån :mad:
Jag kommer att rösta NEJ. Det är inte en fråga om bara ha samma valuta det gäller mycket mer.

///M

Ja! för det säger pappa och min samhälls-lärare... :rolleyes:

Tur att man inte måste vara 18 för att rösta (här på sporthoj...)

Fredrich skrev:
det kan jag bara säga att det är smidigt som attan.....

Jag får min lön i hela världens valutor, det kallas Visa.

Ett gigantiskt Nej är vad jag hoppas på. För företagen ser jag fördelarna men för privat personer ser jag inte en enda fördel.
Sedan kan man ju hoppas på en ny omröstning om kärnkraft.

Back