OT: Bilproblem -HJÄLP-

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Tjenare.

Igår när jag skulle hämta upp polaren så ville inte bilen starta.

Provade med full choke, ingen choke och full gas, dutta med gasen på full choke, choken i mellanläge.

Inget fungerade, batteriet var nog bra för att jag skulle kunna stå och dra ett bra tag, flera gånger.

Bilen är en Passat 1.8GL -85 (Förgasarmotor)

Kan nån tipsa om nått skulle jag bli grymt tacksam, behöver bilen varje dag i jobbet nämligen. :)

Startgas - tänder bilen, men dör direkt så verkar det som om bränslet lagt av.
Startar den och river igång men inte vill gå igång utan gas så kan det vara läck på bensinslangarna så det blir luftblåsor. Speciellt mek bensinpumpar är kassa på att pumpa gas.

Startar inte bilen med startgas så blir det till att utreda gnistan och då har du att göra. Kolla om stiften är blöta efterstartförsök. Provkör ett stift urskruvat och se om det finns gnista.....
osv osv....

Chrille skrev:
Startgas - tänder bilen, men dör direkt så verkar det som om bränslet lagt av.
Startar den och river igång men inte vill gå igång utan gas så kan det vara läck på bensinslangarna så det blir luftblåsor. Speciellt mek bensinpumpar är kassa på att pumpa gas.

Startar inte bilen med startgas så blir det till att utreda gnistan och då har du att göra. Kolla om stiften är blöta efterstartförsök. Provkör ett stift urskruvat och se om det finns gnista.....
osv osv....
Tackar! Blir att köpa startgas då. Läck på bensinslangarna hade jag för några veckor sen, men de borde inte läcka nu. Får väl byta kanske.

Nått annat som kan vara fel? Det sjuka är att den var hur lättstartad som helst förra vintern.

Brytarspetsarna kanske har slagit ihop? Då får du ingen gnista.

Nu har jag fått igång den.

Jag var påväg till gymmet idag och tänkte ta cykeln för att bilen inte funkade, men när jag kom ut till cykelskjulet märkte jag att jag inte hade med mig cykelnyckeln. Jag gick bort till bilen och slog på tändningen, stängde av allt annat och körde startmotorn, den gick runt, men inte fort. Just när jag skulle gå så tände den en gång. Sen när jag körde den igen så startade den utan problem, även om startmotorn segade som fan.

Väldigt skumt, varför gör den så?

Batteriet är redan laddat! Jag förstod att startmotorn segade pga det (helt bakom är jag inte ens när det gäller bilar). :)

Men jag tänkte mest på: Varför har bilskrället en dålig dag? ;)

UrbanTiger skrev:
Luftfuktighet, temperatur och lufttryck kan påverka allt möljigt.
Det är ju dock ett tecken på att allt inte är ultrafrächt.
Kan jag fixa så det är samma luftfuktighet, temperatur och lufttryck under huven på min bil på nått enkelt sätt?

Chrille skrev:
Håller med. Inspektera fördelare, rotor och brytare FÖRST om du inte har gnista.
sådär betedde sig min bil med en gång.
Det var allt det Chrille nämner och tändsiften som byttes och så gick den 4-ever:)
Den krånglade vissa dgar och strata hur bra som helst andra dagar. Det var väl bara på tur som gnistan träffade de i princip obefintliga stiften i fördelaren, (hette den nog :hihi ).

Har du kollat på de grejorna?

/tok-amatören:rodnar

TinaTjejen skrev:
sådär betedde sig min bil med en gång.
Det var allt det Chrille nämner och tändsiften som byttes och så gick den 4-ever:)
Den krånglade vissa dgar och strata hur bra som helst andra dagar. Det var väl bara på tur som gnistan träffade de i princip obefintliga stiften i fördelaren, (hette den nog :hihi ).

Har du kollat på de grejorna?

/tok-amatören:rodnar
Fördelare och rotor är fina, ser nya ut. För ett tag sen bytte jag stift, spole och kablar.

Vad jag förstår så är motorn brytarlös, har jag fel i det?

/ Oxå amatör

Hjälp igen, jag tror förgasarinställningarna har ändrats när jag skruvade på fel skruv när jag skulle ställa tomgången, nån som har några tips på vad som kan göra den svårstartad, för mycket soppa, för lite? Har jag råkat ändra nått som har med choken att göra?

Plz Hilfe! ;)

Om nån har en verkstadshandbok till en Passat -85 så får ni gärna höra av er!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg