OT - Bilfråga - Ramlager Volvo 850

TwinSucker skrev:
Det som DJM sa är ett mycket prisvärt allternativ...jag vet inte vart du bor men du kan ju alltid kolla med lite olika fordonsprogram. Dom här som ett exempel Fredrika Bremer Gymnasiet ska vad jag har hört vara en mycket bra skola.

Edit: Skit i det här...Håll kontakten med DJM istället :tummenupp

Jag bor för tillfället i trångsund(stortorp) men ska precis flytta till SKogås... Tjejen jobbar i Haninge så att lämna bilen där är ju rätt vettigt... Den är f.ö. hos volvo i Haninge/Brandbergen nu..(eller var i morse iaf)

korvgubbe skrev:
Jag bor för tillfället i trångsund(stortorp) men ska precis flytta till SKogås... Tjejen jobbar i Haninge så att lämna bilen där är ju rätt vettigt... Den är f.ö. hos volvo i Haninge/Brandbergen nu..(eller var i morse iaf)

Då passar det ju himla bra med Fredrika gymnasiet...när jag gick fordon för ett antal år sen så hade vi samma system som DJM:s skola har...visst det tar lite längre tid men det är det värt plus att eleverna för öva sig och allt övervakas ju av en lärare plus att man oftast får garanti på jobbet oxå :) Så kolla upp det här med skolorna ör det är garanterat mycket billigare än å länma den till en riktig verkstad och framför allt med tanke på att bilen har gått långt :tummenupp

Då är ju vi grannar! Jag bor oxå i Trånkan :tummenupp

TwinSucker skrev:
Då passar det ju himla bra med Fredrika gymnasiet...när jag gick fordon för ett antal år sen så hade vi samma system som DJM:s skola har...visst det tar lite längre tid men det är det värt plus att eleverna för öva sig och allt övervakas ju av en lärare plus att man oftast får garanti på jobbet oxå :) Så kolla upp det här med skolorna ör det är garanterat mycket billigare än å länma den till en riktig verkstad och framför allt med tanke på att bilen har gått långt :tummenupp

Då är ju vi grannar! Jag bor oxå i Trånkan :tummenupp

Jag lär nog fundera på det där med att låta en skola göra det.. Köpte bilen för 25kkr så det känns surt att slösa en förmögenhet på en verkstad.

Jepp, så gott som! tror däremot inte jag sett någon TL1000 där när jag varit ute å farit.. Eisbeier å hans Speed triple har man ju råkat ut för ett par gånger däremot.. =)

korvgubbe skrev:
Jag lär nog fundera på det där med att låta en skola göra det.. Köpte bilen för 25kkr så det känns surt att slösa en förmögenhet på en verkstad.

Jepp, så gott som! tror däremot inte jag sett någon TL1000 där när jag varit ute å farit.. Eisbeier å hans Speed triple har man ju råkat ut för ett par gånger däremot.. =)

Det tycker jag helt klart att du ska göra, som sagt det är himla bra faktiskt.

Hehe, min stod parkerad 100 meter ifrån hans :) fast uppe på...ändå har jag mullrat igenom Stortorp ett antal gånger... :huvet

TwinSucker skrev:
Det tycker jag helt klart att du ska göra, som sagt det är himla bra faktiskt.

Hehe, min stod parkerad 100 meter ifrån hans :) fast uppe på...ändå har jag mullrat igenom Stortorp ett antal gånger... :huvet

Jag bor precis vid vägen mittemot kliniken så jag är van med hojmuller.... Alla fläskiga gubbar som bor i fetingvillorna däromkring brukar ju vara ute och leka tonåringar på sina customhojar...

Så ni två är stammisar på Oasen då med andra ord.. hehe

korvgubbe skrev:
Jag bor precis vid vägen mittemot kliniken så jag är van med hojmuller.... Alla fläskiga gubbar som bor i fetingvillorna däromkring brukar ju vara ute och leka tonåringar på sina customhojar...

Så ni två är stammisar på Oasen då med andra ord.. hehe

Ah haa, är det där nere du bor...vart i skogås blir det sen då?

Det skulle man lugnt kunna säga!! Tror att det är några av dom bättre pizzorna i stan faktiskt :tummenupp

Ska du till SH-puben på lördag?

TwinSucker skrev:
Ah haa, är det där nere du bor...vart i skogås blir det sen då?

Det skulle man lugnt kunna säga!! Tror att det är några av dom bättre pizzorna i stan faktiskt :tummenupp

Ska du till SH-puben på lördag?

Jag kommer flytta mellandagarna så det blir fullt upp. Köpt radhus i skogås i en av alla längor på norra sidan järnvägen..

Farstastrandspizza knäcker!

Handlade på oasen en gång och blev inte särskillt positivt överaskad.. Förutom att jag luktade som efter en krogkväll av två korta svängar in(beställa och sen hämta) så var pizzan meddelmåttig..

Kör heller budget i trånkan eller får en riktig höjdare från farsta strand.

Oh fan

där ser man...vilken tur att smaken är som :arsele

Så då blir det ingen pub för din del då :tungan

Det är fint i det området faktiskt! Betydligt bättre än på andra sidan spåret.

TwinSucker skrev:
Så då blir det ingen pub för din del då :tungan

Det är fint i det området faktiskt! Betydligt bättre än på andra sidan spåret.

nej, det blir bara till å kånka kartoger.. på juldan komme rjag iofs vara nere i nynäs och fixa hojen.. den är avställd men stått skitig å eländig sedan november..

Oh ja.. Slå upp ordet "segregerat" i en ordlista och du hittar ett flygfoto på Skogås. Pendelspåret är som en mur mellan områdena..

korvgubbe skrev:
....norra halvan av skogås samt trångsund och stortorp är jäkligt nice.. Särskillt nu när jag vant mig med badtoffel-avstånd till drevviken..

Kan tänka mig att det blir en omställning helt klart! Jag trivs bra i trånkan, men jag har kollat på lägenhet i Vendelsö och där i vissa områden är det oxå riktigt nice.

korvgubbe skrev:
Min första fråga:
- Vad i h-e är ett ramlager?
- Vad kostar ett sånt?
- Går det att byta själv?

Min gamla skrothög till 850 behöver minst sagt lite kärlek och tydligen behövs just detta lager bytas.... Det läcker olja. Volvo-verkstaden kommer skinna mig ändå eftersom det är knas med Lambdan och termostathuset(troligen) läcker kylarvätska.. Efter denna förmiddag är jag typ 6-7000 fattigare och då är inte ramlagret eller termostathuset åtgärdat. Styrstaget glappar dessutom.. satan.. :huvet

Läcker den bara olja? om ett lager i motorn är paj brukar det låta
väldigt illa. om det inte är något o-ljud i motorn brukar det räcka
med att byta vevaxel p-box (ramlagertätning), den som sitter
i bakkant vid svänghjulet mellan motor & låda läcker väldigt ofta
på 850`n. har bytt på ett 20tal 850is & det brukar räcka.
kolla noga vad som verkligen är fel så du inte kastar onödigt mycket
pengar i sjön
/
f.ordonstekniker

slowmotion skrev:
Läcker den bara olja? om ett lager i motorn är paj brukar det låta
väldigt illa. om det inte är något o-ljud i motorn brukar det räcka
med att byta vevaxel p-box (ramlagertätning), den som sitter
i bakkant vid svänghjulet mellan motor & låda läcker väldigt ofta
på 850`n. har bytt på ett 20tal 850is & det brukar räcka.
kolla noga vad som verkligen är fel så du inte kastar onödigt mycket
pengar i sjön
/
f.ordonstekniker

jag har inte kollat själv ännu. Den var inne på Volvo idag och det är inga missljud.. bara oljeläckage och volvokillarna hade tydligen sagt att det troligen var ramlagret..

TwinSucker skrev:
Kan tänka mig att det blir en omställning helt klart! Jag trivs bra i trånkan, men jag har kollat på lägenhet i Vendelsö och där i vissa områden är det oxå riktigt nice.

Varför inte köpa radhus.. billigaste boendet runt sthm just nu.
Vi pröjsar 1.32milj för huset.
Med ränta +amortering + samfällighetsavgift(värme+vatten+städning å så) så räknar vi med en månadskostnad på ca 7500:- i månaden..

Då får vi 3 rum, 85kvm , Garage, uteförråd, inbyggd uteplats, vind samt en liten tomt... Som du sa är den delen av skogås helt ok.

korvgubbe skrev:
jag har inte kollat själv ännu. Den var inne på Volvo idag och det är inga missljud.. bara oljeläckage och volvokillarna hade tydligen sagt att det troligen var ramlagret..
kolla med någon annan oxå.
onödigt att kasta utt massa tusenlappar på
något någon på en skyddad verkstad tror
det jobbar många :tomten på dom stora volvoverkstäderna :)
/M

slowmotion skrev:
kolla med någon annan oxå.
onödigt att kasta utt massa tusenlappar på
något någon på en skyddad verkstad tror
det jobbar många :tomten på dom stora volvoverkstäderna :)
/M

Ska def. ta och göra så.. Surt bara att pröjsa en massa "undersökningsavgifter"..
Volvo tog 1300..

korvgubbe skrev:
Varför inte köpa radhus.. billigaste boendet runt sthm just nu.
Vi pröjsar 1.32milj för huset.
Med ränta +amortering + samfällighetsavgift(värme+vatten+städning å så) så räknar vi med en månadskostnad på ca 7500:- i månaden..

Då får vi 3 rum, 85kvm , Garage, uteförråd, inbyggd uteplats, vind samt en liten tomt... Som du sa är den delen av skogås helt ok.

Nu är det så att jag är solokvist så för min del så är 7500 i månaden helt orimligt. Men hade jag varit sambo så hade jag absolut köpt ett radhus.

Kollade på en två:a i Vendelsö byggt 92 nyrenoverat 02 och det skulle kosta mig ca. 500 spänn mer i månaden än vad jag har nu och det skulle jag kunna leva med.

TwinSucker skrev:
Nu är det så att jag är solokvist så för min del så är 7500 i månaden helt orimligt. Men hade jag varit sambo så hade jag absolut köpt ett radhus.

Kollade på en två:a i Vendelsö byggt 92 nyrenoverat 02 och det skulle kosta mig ca. 500 spänn mer i månaden än vad jag har nu och det skulle jag kunna leva med.

Ah.. oki.. fdå förstår jag dig.. Fick för mig att du var en stadgad man..

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph