Otätt i bensinkran

swlabr

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jo, märkte att det var blött av bensin på undersidan av kranen, inte så det droppade, men nästan. Tror ni det beror på att ena skruven saknat sin metallring? Måste ha tappats bort vid nån mekning. Kranen har hållt tok-tätt tidigare. Nu har jag bytt tank, kranen följt med från gamla.
Annars funderar jag på att lägga på lite flytande packning, plastic padding gasket har jag. Frågan är exakt var jag skulle lägga på det?
Här kommer bild så man ser hur det ser ut:
101_0177.jpg

Last edited:
Ta isär kranen och byt o-ring i den.
Och den ovala tätningen också, dra bort silen och tvätta rent allt.

Ta isär kranen och byt o-ring i den.
Och den ovala tätningen också, dra bort silen och tvätta rent allt.
Hajar! Problemet med silen är den verkar sitta som fastgjuten, helt jäkla omöjlig att rucka på.
Anledningen att jag frågade just som jag gjorde var att det verkade vara vid skruvarna som det var blött. Tänkte därför plocka isär och komma på nåt sätt att täta där, och såg då att ena skruven saknade sin bricka. Verkar som sagt hålla tätt annars, ovala tätningen avplockad, ser fin ut förutom lite smuts.

Last edited:
Min åtgärd blev att putsa rent lite, dit med låsring även på skruv nr 2, spackla dit lite gasket ovanpå låsring samt där skruvarna fäster i tanken. T'baks med tank på hoj, tanka i fullt, och nu är det torrt!:tummenupp
Hoppas det håller sig...

Back