Otäcka kastvindar

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Tycker inte ni det är otäckt då det är blåsigt ute? Kom ihåg när jag körde i höstas från Kalmar mot Stockholm på E22:an på den delen där det är växlande enfiligt/tvåfiligt (som ni vet så har man ju inte så gott om utrymme sidledes). Det var dagen innan snön kom i mellersta Sverige och det var stormigt ute. Det var inte roligt när man låg i 130 då plötsligt vinden ändrade riktning från ena sidan till den andra. Ni vet ju att man måste luta hojen en aning mot vinden, annars får man ingen rak linje. Iallfall gick ju det väl.
Kändes ganska blåsigt idag när jag körde på E4:an i Stockholm. Vad tror ni om risker och vad som kan ske vid dessa kastvindar? Eller är det bara jag som är fjantig?:rodnar Ju snabbare man kör desto farligare känns det som, men i teorin tycker jag att det borde vara säkrare då motorcykeln har större rörelseenergi i färdriktningen. Kanske man ska gasa på i 200 blås...eller? :3freak

Jag åkte tokholm - Skokloster ToR idag, å jävlar va de blåste :jisses Det kändes tryggast runt 120-140 nånstans, 200 var bara obehagligt, och jag höll på att tippa vid ett rödljus när det kom en riktig kastby :4skrika Men man ska ju klara av sånt här väder också...

Åkte E4:an Uppsala/Linköping idag, fan vad det blåste. Det kändes riktigt obehagligt när kastvindarna kom. Jag tyckte dock att det kändes stabilare och mindre osäkert i 110 än i 130.

Grrrooov skrev:
2128389 Har ni kunnat köra idag? Här nere bara spöregnar det ju.

jadå! helt ok väder förutom vinden då!

nästa vecka kommer det in ett HÖÖÖÖGTRYCK!!!!!!

MOT 20 GRADER TILL NÄSTA HELG! :banana

Trodde jag var ensam om detta! :rolleyes:

Körde Skokloster rundan med Ducce klubben igår, på väg mot Upplands Väsby på E4:an blåste det något förbannat från sidan :3freak , jag blev ärligt talat jävligt skraj när hojen FLYTTADE sig i sidled i 140.....hade jävligt svårt att njuta av körningen igår...blä! :4skrika

Lider här med... åkte från Norrpan till stockholm via katrineholm.. flög över i fel fil(nästan) mer än en gång pga av kastvindar som byter riktning... inte alls så kul

Det där är riktigt obehagligt, jag bokstavligt talat blåser bort med min 128kg tunga 125a .. :rodnar

HönaPower skrev:
2129576 Körde Skokloster rundan med Ducce klubben igår,[...] hade jävligt svårt att njuta av körningen igår...blä! :4skrika
Mmm, det märktes...

/En som som låg några hojar bakom när det började svänga lite i närheten av Skokloster

PS. Japcrap ska ligga sist i kön, basta!

Så ja! Skojade bara lite. :pannkyss Det gick inte så fort överlag, men det är väl inte meningen med korteger.

Förresten, rishögar? Vi kör spaggehojar!

EDIT: vi har inte taskig attityd, bara överlägsen!

EDIT igen: märkte att alla smilisar ramlat bort.

Last edited:
Tack..jag hoppades innerligt att du skojade...för jag tycker det är jättetrevligt att få åka med på er tur! :tuttar

Men OK, jag kan hålla med om att en VFR kan hålla sig lite längre bak i ledet under inflygningen till Skokloster...det hade jag tyckt om en Ducati i en Honda kortege! :D

Last edited:
nä måste lägga mig i

nähe.

Last edited:
Alla glada, alla nöjda....men jag tycker i alla fall det blåste för mycket, oavsett om man satt på en Riskkokare eller Spaghettimaskin... :fyllisar

Blåste gjorde det. Vågorna bröt över våfflorna i Sigtuna. Blöta våfflor är skitäckligt.

/Ssss

Vadå?
Blåste det igår?
Jag märkte ingenting. Fast jag kör ju Ducce, stabil som f-n.

i helgen va det riktigt blåsigt men jag tänker mest det är kul.. i måttliga mängder dårå :yoparty

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back