Osynk från hell (ComHem, box-HDMI-optisk-H/K)

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Informationens moderkaka kanske kan konsultera mig? ComHelveteHem kan det inte.

Har sånt otrolig osynk på vissa kanaler, vid många (de flesta) tillfällen är det HELT OLIDLIGT att titta på TV när det såhär. Värre än tyskdubbad Star Wars. Som sagt, otroligt osynk mellan bild och ljud. Problemet är inte konsekvent mellan kanaler, är inte konsekvent mellan HD-kanaler eller "vanliga" kanaler och är inte konsekvent gällande tider. Det kan således fungera emellanåt, men för det mesta är det alltid någon kanal som strular. Nu är till exempel Canal+ Drama och Canal+ Comedy helt bedrövliga. Övriga C+-kanaler lirar.

Nu känns måttet snart rågat mot ComHem eftersom de endast (efter tvåhunnra minuters telefonkö) låter mig tala med ett as i supporten som frågar om sladden sitter i samt om jag har provat att starta om boxen. Den finniga jävla studentextraknäckarhumanisten är således inte speciellt bevandrad i HiFi-världen. Senare när jag kontaktar dem igen per mail statueras det att felet enkom är mitt eget och min utrustning är undermålig. Sorry för mig. Jag har just nu i detta läge nästintill tröttnat på att betala mer än 1000sek per månad för hela ComHempaketet när det lirar så i helvete dåligt!

Har googlat lite på problemet och det verkar inte som att jag är ensam om detta fenomen...

Jag har iaf en Humax CXHD-5000C. Har kopplat HDMI från box till TV (Sony Bravia LCD32" från 2006) och optisk ljudkabel från box till receiver (Harman/Kardon kombinerad player/receiver från samma år som TV).

Osynket är förövrigt åt "fel håll" och går således INTE att hantera mha läppsynkfunktionen i boxen. Har fabriksinställt boxen trehundra gånger, försökt ladda ner ny mjukvara och gjort "alla" standardrutiner (bytt kablar, etc.) för att lösa det själv och nu har jag inga mer idéer.

Vad fan ska jag göra? Det kan ju inte vara "fel" grejer? Det kan ju inte heller finnas någon limit att man inte kan koppla som jag gjort?

Taekk för att DU orkat läsa, och kan ge goda råd som är i linje med avhjälpande manövrar för att lösa det uppställda problemet.

Ädit: OT-hint om det skulle behövas. :borra. Jag skulle även behöva en snöskyffel i GBG-området, varihelvet hittar jag det?

Last edited:
Det kan vara din TV om du har bildförbättringsfunktioner påslagna.

Vi märkte det när vi satt hos en polare och lekte med inställningarna, bilden blev fördröjd av bildförbättringen.

Ju sämre insignal, ju större skillnad.

Det kan vara din TV om du har bildförbättringsfunktioner påslagna.

Vi märkte det när vi satt hos en polare och lekte med inställningarna, bilden blev fördröjd av bildförbättringen.

Ju sämre insignal, ju större skillnad.
Stängde av "automatisk brusreducering", vilken var den enda bildfunktion som torde påverka. Det gjorde den dock inte.

Tack för input annars.

Tyvärr ett välkänt problem med Comhems HD-boxar...Dom är mycket väl medvetna om problemet, men låtsas som om det regnar. Jag har själv samma problem, dock mest på SVT-HD och 4-HD under livesändningar.

ett tips kan vara att kolla on din receiver har nån synkfunktion där du kan ställa ljudet åt "rätt håll", och sen alltid köra ljudet via receivern.

Mer tips kan du hitta här:http://www.minhembio.com/forum/index.php?act=idx

Vad har du valt för signal angående ljudet i boxen? Välj det som inte är valt nu och se vad som händer. På min Motorola-box från Telia så blir det osynk på 1:an samt 2:an ibland när jag har valt digitalt ljudformat eller vad det nu heter i den boxen. Väljer jag stereo så försvinner det. Mycket irriterande, men som tur är så kollar jag aldrig på SVT. Nästan aldrig åtminstone.

Testat att köra med analog RCA (röd/vit) istället för optisk? Är ju ändå knappt någon kanal som kör surround/dolby digital.

Tyvärr ett välkänt problem med Comhems HD-boxar...Dom är mycket väl medvetna om problemet, men låtsas som om det regnar. Jag har själv samma problem, dock mest på SVT-HD och 4-HD under livesändningar.

ett tips kan vara att kolla on din receiver har nån synkfunktion där du kan ställa ljudet åt "rätt håll", och sen alltid köra ljudet via receivern.

Mer tips kan du hitta här:http://www.minhembio.com/forum/index.php?act=idx
Som jag misstänkte.

Ska checka om det finns fler inställningsmöjligheter i receivern. Tror inte det dock.

Vad har du valt för signal angående ljudet i boxen? Välj det som inte är valt nu och se vad som händer. På min Motorola-box från Telia så blir det osynk på 1:an samt 2:an ibland när jag har valt digitalt ljudformat eller vad det nu heter i den boxen. Väljer jag stereo så försvinner det. Mycket irriterande, men som tur är så kollar jag aldrig på SVT. Nästan aldrig åtminstone.
Minns inte just nu, men tror att det säkerligen står på Auto. Är rätt säker på att jag provat mickla med det också, men ska testa att byta igen.

:tummenupp

Testat att köra med analog RCA (röd/vit) istället för optisk? Är ju ändå knappt någon kanal som kör surround/dolby digital.
Så kan man göra, men det är inte rätt. :mad:

Finns möjligheten att kunna köra med optisk för surround/dolby ska det fan gå. Dessutom är det rätt många av HD-kanalerna (alla?) som lirar med det ljudet, orka byta sladd när jag byter kanal.

Det var bättre förr! min gamla 14" TV med teleskopantenn var det fan ingen osynk på!!!
Sanna mina ord!
:gubbe
Sanning! Mührkreig ftw!1

Last edited:
Kan du dra optiskt från TV'n istället? Alltså HDMI box - Tv Optiskt TV - receiver. Prova det isåfall. På vissa samsung apparater har det blivit bättre om man ställer dem i game läge.

Felsökning...

Hej!
1.
Börja med att koppla/ställa in ljudet och bilden så att allt går via hdmi kabeln (d.v.s bild och ljud till TV:n), om ljudet då är i osynk betyder det att det än nåt fel på boxen!

Lösning=> kräv ny box/eller reparation av den!

2.
Om ljudet synkar, då kan det vara att boxen inte klarar av att synka hdmi (bild) / optiskt (ljud):näsblod

Lösning=> Skitbox,:mad: köp ny, eller kolla om du har "kompensations funktioner" i recivern eller TV:n

Och är det så att vissa kanaler synkar och andra inte, så ÄR det fel på sändningarna eller boxen INGET annat, stå på dig, du betalar dyra pengar för en tjänst som inte funkar!

Hoppas de löser sig!

Kan du dra optiskt från TV'n istället? Alltså HDMI box - Tv Optiskt TV - receiver. Prova det isåfall. På vissa samsung apparater har det blivit bättre om man ställer dem i game läge.
Ska kolla det. Vetefan om jag har optisk ingång/utgång i TVn dock.

Hej!
1.
Börja med att koppla/ställa in ljudet och bilden så att allt går via hdmi kabeln (d.v.s bild och ljud till TV:n), om ljudet då är i osynk betyder det att det än nåt fel på boxen!

Lösning=> kräv ny box/eller reparation av den!

2.
Om ljudet synkar, då kan det vara att boxen inte klarar av att synka hdmi (bild) / optiskt (ljud):näsblod

Lösning=> Skitbox,:mad: köp ny, eller kolla om du har "kompensations funktioner" i recivern eller TV:n

Och är det så att vissa kanaler synkar och andra inte, så ÄR det fel på sändningarna eller boxen INGET annat, stå på dig, du betalar dyra pengar för en tjänst som inte funkar!

Hoppas de löser sig!
Bra input, tack! Ska dubbelkolla mha dessa åtgärder i afton.

Last edited:
ComBort skrev:
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

På humax cxhd 5000c som du använder känner vi till att det kan uppstå problem med ljudsynket och det kvarstår i från den senaste mjukvaran. Problemet uppstår precis som du beskriver enbart i vissa situationer beroende på kanal, tidpunkt, ljudspår, användarbeteendemönster mm.

Om problemet kvarstår när du kopplat ur receivern och att det fortfarande inte fungerar och som du säger "laggar" kan det bero på denna bugg.

Humax jobbar på att lösa detta genom en ny mjukvara."

Nu låter det så. Minsann.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup