Ostrypt zx 9r -98

Cain1

Ny medlem
Gick med
25 May 2008
Hoj
Kawasaki ZXX9R 1998
Har letat i timmar på internet men kan inte hitta med säkerhet hur man vet om den är strypt eller inte! På mina trottlar sitter det 2 hål ett för nålen och ett till för att strypa den då kanskefinns det någon som vet med säkerhet?

mvh Tony

Det finns nog inga strypningar där man borrar hål i trotteln. Det vore dumdristigt ;)

Har du någon bild?

Om du vrider fullt på 2'an, måste du då luta dig kraftigt framåt för att inte stegra så är den på full effekt :tummenupp

Om ZX9R är strypt så är den i 9 fall av 10 strypt med brickor i insuget inte borrade trottlar.

Den hade bara mellan 114 och 117 hk på bakhjulet och det ska ju vara 129.4 hk på bakhjulet det sitter k n luft filter och ett annat slipon så den dånar lite mer av okänt märke om något mer är bytt tex. munstycke har jag ingen aning om den va så här när jag köpte den och den har bara gått 3700 mil. Det är precis att den reser sig på ettan när man kommer upp mot 11000 varv. Ska skicka en bild med ! MVH Tony

Såhär ser den ut!

Finns det någon som vet om det här är en "strypt" trottel! MVH Tony

Bifogat

• DSC_0077.jpg
    DSC_0077.jpg
    178.9 KB · Visningar: 88
Varför strypa ner en sån där hoj 10%? Det är nog snarare så att motorn är 10% slut.

Var har du fått veta att det ska vara 129,4 hk på hjulet? Visserligen ska väl de där lämna dryga 140 häst på veven, men med 14 år på nacken och med viss felmarginal beroende på vilken bänk du kör i så verkar det väl inte helt orimligt att det stämmer.

Last edited:
Hur vet du att det ska vara 129,4 ? är den bänkad tidigare och var det då i samma bänk.
Du kanske begär lite mycket av en gammal hoj.

Gjorde bromstest på den och det visade mellan 114 117 hk på hjulet luft bränsle blandning var bra enligt han dom gjorde testet, fick ett papper med alla kurvor!Det kan ju inte spela någon roll hur gammal den är den har ju inte gått så långt bara 3700 mil! Finns det ingen som vet vad som gäller dom hålen i trottlarna! Tack för era svar men finns det ingen med säkerhet som kan säga vad som gäller med trottlarna! 129,4 hk på bakhjulet hittade jag information på nätet om en ny hoj! MVH Tony

Gjorde bromstest på den och det visade mellan 114 117 hk på hjulet luft bränsle blandning var bra enligt han dom gjorde testet, fick ett papper med alla kurvor!Det kan ju inte spela någon roll hur gammal den är den har ju inte gått så långt bara 3700 mil! Finns det ingen som vet vad som gäller dom hålen i trottlarna! Tack för era svar men finns det ingen med säkerhet som kan säga vad som gäller med trottlarna! 129,4 hk på bakhjulet hittade jag information på nätet om en ny hoj! MVH Tony

Hejsan 114 hk är inte ett bra värde för den hojen, min hade 148 hk på hjulet med helsystem och hade gått 8500 mil och hjulade lätt på 2 an: . Kommer inte ihåg hur trottlarna såg ut men tror att det är som det ska på bilden du visar, men ett stort vanligt fel på dom inkl min egen samt flera andra jag hjälpt är att härdningen går i insugsventilerna och dom sjunker då i ventilsätet vilket gör att det tappar komp och effekt. Brukar märkas tydligt på lågvarv och bludrig tomgång, givetvis är det enklaste att göra ett komp prov samt av ventilkol. Annars en rätt så strong motor då jag körde turbo på min 250hk på hjulet i 5500 mil utan större problem, sitter stålfoder på 98-99 som är lätt att byta om det skulle vara slitet.

Tack för ditt svar hayabusaking! Hojen min går ju alltid jämt o fint inga ryck eller några konstigheter bara att att det är för lite effekt!Ja turbo skulle ju inte vara fel har funderat på och skulle passa mig som handsken men det kostar ju en del och är rädd för haveri! Renoverade växellådan förra vintern fel treans växel hoppade ur oftast!Har du ingen aning om hur man kan få reda på om det ska vara något hål på trottlen? MVH Tony

Den hade bara mellan 114 och 117 hk på bakhjulet och det ska ju vara 129.4 hk på bakhjulet det sitter k n luft filter och ett annat slipon så den dånar lite mer av okänt märke om något mer är bytt tex. munstycke har jag ingen aning om den va så här när jag köpte den och den har bara gått 3700 mil. Det är precis att den reser sig på ettan när man kommer upp mot 11000 varv. Ska skicka en bild med ! MVH Tony

Med dom siffrorna så är den ostrypt.
3700 mil fullgas gör sitt på motoreffekten.
Siffrorna låter helt normalt enligt mig, dvs att den behöver en översyn.

Upp med papprena från bänkningen.

Sen är alla bänkar olika så det kan skilja rätt mycket mellan dem.

Last edited:

Mja, ta och lämna in den hos Andersson Turbo och bestycka om den så är nog saken biff :lol

Rinner det bensin ur avgasröret på fullgas?

Edit:
Kanske lät lite dryg.
Men det verkar som att du har ett alldeles för stort huvudmunstycke på den så motorn drunknar i bensin på höga varv.
Ett Air/Fuel värde på runt 12.5-12.0 är oftast att föredra för att ligga på mellan max effekt och säkerhet.

Din går ju under ett mätbart värde vid 10.000 rpm så där har du många förlorade hästar.

Kan tillägga att jag är en glad amatör gällande detta men på ett ungefär stämmer det.

Last edited:
Tack så mycket för tipset Nikel! Jag har ingen aning om vilka munstycken som sitter jag har inte ändrat något på den det är någon tidigare ägare som bytt till k n filter o slipon o ev. munstycke! Men han sa som gjorde bänk testet att jag kunde prova med ett steg mindre huvud munstycke! Jag får skryva dän o titta vad som sitter på! MVH Tony

Tack så mycket för tipset Nikel! Jag har ingen aning om vilka munstycken som sitter jag har inte ändrat något på den det är någon tidigare ägare som bytt till k n filter o slipon o ev. munstycke! Men han sa som gjorde bänk testet att jag kunde prova med ett steg mindre huvud munstycke! Jag får skryva dän o titta vad som sitter på! MVH Tony

Tycker jag låter bra.
Min hoj, Zx6r 97:a har slipon och den går precis nästan för fett med originalbestyckningen så det kan vara så att kawa har fetat på hojarna ordentligt från fabrik.

Du tror inte det kan påverka att den för mer luft av "luffarturbon" när man kör och att det då stämmer med blandningen? För det kunde han inte testa på bromstestet en del som har bromsbänkar har tydligen en jättestor fläkt som blåser fram på hojen men det hade inte dom som gjorde mitt test!

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025