Ostrypt 25kw på A - Obegränsad?

Fordonsförordning (2002:925)
Kapitel 6.


10 § Om ett fordon har godkänts vid en registreringsbesiktning eller tagits upp i ett typintyg eller i ett intyg om överensstämmelse och det därefter har ändrats så att det inte längre stämmer överens med utförandet när det besiktigades eller när typintyget eller intyget om överensstämmelse utfärdades eller om fordonet i övrigt har ändrats så att dess beskattningsförhållande påverkas, skall ägaren låta fordonet genomgå en registreringsbesiktning. Detta skall ske inom en månad från det att ändringen gjordes eller, om fordonet är avställt, inom en vecka efter det att avställningen upphörde. Om fordonet inom angiven tid anmäls för avregistrering behöver dock ingen besiktning ske.
Med ändring enligt första stycket avses inte en sådan ändring som endast innebär
1. en avvikelse i fråga om fordonets utstyrsel och som inte påverkar dess beskattningsförhållande eller försämrar dess säkerhet,
2. byte av motorn mot en annan motor, som helt stämmer överens med den förra, eller
3. byte av däcksdimensionen på andra fordon än bilar, motorcyklar, mopeder klass I eller släpvagnar som är avsedda att dras av bilar.


Straff

4 § Till penningböter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot bestämmelserna i 6 kap. 10 § om registreringsbesiktning av ett ändrat fordon eller mot 8 kap. 6 § om medförande av lämplighetsbevis.
 
har läst igenom tråden nu och sett att ni säger att dem försäkrar som full effekt även om det ska vara en 25kw's hoj.
så om jag köper en cbr 600, o ska försäkra den (har A begränsat kk)
så försäkras den med full effekt även om jag inte får köra det eller ändras det då?. och isåfall om den försäkras som full effekt, om jag då skulle krascha. får jag fortfarande ut pengar om den var ostrypt fast jag måste köra strypt för att köra lagligt? har alltid trott att man försäkrar på den effekten man ska få köra på ialf.
 
Det blir ju en helt annan femma för din del då du kommer att åka med A-begränsat. Du får ju inte åka en ostrypt, och kommer således åka på olovlig körning osv.

Tror det har klarnat lite för min del iaf, tack för många och bra svar! (diskutera gärna vidare)
 
Det blir ju en helt annan femma för din del då du kommer att åka med A-begränsat. Du får ju inte åka en ostrypt, och kommer således åka på olovlig körning osv.

Tror det har klarnat lite för min del iaf, tack för många och bra svar! (diskutera gärna vidare)


kk lät bara som på andra att försäkringsbolagen inte brydde sig ett skit om det var med begränsat kk eller obegränsat och om det var ostrypt eller strypt. men tycker det borde vara rätt logiskt att jag inte ska kunna få pengar om jag skulle krascha med ostrypt hoj.
 
Detta är ett intressant ämne, jag har fortsatt grotta vidare lite i det och fått fram lite fakta (tankar och synpunkter kring detta önskas)

Vissa bolag går på ursprungseffekten, och man får således betala full försäkring oavsett 25kw-strypning eller inte, korrekt?

En del bolag försäkrar som 25kw (t ex LF).

Jag kan inte åka på en direkt olovlig körning om jag framför en ostrypt 25kw på mitt obegränsade A-kort, men en ombesiktning alternativt böter kan komma att bli aktuellt? (kanske båda två)

Ur försäkringssynpunkt så är det väl endast intressant om man tänker sig en helförsäkring?

Jag satt och kollade upp lite försäkringar, och jisses vilken skillnad på 25kw och full effekt.
Prisexempel, 25kw halv/hel 3800kr.
full effekt 16000kr halv/hel.

(kollade då på en Yamaha R6)
 
Detta är ett intressant ämne, jag har fortsatt grotta vidare lite i det och fått fram lite fakta (tankar och synpunkter kring detta önskas)

Vissa bolag går på ursprungseffekten, och man får således betala full försäkring oavsett 25kw-strypning eller inte, korrekt?

En del bolag försäkrar som 25kw (t ex LF).

Jag kan inte åka på en direkt olovlig körning om jag framför en ostrypt 25kw på mitt obegränsade A-kort, men en ombesiktning alternativt böter kan komma att bli aktuellt? (kanske båda två)

Ur försäkringssynpunkt så är det väl endast intressant om man tänker sig en helförsäkring?

Jag satt och kollade upp lite försäkringar, och jisses vilken skillnad på 25kw och full effekt.
Prisexempel, 25kw halv/hel 3800kr.
full effekt 16000kr halv/hel.

(kollade då på en Yamaha R6)

Du lär ju åka på både registreringsbesiktning och böter. Men det är ju det enkla problemet.

Ett potentiellt problem med även halvförsäkring är att det kan vara så att FB inte ersätter motpartens skador om det upptäcks att den är felaktigt försäkrad. Antag att du krashar in i en dyr mercedes, skadorna på bilen blir fullt belopp då den inte går att reparera. (Förstörd a-stolpe?) Det kan ju lätt bli 300 000kr. Sedan har vi det där med personskador.
Då kommer antagligen ditt försäkringsbolag betala killen som äger mercan men sedan kräva pengarna av dig. Risken att allt detta händer är väl liten, men den finns där...

På mopeder är det mer eller mindre standardförfarande att kontrollera att dom inte är trimmade vid försäkringsskador. Det förekommer sannolikt kontroller på mellanklassade hojar.
 
Skitbra svar!

Precis detta jag varit rädd för.

Man får helt enkelt ta sig en funderare om det är värt slantarna och åka sporthoj, eller om man ska ta och åka motard de första åren. Dels för att få lite mer körvana, och dels för att få en rimlig försäkringspremie och samtidigt kunna sova på nätterna.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top