ostabil i högre farter...

Zadix

Jag är snabbast!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Sl 1000 Falco!
Behöver lite hjälp. Jag tycker att hojen känns ostabil i kurvor i högre farter. Det är precis som om den "ormar" sig...det rycker o känns allmänt otrevligt.
Kan det bero på däcken? Jag bytte bak förra säsongen, o tror jag blev "lurad". Det är ett Dunlop arrowmax, 150/70/17... :hihi
Antar att det kan vara det som spökar? Original satt det 160 brett. Fram är det fortfarande det som satt på från början, börjar bli lite sletet.
Kan det vara något annat? jag har inte rört dämpare, så de är helt fabrik. kanske borde skruva något emd dem?
tack

Är styrlagret åtdraget och fint?
Min hoj betedde sig ungefär sådär när det var glappt.

Dåliga däck gör otroligt mycket på uppförandet på hojen. Ut och kolla hur däcken ser ut. Har du kass profil på däcken (plattslitet) så ormar sig hojen och fästet i kurvor känns allt annat än förtroendeingivande. Det var ju ett tag sen du kastade på nytt gummi.......antagligen dax nu, men det ser du ju själv.

Det hoppas jag, den var på service för bara 100mil sen.
Borde inte vara det...!

Banco/
Det är knappt slitet. Ändå har det gått säkert 300mil. Är inte det lite skumt? Stenhårt?
När jag känner på däcket efter ett par mil så är det knappt fesljummet. vet inte hur varmt det skall bli.?!
kan profilen, alltså 70 i detta fallet, ha stor betydelse? de flesta brukar väl ligga runt 50..!?

Last edited:
Hur mkt borde däckstrycket ligga på? Är inte det också ganska olika mellan olika däck? Eller finns det något generellt?

Jag skulle prova öka på returdämpning typ 10-20% först. Vet inte hur det är på din modell men ibland är det en justerare för komp o retur - kombinerat. Då tar du den och kranar på lite. Känner igen orm-karaktären och det har man även med racedäck om fjädringen är fel inställd. Orginal brukar vara helt fel dessutom. (T o m om fabriken påstår race-setup)

Du kanske bara är två klick från perfekta kurvor :squid

Jag vet inte om jag kan justera det på min dämpare, eller kan man det på alla? Förspänningen går ju att spänna, men så mkt mer vet jag inte, ska kolla! vad skulle det innebära i praktiken isf? (om man ökar returen)

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!