Oskulden tagen, fasiken vad det läckte!

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
2 mil blev det på premiärturen idag..! Efter ett depåstopp hos farmor o farfar och lite varvning på hojen då farfar ville höra ljudet så började oljelampan lysa.. Jag brummar vidare, är inte så långt hem därifrån men med en ständig blick på lampan som fortfarande lyser djävligt rött.
Eftersom jag är rädd att motorn skall skära stannar jag hojen efter 5-10 minuters körande..och mycket riktigt så bildas det en liten pöl under bettan.

Räddarna i nöden blev mina grannar som var på promenad.
Pappan kör själv hoj och kastade sig direkt ner och försökte skruva åt muttern/skruven whatever, men förgäves. När jag startade hojen sprutade oljan både åt höger o vänster. Det var bara att börja paddla hemåt med skönheten.. fick som tur var hjälp med att putta på och sen kom även pappa till undsättning.
Det tar på benmusklerna att sparka fram sig på 200kgs hoj.. :näsblod

Nu vilar hon upp sig därute i bon. Oljan är slut och vi kunde konstatera att det var gängpaj. Pappa löste dock det på något vänster med sina flinka fingrar så nu sitter dock skruvar o muttrar där dom ska så jag hoppas bettan håller i helgen.

Jag körde max 10 min från det att oljelampan började lysa, kan det vara någon fara att ta ut henne på en sväng imorgon efter jag fyllt upp henne med olja..? Är livrädd att jag har förstört något i motorn..?

Så, lite kvällsläsning och så fick jag ställa min fråga.
/F.ärskingen

10 min utan olja!!!
Grattis om den inte skurit! :tummenupp

Men med en bra olja och inte alltför hård belastning kan det ju gå vägen.
Men chansen är lite större med en B20 motor...

Last edited:
Klart som fan den inte har skurit!
Hon körde inte utan olja i 10min. Tror du det bara pissa ut all olja direkt? knappast, det läckte förmodligen bara ut par droppar hela tiden så hojen har med 99% säkerhet klarat sig utan skador :tummenupp
Glöm inte fylla på oljan och kolla så det inte droppar mer innan du tar ut skönheten på en sväng

raceman_peps skrev:
10 min utan olja!!!
Grattis om den inte skurit!

Nu körde hon väl kanska inte 10 min utan... Läs inlägget igen så ser du det. Jag tror inte att det är någon fara. Det fanns ju olja kvar i motorn hela tiden. :tummenupp

Det beror ju på vad som orsakar att lampan tänds. Oljetryck eller oljenivå. 10 minuter utan oljetryck är ingen höjdare men 10 minuter med för låg nivå funkar.

Sen skär ju inte lager direkt så fort de blir utan olja precis. Det beror på belastning mm

Lysande oljelampa=dåligt oljetryck=stanna direkt.

Dock har både jag och folk jag känner misshandlat motorer å det grövre när det gäller lite service och för lite olja. Har det inte börjat skramla så har det sannolikt gått bra med hojen. Själv stannar jag hellre och ringer efter en kompis med släp än att chansa på att det håller. :tummenupp

:felämne om det går bra :rolleyes:
Jag var också livrädd att det hade blive nå knas på min motor, cylinde roch kolv är nytt så jag hade inte kört en mil på den och när jag startade den så varvade den friskt ca 9000. men som tur var hade vi ställt oljan fel motorn fick mer olja änn vad den behöver plus att vi hade hällt i olja i tanken ca 2% så det gick nog bra, den blårökte bra iaf :D

raceman_peps skrev:
10 min utan olja!!!
Grattis om den inte skurit!

Nja, 10 minuter med lågt oljetryck.Visst, för vissa delar kan det innebära tid helt utan olja, beroende lite på hur kontakten är ställd (min gsx400 kan tända lampan bara man bromsar kraftigt, trots att oljan ligger över "min", fast ligger den på "max" brukar det inte hända varför jag numera fyller upp dit så ofta jag orkar). Betänk att varje kallstart motsvarar väl för vissa delar att köras upp till 90 sekunder utan fullt oljetryck så inte fann är det säkert att motorn skadas om det nu "bara" var fem minuter...

Tappade ni ut den olja som var kvar? Såg ni i sådana fall något konstigt i den typ metallspån etc? (Kan nog vara en bra ide att tömma olja och byta filter om ni inte gjort det)

Svårt att säkert säga om någonting gått sönder utan en större operation och hojen är väl hyggligt gammal varför det kanske inte är "lönt" att kosta på en större felsökning i förebyggande syfte. Fyll upp med olja, starta utan att belasta den det minsta och lyssna efter missljud (tar väl nån minut för oljan att nå alla delar så precis vid start lär det väl rassla ändå). Kör lugnt ett tag och var observant på alla ljud, vibrationer och annat som inte är som det brukar.

Tyvärr är det vanligt att gängorna går i aluminiumblock som för många pillat på (samma har hänt mig även om det inte gick så långt med oljeläckaget).

Edit: Ovan var om det mesta runnit ut, var det bara lite och du körde strax under minnivå i 10 minuter så var det ju inget. Och nu verkar det i senare inlägg som att det fanns en ganska stor mängd kvara varför det nog inte är något problem....

Last edited:
30sek utan tryck, ja.
10 min, varför är en lampa monterad på din hoj tror du :7peta
Vet inte om din hoj är glid eller rullagrad, är det glidlager kommer den
snart att börja skramla skönt när du varvar upp motorn.

Attans.... Våldföra sig på stackars gamla bettan sådär. Iofs känns det som om hon blivit av med oskulden för länge sen så det var nog snarare inkontinens än nåt annat. Eller så var det bara ett tecken från högre makter att du ska byta olja :hihi

Lyser lampan ska man stanna direkt...om det går vill säga. Se det som att cykeln skriker av smärta (?)

Var glad att du har oljelampa! Morsan hade inte det på sin, vilket hon fick sota(haha) för. Kamaxeln var helt upptuggad... 9000 balubas fattigare

Tror det är glidlagrat. Fara att köra imorgon, tja, det är väl inte farligare att köra då än om en vecka. Körde du med låg belastning så behöver det inte ha tagit farligt med stryk, det kommer visa sig antingen när du startar nästa gång eller om några månader när vevlagren skär :tråkad Men när oljelampan tänds, då stannar man! (Gammalt djungelordspråk) Jag håller tummarna för Lillans lager. :tomten

Stanna alltid när lampan tänds, den lyser ju liksom inte för skojs skull.
Hoppas du haft tur så att inget tagit stryk.

Jag vet att jag är puckad som inte stannade direkt.
Vet inte vad jag tänkte med, tänkte väl inte alls..!

Hursomhelst, vi fyllde upp hojen med olja och skulle sen prova o starta igen.
Hon går igång utan problem och jag hörde inget speciellt om motorn.
Men då börjar hon spruta ut olja igen. Kikade under hojen och pappa sa att packningen stack ut en bit, så den har antagligen inte blivit bra ditsatt.

Jag hoppas verkligen att det bara beror på det.
Det fanns olja kvar i hojen när jag körde. Och det var mellan 5-10 min max.

:huvet Åh vad dum man är!
Nu kommer jag vara livrädd för att motorn är förstörd och går sönder vid et senare tillfälle. Oljan och filtret är helt nya.

Och imorrn ska det bli vaaaaaarmt och jag kan inte köra.
Tuta när ni åker förbi mitt hus..!

// BB på jP's konto

Det var någonstans de hade tagit en japshoj och tömt ur olja och vatten, och sedan hade de en tävling om hur länge den skulle gå låst på fullgas. Om jag minns rätt så gick den i 7 minuter... Så även om man inte har haft ordentligt oljetryck kan motorn klara sig utan skador ett tag så länge den inte belastas hårt. Hur det har gått med din motor finns bara två sätt att ta reda på, antingen att riva itu den och inspektera eller att fylla på olja och hoppas att det inte rasslar.

jP skrev:
Jag vet att jag är puckad som inte stannade direkt.
Vet inte vad jag tänkte med, tänkte väl inte alls..!

Hursomhelst, vi fyllde upp hojen med olja och skulle sen prova o starta igen.
Hon går igång utan problem och jag hörde inget speciellt om motorn.
Men då börjar hon spruta ut olja igen. Kikade under hojen och pappa sa att packningen stack ut en bit, så den har antagligen inte blivit bra ditsatt.

Jag hoppas verkligen att det bara beror på det.
Det fanns olja kvar i hojen när jag körde. Och det var mellan 5-10 min max.

:huvet Åh vad dum man är!
Nu kommer jag vara livrädd för att motorn är förstörd och går sönder vid et senare tillfälle. Oljan och filtret är helt nya.

Och imorrn ska det bli vaaaaaarmt och jag kan inte köra.
Tuta när ni åker förbi mitt hus..!

// BB på jP's konto

Tokvarvade du inte eller drog hårt på höga växlar så har den nog inte tagit någon skada! Inget att gräma sej över nu, bara köra på! Rasar det så rasar det. Ride on girl!
:tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back