Nu är det dags för mig att få lite rättning i ledet här...
Opel, ford, renault, peugeot osv är inte bilar värda namnet idag. MEN! Dom gamla oplarna och fårrdarna är inget skit med tanke på vad bilen ska användas till och vem som ska ha den.
Jag skulle rekomendera antingen en Ascona A eller B, eller en Escort mk1 eller mk2.
Varför? Jo. Du lär dig för det första att köra bil med bakhjulsdrift. Annars kommer du att åka omkring och rycka i kryckan och få till såna där löjliga handbromssladdar. Skulle en ordningsam tjej vara ute efter sin förstabil så skulle jag inte rekomendera bakhjulsdrift, men till en yngling som spanar efter bilar med fem st big knick i fronten, ska definitivt ha en.
Sedan är det BILLIGT att äga en sådan bil. Inget går sönder lätt på dom. Grejer finns på skroten, och det mesta finns att tjöpa billigt nytt. Kostar inget att försäkra heller om du jämför med en 90-talsbil. Sen kommer du att lära dig att meka. Dessa bilar är logiskt uppbyggda, och grejerna är lätta att byta. Elfel finns inte, och det är gott om utrymme under huven.
Du kommer att klanta till dig i alla försök att få till den där Löeb-kurvtagningen, och då svider det att ha fina grejer. Så ÄR det.
Jag skulle letat på en bil som inte någon yngling hade haft, utan en med fula navkapslar osv. och sedan pimpat upp den själv med allt som man ska ha som 18-åring.
Dessa bilar hittar man sällan på blocket, så du får leta i vanliga tidningar och bland gamla gubbar och tanter. Håll dig till förgasarmodellerna med (några har bytt motorer i dom), så slipper du en massa strul.
Ex. http://www.blocket.se/vi/10154355.htm?ca=15_s,
http://www.blocket.se/vi/9381250.htm?ca=15_s
Opel, ford, renault, peugeot osv är inte bilar värda namnet idag. MEN! Dom gamla oplarna och fårrdarna är inget skit med tanke på vad bilen ska användas till och vem som ska ha den.
Jag skulle rekomendera antingen en Ascona A eller B, eller en Escort mk1 eller mk2.
Varför? Jo. Du lär dig för det första att köra bil med bakhjulsdrift. Annars kommer du att åka omkring och rycka i kryckan och få till såna där löjliga handbromssladdar. Skulle en ordningsam tjej vara ute efter sin förstabil så skulle jag inte rekomendera bakhjulsdrift, men till en yngling som spanar efter bilar med fem st big knick i fronten, ska definitivt ha en.
Sedan är det BILLIGT att äga en sådan bil. Inget går sönder lätt på dom. Grejer finns på skroten, och det mesta finns att tjöpa billigt nytt. Kostar inget att försäkra heller om du jämför med en 90-talsbil. Sen kommer du att lära dig att meka. Dessa bilar är logiskt uppbyggda, och grejerna är lätta att byta. Elfel finns inte, och det är gott om utrymme under huven.
Du kommer att klanta till dig i alla försök att få till den där Löeb-kurvtagningen, och då svider det att ha fina grejer. Så ÄR det.
Jag skulle letat på en bil som inte någon yngling hade haft, utan en med fula navkapslar osv. och sedan pimpat upp den själv med allt som man ska ha som 18-åring.
Dessa bilar hittar man sällan på blocket, så du får leta i vanliga tidningar och bland gamla gubbar och tanter. Håll dig till förgasarmodellerna med (några har bytt motorer i dom), så slipper du en massa strul.
Ex. http://www.blocket.se/vi/10154355.htm?ca=15_s,
http://www.blocket.se/vi/9381250.htm?ca=15_s