Oseriös bedragare? (lurad vid hojköp)

Status
Ej öppen för fler svar.
Vad för hoj handlar det om? Är det 94:an?

Det var väl du som gjorde misstaget ändå och köpte den hojen.

Tyvärr så kan det vara svårt att bevisa att tidigare ägare visste om dessa problem vilket är ett måste för en fälld dom i din fördel...men men...good luck

Äh, jag köpte en hoj för ett par år sedan, provkörde den lite och köpte den då jag hade bråttom. Jag litade på killen. Hojen blev stående ett par månader innan jag började kolla närmre på den, då såg jag att den var ganska sönderskruvad, jag blev misstänksam. Jag började riva motorn och såg att den var ihopsatt med rent skrot, den hade skjutit ordentligt en gång, då hela blocket såg ut som en metallätande varulv på crack varit inlåst i motorn och försökt äta sig ut.

Jag ställde skiten till sidan och ryckte på axlarna, får väl hitta en ny spis till ramen när jag får tid och ork. Jag kunde ju valt att inte lita på killen och börjat råkollat hojen, men nu gjorde jag inte det, bara att bryta ihop och gå vidare. Nu beror det ju på vad man pröjsar för prylarna, själv gav jag 25 papp. Läropengar anser jag, man ska lita mindre på folk. :gnissla

Du kommer ingenstans med tingsrätten eller nånting annat.

Ville du ha en fin hoj var det upp till dig att kontrollera detta. har man inte öga för det från början så lär man sig - tro mig.

Jag köpte en hoj som jag tyckte var fin, men med åren fick man ett annat öga och för att få den hojen ruskigt fin fick man slanta upp mer än 100 lax, men fin blev den ;)
Jag är inte sur på säljaren, det var ju jag som inte visst bättre - liksom du i detta fallet.

Låter tyvärr som att det mesta du klagar på är rätt så synliga fel, åtminstone rätt så lätta att upptäcka. Sedan så har väl säljaren inte medvetet angett att den inte har varit lagad, garanterat milen eller att det är orginalfälgar?
Du har en tydlig undersökningsplikt av varan som du undlåtit att genomföra, då kan du inte komma med krav sedan på skicket.

Låter krasst som att du har stor sannolikhet att förlora eventuell tvist i tinget. Vad som i hjärtat och moraliskt är en lurendrejeriaffär är inte samma sak som i lagens mening tyvärr. Du får ju bevisbördan. Så med en tvist i tinget har du väl bara att vänta att betala killen för hans kostnader för målet. Kan säkert bli 5-20 000kr om du har otur. Har du tur så täcker väl din hemförsäkring en del, men beloppet är för lågt kanske.

Är han en säljaren en skojare och hästhandlare är det ändå bara en tidsfråga innan han blåst fel person.

Last edited:
Mycket begåvat att pryla en kille som bara sålt sin hoj. Att sen köparen kan vara ett kronmongo ska ju inte säljaren bli belastad för.
Fan vad jag hatar att sälja saker, det ringer bara mongon.

Ramen, gaffelkrona, bakfälg var utbytta. dessutom var plasten uppspacklad o lagad med plåtbitar. -Allt detta kunde du ju se när du studerade den närmare,lr? alltså inga dolda fel i min värld.

Ingen säljare i världen talar om allt negativt om sitt säljobjekt. Gamla grejer är i regel inte bra, det är ju därför man vill sälja dem.

se upp för seriösa bedragare! det är värsta sorten. dom lurar en med minutiös noggrannhet

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back