Ännu ett äventyr med Nordgren racing på Assen var det ja!
Som självutnämda packningsexperter (och kanske lite självplågare ) så hade vi lyckats packat en Renaultskåpbil, modell liten som en Vito, med 3st hojar och all utrustning som vi betraktade som minsta möjliga för att våga åka utomlands och tävla. Fullpackade var nog det minsta man kunde säga! Dessutom ringde Jösse kvällen innan vi åkte och sa att han kunde hänga med oss ner. Ännu mer packning skulle in i en redan överfull bil..
Assen är nog den coolaste banan som jag kört på. Även på ett nationellt race så är skillnaderna rätt stora mot att köra ett SM. Allt flyter på och funkar perfekt. Detta var tredje gången för mig på banan och denna gången hade jag ett mål att få köra racet! Första gg i våras kom jag inte mer än typ 100 meter innan mitt styre slogs av mot Lindfors hoj som hade stannat på starten. Andra racet var EM ihop med MotoGP och då klarade jag kvalgränsen men det lyckades några till vilket gjorde att jag fick stå bredvid och kolla på som reserv.
Väl dernere så blir man bemött som värsta kändisen och alla är väldigt hjälpsamma. Nordgren behöver bara visa sig uppe i Welkom Center så vet alla i depån att vi är där. Vi får låna ett tält av en som kör classic och Ullis får låna ett tält av en 125R-förare. Dom t.o.m satte upp dom åt oss! 22 grader varmt ute och sol på en klarblå himmel är det på eftermidagen när vi kom ner. Holländarna varnar dock för att helgen kan bli något sämre.
Milan och GG kommer förbi och hälsar på oss i depån efter att ha varit och gjort affärer ute i Europa och vi snackar lite skit eller nått..
Upptäcker att vi är en del förare från Sverige på det här racet.
125R: Ullis, Michaela, Jimmi Hansen och Alfred Björback.
250R: Nordgren, Oscar och jag själv Anders.
Supersport: Jan Hanson.
Dutch Superbike: Richard Magnusson och Jim Funk.
Fredagsträningar har man inte här nere utan vi får ge oss ut på den första 30 minuters kvalet. Var lite dimmigt på morgonen men när vi ska köra är det torr bana och 18 grader varmt. Har svårt att få till alla spåren men ökar farten hela tiden och slutar som 26 av 30st. Nordgren kvalade 10:a och Oscar 13. Min laptimer strulade och jag hade ingen aning om hur snabbt jag körde ute på banan. Fixar med att flytta motagaren till andra kvalet och känner att nu är jag lite inkörd på banan och borde kunna kapa typ 3sek till kval 2.
På kval 2 så har jag pratat lite med Nordgren och några Holländare om hur man ska köra där. Att köra över kurbs är tydligen ett måste för att pricka det rätta spåret i många kurvor där. Laptimern fungerar på kval 2 och jag kan testa lite nya tips från alla hjälpsamma personerna. Tiderna förbättrades och varje varv går snabbare än det förra. Tiderna hade putsats me tiondelar varje varv och jag kör över målinjen och ser att det är 42 sek kvar av träningen på en nedräkningsskylt vid målrakan. "Det här är som sista varvet på ett MotoGP-kval!" tänker jag och gav på mera gas lite tidigare ur kurvorna och får bra draghjälp av några som passerar mig. Känner att allt flyter på med bra attack och det här varvet måste bara bli det bästa. Kommer in i näst sista kurvan som är en snabbvänster som jag tar på 5:an och får se en massa gulflaggor. "Skit" tänker jag då.. Ännu en som tänkte att det skulle ges allt på sista varvet. Ser att Emile Litjens ligger där ute i sandmolnet i esset ut på målrakan. Försöker få ihop en så bra utgång som möjligt trotts att fått ha koll på gulflaggor och allt och kör över mållinjen. Hade kapat en sekund mot mina andra varv det kvalet och 3,4sek bättre än mot kval 1! Åker upp ett par placeringar på resultatlistorna. Nordgren kom 11:a och Oscar 12:a. Går och kollar på 125R som kör efter oss och Ullis har fått tillbaka sin attakt och kör riktigt snyggt efter att ha känt sig lite sämre på hennes första kval! Alla Holländarna är impade utav hennes körning. Jim Funk kommer förbi och frågar om vi har bromslangar att låna ut. Tydligen hade han gjort en hårig avåkning i över 200km/h när hans bromsslang hade gått sönder och åkt ut över en avåkningzon och sen ut på banan igen för att till sist åka ut i nästa avåkningszon och stanna vid däckbarriären där.
På warm-up så på söndagen så hade det duggregnat så pass mycket så att det var blött ute på banan. Var lite nervös att köra i blött på Assen. Verkade vara lite för intressant för mitt tycke att köra i snabbvänstern tex. Kommer ut och kör några varv för att ställa om mig till regnkörning eftersom jag bara hade kört en w-up och ett race innan på hojen med regndäck. Efter några varv så ser jag att Nordgren kraschat och plockar småbitar av kåpor. Väl inne efter passet börjar vi förstå att på 2 timmar och 25 minuter som det är till racet så hinner vi inte göra iordning den hojen. Trisst! Jag byter däck och gör iordning min hoj till race. Ställer in bromshandtaget för att den ska ta där jag vill eftersom den hade ändrat sig lite. Glömmer dock sätta tillbaka en låstråd på justerskruven till handtaget!!
Starten går och jag gör en sån vanlig start som varken är bra eller dålig. Ligger och fajtas med bl.a Marcel Dondorff. Men ju fler inbromsningar jag kommer till ju längre in går mitt bromshandtag. Får använda alla fingrarna efter halva första varvet för att inte handtaget ska gå in i knogarna på handen. När jag kommer till snabbvänster så har går handtaget helt in i gasrullen! Får gå in i depån med att bromsa med bakbromsen. Ser felet direkt och justerar handtaget och sätter dit najtråden. Kör ut på banan som nu är helt tom på förare där jag kom ut. Bromshandtaget kom inte riktigt där jag ville haft det så den där finkänslan finns inte där men det går att köra iaf. Efter 2 varv så får jag blåflagg!! Får iaf lite draghjälp och dessutom så får man ju se hur några riktigt grymma förare kör. Man nästan gråter så snyggt vissa kör där. Lite fler varv på banan så ska nog jag med kunna göra sånna konster!
Kommer i mål på det här racet och det får jag vara lite nöjd med eftersom det var tredje gg gillt även om att komma näst sist, bli varvad och inte ha tagit poäng inte var med i mina planer. Men jag har lärt mig köra lite bättre på en rätt svår bana. Till nästa år så blir det samma sträckning på nationella som GP kommer köra på.
Tog inte så många foton eftersom Jösse säkert tog massor. Men en bild på Ullis när hon varmkör sin hoj och en bild på Nordgren avgasrör sätter jag in här.