Goodstuff skrev:
Fan vad avundsjuk jag blir. Jag vill också köra Assen...nästa år komer den ju kortas permanent så det är en roadracingklenod som går i graven, tyvärr.
Vi körde inte stora slingan, utan vi svängde av start/mål i höjd med hårnålen!
Grymt kul helg som får vilken sm-deltävling som helst att likna en korpentävling (ja jag vet att det beror på pengar)!
Jag, Pålle och Ullis kom till banan kl 22.30 på fredagen och parkerade vårt tält (släpet) intill Nordgren, Axxexs och Jösse. Vi stod uppe i ett hörn av den enorma depån, och vi slapp därmed trängas med jättetrailers och folk som går kors o tvärs.
Första kvalet var första gången på hojen för mig efter flygturen på Knudan, och man kände sig minst sagt lite rostig med en 15-plats som resultat.
När vi satt i husbilen och käkade mellan kvalen så knackade det på dörren. Det var en från organisationen som kom för att ge tillbaka 50 av de 170 euro som startavgiften kostade. De fick vi eftersom vi var utländska förare och de vill uppmuntra oss att komma tillbaka, vilket vi garanterat gör!
På andra kvalet lade vi på ett bättre beggat bakdäck och nu gick det lite lite bättre, trots att Nordgren var precis före

, och jag kvalade till slut som tolva.
På kvällen lyfte Pålle på topparna eftersom detonationsräknaren gav lite orosbesked efter kval 2, men det såg fint ut så nu var det lökning medels hasning i depån som gällde. Ullis ville gå på ******-klubb, men eftersom vi inte hade någon lämplig transport så ägnade vi kvällen åt att titta på när Nordgren putsade skruvar

, samt utsättas för passiv holk-rökning av holländare som tittade förbi... Efter 6 timmar hade Nordgren forfarande inte putsat klart varpå vi tröttnade och gick och lade oss.
Innan warmupen så regnade det och regndäcken åkte på. Ganska intressant att hålla fullt på femman/sexan genom vissa kurvor när det är blött på banan...

Nordgren tyckte det var mindre intressant att att prova bromsa på ett oljesaneringsspår, vilket satte stopp för hans helg. Av det jag hann se så var bakramen krokig, bromspumpen kass, gaswire kass, expansionskammare RIKTIGT KASS, tank bulig, kåpor kaffeved, kåpglas kass.

Mycket som var trasigt mao, och med sand/jord in i motorn via avgasporten så fanns det inte tillräckligt med tid att fixa hojen inför racet helt enkelt.
Dags för race för min och Anders del dock, och nu åkte ännu bättre beggade däck på, vilket kan jämföras med nr 3 som hade två (2?!) stycken Aprilior med sig ut till pitlane. Båda stod med värmare på och han hade väl bekymmer med vilken han skulle välja. Dagens I-landssproblem...
Starten från tolfte plats gick grymt bra, och jag tryckte in mig som fjärde person in i första böjen, med vetskap om att jag snart skulle bli överkörd av vansinniga holländare. De lyckades dock alla ta mig i inbromsningarna som jag hade lite problem med eftersom det är knepigt att hitta lämpliga bromspunkter i 200+. Efter ett par varv hade den sista av de riktigt snabba kört om mig och jag kunde köra många varv utan att bli omkörd. På tavla visade dock Pålle +0 hela tiden, och när jag vände mig om så såg jag att det var nr.4 Litjens. Jag lyckade hålla honom bakom mig ett par varv till innan även han försökte ta mig på en inbromsning inför chikanen innan start/mål. Det lyckades han med, men han fick ett kass spår och jag tog mig förbi direkt igen. När jag vände mig om efter första kuvarn igen så var Litjens borta och nu var där istället en röd hoj med startnr. 111. Honom höll jag bakom mig fram till sista varvet där han bromsade om mig efter start/mål. Precis som Litjens fick han ett dåligt spår som resultat och jag gjorde mig klar för att ta honom på innern. Han förstod nog min tanke och vek in kraftigt, och för att inte köra på honom så fick jag dra i nödbromsen, vilket var riktigt nära att resultera i en vurpa. Jag klarade mig från att vurpa, men samtidigt fick han 75 meters försprång vilket var omöjligt att plocka in på sista varvet. Kom i mål som tia, vilket jag är nöjd med!
125-racet var riktigt kul att se, trots att Ullis fick svänga av efter ett par varv. Rebien hade en fight med två andra, men han bromsade på sig ganska ordentligt efter start/mål och tappade då kontakten.
Jimmi Hansen och Alfred hade en bra fight där Alfred bromsade förbi på sista varvet, och lyckade vinna över Jimmi med något som inte kan varit mer än ett par hundradelar.
Tätklungan, som bestod av fem pers, bjöd också på ett bra race där de kom i mål inom en sekund från varandra!
Helgens hårding var snubben på startlinjen i 125 där både hoj och skinnställ var från år 1837, och framdäcket såg ut som om det hade suttit på en superbike med kassa inställningar!
Grymt kul helg helt enkelt, och jag ska garanterat dit nästa år igen!
Intressant fakta är att detta var deras fjärde race på Assen i år, så de har ju fått en del träning på den banan!
//Oscar