Osäker på om distansmätaren stämmer!!??

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Hej. Jag har en 2012 års KTM 990 SMR som jag har haft i lite mer än ett år nu. Jag har varit fullt upptagen med att köra fort och ha roligt, och egentligen inte reflekterat över hur långt jag kört hojen under de dryga 15 månader hojen varit i min ägo. Men nu när jag börjat fundera över ifall det är dags att göra någon form av service vill jag först läsa av hur lång hojen har gått. Och det är här det blir lite lurigt (för mig). För när jag läser av siffrorna på odo står det: 000359 och detta gör mig konfunderad, dels eftersom jag börjar betvivla min egen kompetens och förmåga att läsa av en distansmätare (brukar inte vara några problem på bilen) men också för att jag inte tycker att distansen stämmer överens med hur de tidigare ägarna fyllt i antal km vid servicen tidigare. Det som också gör det så konstigt med tanke på tidigare noteringar i serviceboken är att jag bara kan läsa ut 3 siffror, medan servicemännen har kunnat läsa ut hela 5 siffror.

Första noteringen i serviceboken: 1176 km
Andra noteringen i seciveceboken: 720 mil
Tredje noteringen i serviceboken: 10450 km
Fjärde noteringen i serviceboken: 13270 km (Detta är den senast noterade sträckan innan jag köpte den av återförsäljare)

När jag köpte hojen i början av januari 2016 hade den alltså gått drygt 1300 mil. Skulle jag då ha kört 359 mil eller ska jag utläsa den som 3590 mil? Ingen utav dessa kan stämma. Hojen har ju uppenbarligen inte gått 359 mil sedan den först togs i bruk, eftersom sträckor på över 1000 mil noterats i serviceboken, och inte fan har jag kört över 2000 mil med den (även om jag ibland pendlat med den till jobbet under vår och sensommar.

Jag förstår ärligt talat inte hur jag ska tolka det. Jag känner mig fullkomligt dum i huvudet som inte kan läsa av en distansmätare, men tycker mig samtidigt ha fog för att ana oråd kring distansmätarens beskaffenhet.

Har ni några tankar och idéer?
 

Bifogat

  • UNADJUSTEDNONRAW_thumb_20aa.jpg
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_20aa.jpg
    187.9 KB · Visningar: 103

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du kan tolka det som att mätaren nollställts för 359 km sedan.
Den stämmer alltså inte längre. Är du osäker, gör en service nu, och fortsätt serviceintervall utifrån det. Markera i servicehäftet att mätaren nollställts nånstans efter 13270 km.
Eventuellt kan hojen ha sparat en riktiga mätsiffran på ett extra ställe, som en servicetekniker kan läsa så som görs på en del bilar, men ingen aning om hojar gör det i allmänhet, och mindre aning om KTM i synnerhet.
 
Last edited:

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Du kan tolka det som att mätaren nollställts för 359 km sedan.
Den stämmer alltså inte längre. Är du osäker, gör en service nu, och fortsätt serviceintervall utifrån det. Markera i servicehäftet att mätaren nollställts nånstans efter 13270 km.
Eventuellt kan hojen ha sparat en riktiga mätsiffran på ett extra ställe, som en servicetekniker kan läsa så som görs på en del bilar, men ingen aning om hojar gör det i allmänhet, och mindre aning om KTM i synnerhet.

Det känns ju lite mer rimligt. Men 359 km är fortfarande för kort. Jag har ju inte kört så lite på ett år. Det ska inte vara 359 mil då?. När skulle den ha nollställt sig? Den behåller ju så vitt jag vet alltid distansen oavsett om man plockar bort batteri eller byter ut reläer osv. Så det måste ju ha skett under min tid som ägare och inte när återförsäljaren sålde vidare den till mig.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det känns ju rimligt. 359 mil är en sträcka jag kan anse överensstämmer med vad jag kan ha kört på ett år. Är detta något som hör till vanligheterna? Brukar återförsäljare jobba på detta sätt? och vad är i så fall meningen med det tror du?

Det hör inte till vanligheterna men vet att en del modeller har problem med mätare som nollställs.
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Det hör inte till vanligheterna men vet att en del modeller har problem med mätare som nollställs.

Men om den nu har nollställts av sig själv, finns det då något sätt för återförsäljare att kolla vad som är den verkliga distansen? Eller kommer jag för alltid behöva gissa hur långt den gått?
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Möjligen en dum fråga men det är inte så att det är trippmätaren du kommit åt och tryckt fram istället ?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det känns ju lite mer rimligt. Men 359 km är fortfarande för kort. Jag har ju inte kört så lite på ett år. Det ska inte vara 359 mil då?. När skulle den ha nollställt sig? Den behåller ju så vitt jag vet alltid distansen oavsett om man plockar bort batteri eller byter ut reläer osv. Så det måste ju ha skett under min tid som ägare och inte när återförsäljaren sålde vidare den till mig.

Nope, rimligen 35,9 mil, uttryckt som 359 km.



Påminn mig att fortsätta ta KTMers uppgivna körstäckor med en nypa salt.


Saltlager1.jpg
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men om den nu har nollställts av sig själv, finns det då något sätt för återförsäljare att kolla vad som är den verkliga distansen? Eller kommer jag för alltid behöva gissa hur långt den gått?

Om hojtillverkare i allmänhet, och KTM i synnerhet, gömmer en extra mätare nånstans som man kan se med servicemjukvara så kanske. Jag tror dock inte att det finns något sådan på någon hojmodell... Dessutom så händer ju mätarnollställningen på grund av att mätarens krets varit strömlös och därför nollställts. Om en mätare blivit nollställd så bör alla ha blivit det.
Fråga en KTM-verkstad om de kan göra något sånt, men jag tror svaret du får är "nej".
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Dessutom så händer ju mätarnollställningen på grund av att mätarens krets varit strömlös och därför nollställts. Om en mätare blivit nollställd så bör alla ha blivit det..

Fast i instruktionsboken står det att distansmätaren alltid behåller (eller ska behålla) sitt värde oavsett om batteri kopplas ur eller om relä byts ut - så då borde ju inte detta inträffa (tycker man).
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Ktm har haft bekymmer med vissa mätarhus. På min 690 så börja alla lampor och varvräknaren härma ett flipperspel. Dock fick jag en ny på garanti.
Mätarställningen gick inte att läsa ur på något sätt, så den nya mätaren fick programmeras med mätarställning innan den gamla flippa ur.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast i instruktionsboken står det att distansmätaren alltid behåller (eller ska behålla) sitt värde oavsett om batteri kopplas ur eller om relä byts ut - så då borde ju inte detta inträffa (tycker man).

De har oftast interna batterier, de kan skaka loss, gå sönder eller glappa.
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Ktm har haft bekymmer med vissa mätarhus. På min 690 så börja alla lampor och varvräknaren härma ett flipperspel. Dock fick jag en ny på garanti.
Mätarställningen gick inte att läsa ur på något sätt, så den nya mätaren fick programmeras med mätarställning innan den gamla flippa ur.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Känns ju inte jättebra att de kan börja bete sig på det viset. Tur att du fick nytt på garantin. Ska kanske säga det också att jag märkt att det smugit sig in fukt/kondens på insidan av mätarhuset. Kan detta påverka nämnvärt tro?
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Om du tankat med bensin- eller kreditkort kan du kolla på fakturorna hur mycket du tankat för och grovt räkna fram hur många mil du kört.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...359 km är fortfarande för kort. Jag har ju inte kört så lite på ett år. Det ska inte vara 359 mil då?...
Besserwisser modus an:

Mil, i betydelsen 10 km, används bara i två länder i världen (Sverige och Norge).
KTM kommer inte från något av dessa länder.

:Besserwisser modus ab
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Om du tankat med bensin- eller kreditkort kan du kolla på fakturorna hur mycket du tankat för och grovt räkna fram hur många mil du kört.

Det är ju klart också ett sätt, men jäkligt jobbigt att behöva ta sig genom dessa hundratals poster i betalningshistoriken för att hitta. Men jag kanske kan sortera på något vis.
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Det är ju klart också ett sätt, men jäkligt jobbigt att behöva ta sig genom dessa hundratals poster i betalningshistoriken för att hitta. Men jag kanske kan sortera på något vis.

Jag gjorde faktiskt som du föreslog nu, och kom fram till att jag under en ettårsperiod har tankat ca 33 gånger, och på en tankning kör jag ca 11-13 mil. Så ett exempel: 33 x 12 = 396. Med andra ord borde jag ha kört lite drygt 400 mil på 15 månader, vilket borde innebära att hojen egentligen har gått ca 1720 mil (give or take).

Tack för tipset!
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top