Osäker på om distansmätaren stämmer!!??

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Hej. Jag har en 2012 års KTM 990 SMR som jag har haft i lite mer än ett år nu. Jag har varit fullt upptagen med att köra fort och ha roligt, och egentligen inte reflekterat över hur långt jag kört hojen under de dryga 15 månader hojen varit i min ägo. Men nu när jag börjat fundera över ifall det är dags att göra någon form av service vill jag först läsa av hur lång hojen har gått. Och det är här det blir lite lurigt (för mig). För när jag läser av siffrorna på odo står det: 000359 och detta gör mig konfunderad, dels eftersom jag börjar betvivla min egen kompetens och förmåga att läsa av en distansmätare (brukar inte vara några problem på bilen) men också för att jag inte tycker att distansen stämmer överens med hur de tidigare ägarna fyllt i antal km vid servicen tidigare. Det som också gör det så konstigt med tanke på tidigare noteringar i serviceboken är att jag bara kan läsa ut 3 siffror, medan servicemännen har kunnat läsa ut hela 5 siffror.

Första noteringen i serviceboken: 1176 km
Andra noteringen i seciveceboken: 720 mil
Tredje noteringen i serviceboken: 10450 km
Fjärde noteringen i serviceboken: 13270 km (Detta är den senast noterade sträckan innan jag köpte den av återförsäljare)

När jag köpte hojen i början av januari 2016 hade den alltså gått drygt 1300 mil. Skulle jag då ha kört 359 mil eller ska jag utläsa den som 3590 mil? Ingen utav dessa kan stämma. Hojen har ju uppenbarligen inte gått 359 mil sedan den först togs i bruk, eftersom sträckor på över 1000 mil noterats i serviceboken, och inte fan har jag kört över 2000 mil med den (även om jag ibland pendlat med den till jobbet under vår och sensommar.

Jag förstår ärligt talat inte hur jag ska tolka det. Jag känner mig fullkomligt dum i huvudet som inte kan läsa av en distansmätare, men tycker mig samtidigt ha fog för att ana oråd kring distansmätarens beskaffenhet.

Har ni några tankar och idéer?
 

Bifogat

  • UNADJUSTEDNONRAW_thumb_20aa.jpg
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_20aa.jpg
    187.9 KB · Visningar: 103
Du kan tolka det som att mätaren nollställts för 359 km sedan.
Den stämmer alltså inte längre. Är du osäker, gör en service nu, och fortsätt serviceintervall utifrån det. Markera i servicehäftet att mätaren nollställts nånstans efter 13270 km.
Eventuellt kan hojen ha sparat en riktiga mätsiffran på ett extra ställe, som en servicetekniker kan läsa så som görs på en del bilar, men ingen aning om hojar gör det i allmänhet, och mindre aning om KTM i synnerhet.
 
Last edited:
Du kan tolka det som att mätaren nollställts för 359 km sedan.
Den stämmer alltså inte längre. Är du osäker, gör en service nu, och fortsätt serviceintervall utifrån det. Markera i servicehäftet att mätaren nollställts nånstans efter 13270 km.
Eventuellt kan hojen ha sparat en riktiga mätsiffran på ett extra ställe, som en servicetekniker kan läsa så som görs på en del bilar, men ingen aning om hojar gör det i allmänhet, och mindre aning om KTM i synnerhet.

Det känns ju lite mer rimligt. Men 359 km är fortfarande för kort. Jag har ju inte kört så lite på ett år. Det ska inte vara 359 mil då?. När skulle den ha nollställt sig? Den behåller ju så vitt jag vet alltid distansen oavsett om man plockar bort batteri eller byter ut reläer osv. Så det måste ju ha skett under min tid som ägare och inte när återförsäljaren sålde vidare den till mig.
 
Last edited:
Det känns ju rimligt. 359 mil är en sträcka jag kan anse överensstämmer med vad jag kan ha kört på ett år. Är detta något som hör till vanligheterna? Brukar återförsäljare jobba på detta sätt? och vad är i så fall meningen med det tror du?

Det hör inte till vanligheterna men vet att en del modeller har problem med mätare som nollställs.
 
Det hör inte till vanligheterna men vet att en del modeller har problem med mätare som nollställs.

Men om den nu har nollställts av sig själv, finns det då något sätt för återförsäljare att kolla vad som är den verkliga distansen? Eller kommer jag för alltid behöva gissa hur långt den gått?
 
Möjligen en dum fråga men det är inte så att det är trippmätaren du kommit åt och tryckt fram istället ?
 
Det känns ju lite mer rimligt. Men 359 km är fortfarande för kort. Jag har ju inte kört så lite på ett år. Det ska inte vara 359 mil då?. När skulle den ha nollställt sig? Den behåller ju så vitt jag vet alltid distansen oavsett om man plockar bort batteri eller byter ut reläer osv. Så det måste ju ha skett under min tid som ägare och inte när återförsäljaren sålde vidare den till mig.

Nope, rimligen 35,9 mil, uttryckt som 359 km.



Påminn mig att fortsätta ta KTMers uppgivna körstäckor med en nypa salt.


Saltlager1.jpg
 
Men om den nu har nollställts av sig själv, finns det då något sätt för återförsäljare att kolla vad som är den verkliga distansen? Eller kommer jag för alltid behöva gissa hur långt den gått?

Om hojtillverkare i allmänhet, och KTM i synnerhet, gömmer en extra mätare nånstans som man kan se med servicemjukvara så kanske. Jag tror dock inte att det finns något sådan på någon hojmodell... Dessutom så händer ju mätarnollställningen på grund av att mätarens krets varit strömlös och därför nollställts. Om en mätare blivit nollställd så bör alla ha blivit det.
Fråga en KTM-verkstad om de kan göra något sånt, men jag tror svaret du får är "nej".
 
Dessutom så händer ju mätarnollställningen på grund av att mätarens krets varit strömlös och därför nollställts. Om en mätare blivit nollställd så bör alla ha blivit det..

Fast i instruktionsboken står det att distansmätaren alltid behåller (eller ska behålla) sitt värde oavsett om batteri kopplas ur eller om relä byts ut - så då borde ju inte detta inträffa (tycker man).
 
Ktm har haft bekymmer med vissa mätarhus. På min 690 så börja alla lampor och varvräknaren härma ett flipperspel. Dock fick jag en ny på garanti.
Mätarställningen gick inte att läsa ur på något sätt, så den nya mätaren fick programmeras med mätarställning innan den gamla flippa ur.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Fast i instruktionsboken står det att distansmätaren alltid behåller (eller ska behålla) sitt värde oavsett om batteri kopplas ur eller om relä byts ut - så då borde ju inte detta inträffa (tycker man).

De har oftast interna batterier, de kan skaka loss, gå sönder eller glappa.
 
Ktm har haft bekymmer med vissa mätarhus. På min 690 så börja alla lampor och varvräknaren härma ett flipperspel. Dock fick jag en ny på garanti.
Mätarställningen gick inte att läsa ur på något sätt, så den nya mätaren fick programmeras med mätarställning innan den gamla flippa ur.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Känns ju inte jättebra att de kan börja bete sig på det viset. Tur att du fick nytt på garantin. Ska kanske säga det också att jag märkt att det smugit sig in fukt/kondens på insidan av mätarhuset. Kan detta påverka nämnvärt tro?
 
Om du tankat med bensin- eller kreditkort kan du kolla på fakturorna hur mycket du tankat för och grovt räkna fram hur många mil du kört.
 
...359 km är fortfarande för kort. Jag har ju inte kört så lite på ett år. Det ska inte vara 359 mil då?...
Besserwisser modus an:

Mil, i betydelsen 10 km, används bara i två länder i världen (Sverige och Norge).
KTM kommer inte från något av dessa länder.

:Besserwisser modus ab
 
Om du tankat med bensin- eller kreditkort kan du kolla på fakturorna hur mycket du tankat för och grovt räkna fram hur många mil du kört.

Det är ju klart också ett sätt, men jäkligt jobbigt att behöva ta sig genom dessa hundratals poster i betalningshistoriken för att hitta. Men jag kanske kan sortera på något vis.
 
Det är ju klart också ett sätt, men jäkligt jobbigt att behöva ta sig genom dessa hundratals poster i betalningshistoriken för att hitta. Men jag kanske kan sortera på något vis.

Jag gjorde faktiskt som du föreslog nu, och kom fram till att jag under en ettårsperiod har tankat ca 33 gånger, och på en tankning kör jag ca 11-13 mil. Så ett exempel: 33 x 12 = 396. Med andra ord borde jag ha kört lite drygt 400 mil på 15 månader, vilket borde innebära att hojen egentligen har gått ca 1720 mil (give or take).

Tack för tipset!
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top