osäker på hojen

Swedish-Banjo

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2007
Ort
Kalmar
Hoj
Ska köpa en Yamaha FZR
funderar på att köpa en begagnad FZR som första hoj nu.
Är dock lite osäker när det gäller just detta specifika fordon.
Bland annat är bakdäcket mycket slitet (typ 2mm kvar på mönstret). Framdäcket helt nytt.
Det är en 93a, och den har endast gått 2300 mil. På vägverket står det att:

Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (2006-04-06)
Antal ägare: 5
Datum för första reg.: 2002-06-26
I trafik första gång: 2002-08-03
Direktimport: Ja
Tilläggsinformation
T13D ÅRSMODELL UPPSKATTAD
T13J DATUM DÅ FORDONET HAR TAGITS I BRUK FÖRSTA GÅNGEN, 19930308

Betyder det alltså att foronet varit i bruk i utlandet sedan 93, men i Sverige endast från 2002?
Han har köpt nytt filter, olja och tändstift som jag får sätta dit själv.
Tycker ändå att jag får den för ett bra pris (?) (17000). Tilläggas bör väll att den ska besiktigas i april, men han säger själv att det inte är några problem och att han skulle kunna besiktiga den själv.
Det jag undrar är, är detta ett dumt köp?
2mm däck är ganska farligt att köra med va? (noobfrågor jag vet)
 
Däcket funkar nog helt ok att köra med, bara det inte har massa torrsprickor. Men det är inte säkert att det går igenom besiktningen. Pruta så mycket ett nytt däck kostar.
 
Bakdäcket slits fort när man kör sporthoj. Det går inte att komma ifrån. Kolla det allmänna skicket på hojen. Spruckna kåpor? Omlackerad? Ser oljan bra ut? Är ramen rak? Går den jämnt och fint? Sen kan du ju be honom besiktiga den innan du köper eller pruta en tusing eller två. Gå på magkänslan eller ha med en polare som kan lite om hojar.
Lycka till!
 
Jag tycker att den har varit i trafik i Sverige första gången 1993. :va

Dumt och dumt, det är en import så den kostar inte så mycket som en svensksåld och du får inte lika mycket för den när du säljer den som om den skulle vara svensksåld.

2mm är fullt tillräckligt, till och med lagligt, 1mm eller mindre kan bli halt i regn.
 
Bakdäcket är väl en icke-fråga? 2mm går att köra på (lagligt sett), men hur länge till tror du det håller? Då det är din första hoj och du antagligen är körk*t så lär det inte vara lagligt i mer än några veckor till i alla fall.

Så ur ett ekonomiskt perspektiv så kan du betrakta däcket som slut.
 
Tjenare!
Miltalet tror jag inte en sekund på.
Möjligtvis om den haft EN rätt excentrisk ägare som kört i snitt 153 mil/år och låtit den bo i vardagsrummet. Men 5 ägare bara i Sverige (Tyskarna syns inte vad jag vet) gör inte så. :gnissla
Det stämmer bra att det är vad det betyder.

2mm är ju dock t.om. lagligt, funkar att köra på utan problem med någon/några månader. :)
Men som sagt, miltalet klingar oroväckande! Hur är den i skick då? 2300 ska ju vara närmast nyskick. Finns ingen servicebok antar jag?
 
näe det var miltalet jag reagerade på jag med. Hur fanken kan den bara ha gått 2300 mil? Men säger jag det till honom kommer han ju inte direkt säga "nä okej, jag ljög, den har gått 5400" :va

Men det står "i bruk sedan 2002", och om det är så så SKULLE det väll kunna stämma. Men eftersom det är en import så känns det ju som att den har rullat ett antal mil på tyska vägar. Känns som att någon varit och pillar med mätaren?
Han säger dock att han har papper på allt som gjorts med hojen.

Det finns en spricka i kåpan, och några repor på dämparen.

Det satta priset var 19000, men jag kunde få den för 17000:- Känns inte som att han kommer vilja gå ner mer. vad kostar ett nytt däck?
 
Om det inte finns fler och större brister än de du räknar upp tycker jag 17.000 låter som ett rimligt pris.
 
Miltalet är verkligen lågt, min 02 har gått mer...
Finns det service bok eller ngt som kan intyga om det låga miltalet?
 
Även om miltalet verkar oroväckande?

Ja, rent spontant tycker jag det, om hojen i övrigt verkar vara i OK skick, t.ex. att gaffelben är täta och att styrlager inte glappar. 17 papp låter i så fall som ett rimligt pris i mina öron, för en fullt fungerande FZR 600, även om miltalet troligtvis inte är korrekt. Möjligen skulle man kunna pruta lite på att bakdäcket snart måste bytas.
 
Strunta i miltalet. Den kan lika gärna ha gått mätaren runt. Spela roll, de håller :D Gå efter skicket, basta. 17000 är ju inte mycket att prata om, det finns betydligt sopigare sunkhojar som kostar mer.

För de pengarna hittar man knappt någonting som ens är likt en sporthoj. FZR 1000 är en mycket bra hoj. Menar, du kan köra den i ett par år, och KASTA den sen, utan att förlora mer än på mycket annat, som är lite nyare.

EDIT: Vänta lite, är det en 600? :va Jag pratar om en 1000. I så fall kan du strunta i det jag sa.
 
Strunta i miltalet. Den kan lika gärna ha gått mätaren runt. Spela roll, de håller :D Gå efter skicket, basta. 17000 är ju inte mycket att prata om, det finns betydligt sopigare sunkhojar som kostar mer.

För de pengarna hittar man knappt någonting som ens är likt en sporthoj. FZR 1000 är en mycket bra hoj. Menar, du kan köra den i ett par år, och KASTA den sen, utan att förlora mer än på mycket annat, som är lite nyare.

EDIT: Vänta lite, är det en 600? :va Jag pratar om en 1000. I så fall kan du strunta i det jag sa.

Jag det är en 600cc. Vadå är de sämre eller vad?

Miltalet är verkligen lågt, min 02 har gått mer...
Finns det service bok eller ngt som kan intyga om det låga miltalet?

Nae det finns ju ingen servicebok till den. Och han har själv inte haft den inne på service. Men olja, filter och tänstift finns ju nya att sätta i. förmodligen stämmer inte miltalet en sekund. ska fråga honom om lager mm. men på honom verkar det som att den fungerar alldeles utmärkt. Dock känner jag inte för att åka 30 mil, för att upptäcka att det är en massa fel som han inte vill berätta om, för att sedan åka samma sträcka hem utan att ha köpt den.
 
Last edited:
Det är ett bra pris, det är bara att köpa, jag hade en yamaha fz 750 1985 det fick jag mer för när jag sålde den än du får betala för en 93:a, är den i bra skick och går och låter bra så är det inget att fundera på.
Det är alltid en risk att köpa begagnat oavsett årsmodell, yamaha har bra motorer dom är i särklass bäst om du frågar mej. Lycka till med ev hoj köp Mvh// Johnny
 
Du behöver se bilder på den, om du inte redan har gjort det. Det lär synas på hojen om den har rullat 10 000 mil eller 2300. Miltalet behöver inte vara inkorrekt, hojen kan ju ha stått hos en rad handlare, det är väl inget ovanligt. Du bör ju kunna avgöra om mätaren skulle vara skruvad eller ej genom att titta på skicket. (För att tjäna någonting på att skruva mätaren måste väl hojen ha gått en bit först? Skiljer det några större summor på en FZR som gått 5000 mil kontra en som gått 2000 i samma skick? Det tror inte jag.)

Om allting är i sin ordning (inga ramsprickor el. dyl) är det ett bra pris..
 
Jag det är en 600cc. Vadå är de sämre eller vad?


Nej nej, inte så, men jag vet inte om en 600 som gått mätaren runt är så vidare bra längre. Om den nu skulle ha gjort det alltså.

Fortfarande gäller skicket.

Är den i hyfsat skick, går bra så tja. Hade jag varit ute efter en billig förstahoj så hade jag handlat. 17000... Vad får man för det annars. En RD 350? Knappt...
 
Okej tack för tipsen allihopa. Kanske får åka dit och titta på den ialla fall. Dock blir det väll så att om jag väl åker 30 mil och det inte skulle vara några större fel så köper jag nog den. Får hoppas att det inte är problem med lager eller ram, men han har ialla fall inte nämnt någonting om det.

Vad tycker ni, ska jag låta honom besiktiga den (verkar som att han vill ha mer pengar då) eller ska jag köpa den och chansa på att den går igenom?


Jonas
 
Givetvis ska du låta honom stå för besiktning om han erbjuder det. Vill han ha en massa extra betalt kan man ju börja fundera varför... Fråga någon här, denna någon säger "äh, ta chansen" sen visar det sig att det var dumt... Tja du förstår själv.

Var finns mc:n du tänker på?
 
Den verkar ju va i tarfik i sverige första gången 02 men i annat land 93. Då miltalet ser lite skumt ut (även om möjligt) så kolla slitdelar som fotpinnar m.m. mycke slitna->mycke skumt. spec. om den e från tyskland, de har ju en tendens att skruva på bilar så man vet ju inte.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top