Orsaker till plötslig motordöd?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
Får väl skruva av tanken och kolla lite mer ordentligt.

Något annat än krökta slangar och slangar nära varma motordelar som jag ska kolla efter?

Kondensvatten i bränslet kan ge liknande symptom.
Försök med en flaska K-sprit i tanken innan du går vidare i felsökningen + dränera förgasarna.

Jag tror baske mig att K-sprit gjorde susen. Fortsatte felsökningen genom att beta av alla era tips ett efter ett, men hittade inga fel någonstans (köpte dock aldrig nya slangar). Hällde även en halv flaska K i tanken.

Har kört ett par tankar blandad körning nu utan problem. Hoppas innerligt att inte motorstoppen kommer tillbaka.

Måste bara tillägga att fy fågeln vad gott hojen går. Inget går upp mot att piska gammgixx :tomten

Köp lite bränsleslang som är något längre än den du har och dra slangen lite annorlunda. Kostar nästan inget att prova, är det fel så stoppar du bara tillbaka gamla slangen.

Kan räcka, men som jag sa tidigare, är det ånglås så uppkommer det oftast när man kör riktigt hårt. Men jag håller med föregående talare om att det verkar vara ett soppaproblem. Kan ju om du har otur vara problem med vaccumklockan i bränslekranen. Ibland måste membranet bytas, men det låter lite otroligt att det skulle vara det.
Du har troligen 3 slangar till tanken. luftningen, bränslet och en vaccumslang. Om det ligger undertryck över vaccumslanegn så drar undertrycket i ett membran inne i kranen så att bränslet får fri väg. Kolla om denna funkar genom att lätt suga i vaccumslangen, det skall då börja droppa ur bränsleslangen. Vaccumslangen kan tjyvdra luft, då sluter sig bränsleslanegen. Du kan ju ha en gammal mekanisk bränslekran, eller en kombinerad, men du ser vilken typ det är.

Åneeej!! Hoppades verkligen att problemet var löst, men så idag så hände det igen. Jag måste nog ta och gå igenom ovanstående råd en gång till... ordentligt!

Det var i samband med ganska lugn stadskörning. Hade käkat på max i stan och skulle hem. Den här gången var hojen stört omöjlig att få igång. Provade upprepade gånger med ~10 minuters intervall i över trekvart. Sen ställde jag kranen i PRI-läge och då hostade den igång direkt. En slump? :va

Last edited:
hej tråkigt problem:)

prova att se så att det flödar rikligt med bränsle till färgasarna från tanken, tänkte om det finns skit i tanken. Du kan ju också gå igenom ,rengöra förgasarna om du har kunskaperna. lycka till /TB

Tankventilationen ? -Är det undertryck i tanken när du öppnar locket?

Som sagt, allting som jag har kollat på verkar vara ok. Inga problem med undertryck i tanken... Det kommer också bränsle genom slangarna precis som det ska, men uppenbarligen inte tillräckligt mycket. Eller?

Sen ställde jag kranen i PRI-läge och då hostade den igång direkt. En slump? :va

I PRI-läget rinner det alltid från kranen, i standardläget sköts on-off på kranen av en vacumslang.
Kolla på den, dragning, täthet.....mm mm
Samt att kranen kanske behöver sig en rengöring av ventilen som "vacumet" skall öppna / stänga

Hmm. Är det svår att starta? Låter som ett problem jag hade med bilen för två veckor sedan. Den dog ute på motorvägen men jag lyckades köra in på en avfartsväg och stanna. Stod stilla en stund och kunde sedan starta igen och fortsätta några kilometer innan den dog igen. Så höll det på tills batteriet var slut. Det visade sig att generatorn var trasig och fick bytas ut. Ingen billig grej det där.

Vet inte hur du ska testa men; testa om generatorn fungerar/laddar som den ska.

Lycka till!

Åneeej!! Hoppades verkligen att problemet var löst, men så idag så hände det igen. Jag måste nog ta och gå igenom ovanstående råd en gång till... ordentligt!

Det var i samband med ganska lugn stadskörning. Hade käkat på max i stan och skulle hem. Den här gången var hojen stört omöjlig att få igång. Provade upprepade gånger med ~10 minuters intervall i över trekvart. Sen ställde jag kranen i PRI-läge och då hostade den igång direkt. En slump? :va

Ett vanligt fel, min kran står för det mesta i pri läge...
Synd bara att man inte har någon reserv om den stannar såna gånger.

Gamla vacumkranar ÄR inte tillförlitliga.

Jag sätter då min "gissning" på att det är vacuumstyrningen av bensinkranen som strular. Ta isär kranen och kolla så allt är helt och rent. Som tidigare skrivet så är det relativt vanligt att man får slå över till "PRI" läge och då ligger problemet troligen i kranen men det kan även vara en vacuumläcka i slangen till kranen, dvs den som vacuumet går genom från insuget.

Brukar även bli rost i tankarna på gammel gixxrar så det kan ju också vara grundproblemet!?

Som tidigare nämts så är det sannolikt vacumstyrningen av soppakranen som strular då det fungerar i PRI-läget.

Gör det enkelt för dig och börja med att kontrollera så att vacumslangen inte har några torrsprickor och att den sitter fast ordentligt i bägge ändar.
Om du kan utesluta fel på vacumslangen, så finns det renoveringssats till soppakranen hos Touringbutiken.

Hmm. Är det svår att starta? Låter som ett problem jag hade med bilen för två veckor sedan. Den dog ute på motorvägen men jag lyckades köra in på en avfartsväg och stanna. Stod stilla en stund och kunde sedan starta igen och fortsätta några kilometer innan den dog igen. Så höll det på tills batteriet var slut. Det visade sig att generatorn var trasig och fick bytas ut. Ingen billig grej det där.

Vet inte hur du ska testa men; testa om generatorn fungerar/laddar som den ska.

Lycka till!

Nej, den är inte svårstartad. Tror jag ska utforska soppakransteorin i första hand.

Tack för all hjälp :Bugar

Ett vanligt fel, min kran står för det mesta i pri läge...
Synd bara att man inte har någon reserv om den stannar såna gånger.

Gamla vacumkranar ÄR inte tillförlitliga.

har hört att pri läget inte ska räcka till om man tex ligger o pressar :va

Nu är äntligen problemet ur världen. Lösningen var ... trumvirvel ... byte av vakuumslang. Passade dock på att även renovera soppakranen med en sån där sats.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard