Orsak till slirande koppling?

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Det är såhär att min grusmoppe slirar på kopplingen vid fullgas, tog isär kopplingen idag för att mäta upp lameller och stålskivor.

Alla lameller och stålskivor har originaltjocklek vid mätning, fjädrarna är en mm mindre än nya men en mm från gränsen.

Så det är alltså inte något av detta som orsakat sliret.

Tittade på kopplingskorgen och hittar gropar från lamellerna, skulle uppskatta dom till 0.5mm djupa med mjuka kanter. Kan detta orsaka slirande koppling?

Annars är det bara ett tidigare oljebyte som kan va orsaken, använde mig av en shell advance mineralolja.

Vad säger ni?

Bifogar bild på groparna i korgen.
IMAG0168.jpg

Det är inte kopplingskorgens fel. Mät om alla skivor+lameller när de ligger i en hög istället för individuellt. Annars är oljan ofta boven, var det en shell bilolja?

Jag har Shell i min motor.
Märker av lite kopplingsslir på den med och hela motorn har gått 500 mil så den oljan funkar nog inte med alla maskiner.:va

Vad har din olja för viskositet? Står väl i din bok att du ska använda 10w-50 i, men rekomenderar 10w-60 olja, då veven inte tar lika mycket stryk heller.

Speciell klassning på oljan när den är gemensam med koppling/låda/motor. Provade biltemas nu, förutom att den ser ut som den gått ett par hundra mil redan och är mkt rinnigare än t.ex q8's med samma viskositet, så står det att den ska klara våtkoppling. Det gör den inte! Junk.

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?bdoggu

Det är inte kopplingskorgens fel. Mät om alla skivor+lameller när de ligger i en hög istället för individuellt. Annars är oljan ofta boven, var det en shell bilolja?

Okej skönt att det inte är korgens fel ialf :)

Hade även 2st måttligt blånerade stålskivor, antar att jag orsakat det innan jag upptäckte den slirande kopplingen.

Har inte ngt mått på vad hela paketet ska vara i min mekhandbok, bara dom individuella skivorna.

Oljan är en mc-olja, 10-50 om jag inte minns fel.

Om det är oljans fel så måste jag byta lameller nu när dom är dränkta i den här oljan lr?

Tack för alla snabba svar :)

Last edited:

Hade även 2st måttligt blånerade stålskivor, antar att jag orsakat det innan jag upptäckte den slirande kopplingen.

Har inte ngt mått på vad hela paketet ska vara i min mekhandbok, bara dom individuella skivorna.

Om det är oljans fel så måste jag byta lameller nu när dom är dränkta i den här oljan lr?

Prova tömma ut den gamla å i med ny till och börja med.

Är det mc olja så är den oskyldig. Byt stålskivorna och prova

min enduro slirade på kopplingen, men efter några täta oljebyten försvann det helt.
då hade den nästan stått i 1,5år

Tror nog den är boven ändå, jag fick problem med en viss mc-olja och bytte tillbaka och problemet löst.
6 liter ok:s olja finns till salu.

Vilken q8 olja? Jag har aldrig varit med om att en frisk koppling börjar slira mycket pga olja. Har man en trött koppling så maskeras sliret av en gammal olja med mer partiklar så sliret kommer vid oljebyte oavsett märke.

Vilken q8 olja? Jag har aldrig varit med om att en frisk koppling börjar slira mycket pga olja. Har man en trött koppling så maskeras sliret av en gammal olja med mer partiklar så sliret kommer vid oljebyte oavsett märke.

Är ganska säker på att det va sbk racing (15-50)
Bytte olja från ester 5100 på hösten och ställde in hojen. På våren hade lammelerna saggat ihop sig men lyckades vålda isär dem med mycket gas och krossväxling eller hur jag nu gjorde. Men koplingen slirade alltid lite hur mycket jag än varmkörde.
Kollade då även kopplingskorg som va fräsch och lämnade in skivor till verksta som slipade dom. I med ny okolja och samma problem. Bytte till ester 5100 och problemet upphörde.
Kan inte teorin bakom det hela, men så va det.
Juste - jag och en kompis delade på en 20litersdunk sbk. Hans växellåda rasade senare under våren.

Jag köper gärna din sbk olja...

Jag är ansvarig mek för racemotorer som gått totalt 10 000 mil på sbk racing med noll oljerelaterade incidenter.

Visst är Motul 300v den absolut bästa oljan men ack vad den är dyr.

Nu har du ju visserligen ingen turbohoj men jag märker skillnad på oljor. Bytte till Silkolene en gång när handlaren hade slut på den jag brukar använda, och då slirade den direkt. Putoline Sport 4 har funkat kanon i mina turbohojar. Inget slir med den.

Jag köper gärna din sbk olja...

Jag är ansvarig mek för racemotorer som gått totalt 10 000 mil på sbk racing med noll oljerelaterade incidenter.

Visst är Motul 300v den absolut bästa oljan men ack vad den är dyr.

Bara pm:a när du är i stockholm då, kostar en mellanöl :)
2 år gammal nu.

Ville egentligen inte namnge oljan efterssom jag vet att många är nöjda med den, har inte läst om någon annnan som haft problem, och det va därför vi köpte den, men mitt förtroende är förbrukat.

Nu har du ju visserligen ingen turbohoj men jag märker skillnad på oljor. Bytte till Silkolene en gång när handlaren hade slut på den jag brukar använda, och då slirade den direkt. Putoline Sport 4 har funkat kanon i mina turbohojar. Inget slir med den.
Visst är där skillnad mellan oljor ffa om man närmar sig gränsen för vad kopplingen är designad för. Turbomoppar överför ju dubbla effekten ofta med bara lite hårdare fjädrar...:fyllisar:yoparty

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa