Orsak till motoroljeläckage på Tiger 1050 -07?

Onesses

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
2007 Triumph Tiger 1050 ABS
Hej! Jag är en riktig nybörjare när det kommer till mekande och hoppas att någon kanske har en kvalificerad gissning på vad som står på med min Triumph Tiger 1050 ABS från -07. Ledsen på förhand för det otekniska språket :)

Jag drog igång den första gången för i år alldeles nu, och från motorn droppar en del motorolja till min överraskning. Efter kanske 7-8 droppar upphörde det. Jag körde den 50 meter i garaget, stannade, och såg ytterligare kanske 4-5 droppar innan det upphörde igen. Ett antal av bultarna på motorns undersida hade en färsk droppe olja hängande under sig. Några droppar hade lagt sig på avgasrören under. Inget spill ovanför den stora packningen ett par cm upp från motorns botten.

Omständigheter:
- Jag har aldrig sett det här hända förut.
- Ingen färsk olja på marken sedan tidigare där hojen normalt står.
- Servades på verkstad det sista som gjordes i höstas. Olja och filter byttes.
- Oljestickan visar full oljenivå. Inga varningslampor.
- Hojen kallstartades (kanske +2 c i garaget). Det var första starten sedan i höstas.

Behöver det här vara något allvarligt eller kan det vara en efter-vintern-grej?

Jag tänkte imorrn ringa till verkstaden som servade hojen i höstas och höra om de har en aning.

EDIT: Hojen har gått 3000 mil.

Dålig packning på Oljepluggen!! Verkstaden har missat/slarvat med att bytt den när dom bytte oljan

Bara för vara säker. Det är olja som läckt och inte kylvätska ?

Det är inte ovanligt att kylarvätska pinkar ut efter service och påfylld kylarvätska.

´Den hostade bara ur sig någon tesked motorolja ur vevhusventilationen, ingen fara. Stora hästar ska dregla:rolleyes:

gör ren hela motorn så den är fri från olja sen startar du den och försöker hitta var den läcker ifrån. Kan va svårt å se vare läcker ifrån ibland om det är olja lite överallt om det nu bara sipprar ut några droppar.

Om du inte hittar de ändå så kan du göra ren hela motorn och sen lägga trasor eller papper på flera ställen du misstänker att de kan läcka ifrån o om ngn trasa blir oljig så vetu vart de läcker från. tex försöka trycka dit en runt oljepluggen om de går.

Bara för vara säker. Det är olja som läckt och inte kylvätska ?

Det är inte ovanligt att kylarvätska pinkar ut efter service och påfylld kylarvätska.

Dropparna var röda liksom färgen på oljestickan och synnerligen "oljiga" :)

gör ren hela motorn så den är fri från olja sen startar du den och försöker hitta var den läcker ifrån. Kan va svårt å se vare läcker ifrån ibland om det är olja lite överallt om det nu bara sipprar ut några droppar.

Om du inte hittar de ändå så kan du göra ren hela motorn och sen lägga trasor eller papper på flera ställen du misstänker att de kan läcka ifrån o om ngn trasa blir oljig så vetu vart de läcker från. tex försöka trycka dit en runt oljepluggen om de går.

Tack, jag misstänkte att nästa steg blir att försöka hitta källan lite mer exakt. Jag ska prova detta.

Ok. Vad har kylvätskan för färg ?

Jag har haft 2 st speed triple , samma motor, båda pinkade kylarvätska vilt efter service. Käns oljig när vattnet dunstat bort. Det är därför jag dubbelkollar.

Om det verkligen är olja skulle jag kolla filtret, pluggen och oljekylarens anslutningar om det inte finns någon olja högre upp på motorn.

En sak till- luftburkens dränering. Vid service lyfter man tank och luftburk. Händer attman missar att sätta tillbaka tex luftburkens dränering eller glömmer sätta i proppen efter dränering = dräggel under motorn.

Dålig packning på Oljepluggen!! Verkstaden har missat/slarvat med att bytt den när dom bytte oljan

Måste kollas !
Torka helt rent under och runt oljepluggen. På min traja tar gängorna på pluggen slut när det är ca 1mm kvar innan oljepluggen möter oljetråget.
Så är packningen till oljepluggen inte bytt och använd några gånger kan packningen vara 0,999mm tjock och då läcker det. :gnissla

Tack för alla tips!

Här kommer en update och förhoppningsvis ett avslut. Efter kontakt med verkstan blev jag ditkallad för undersökning. Ett förekommande problem på Tiger 1050 är tydligen att bultarna som håller oljetråget måste dras åt. Verkstans bedömning var att det var där det satt. Det hela blev lite av ett garantiärende kopplat till höstens service. Oljetråget drogs åt och torkades av utvändigt, och nu har det inte droppat mer. Ingen kostnad för min del, och jag fick årets första hojtur. Ibland är orsaken och lösningen enkla, tydligen!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT