Hej! Jag är en riktig nybörjare när det kommer till mekande och hoppas att någon kanske har en kvalificerad gissning på vad som står på med min Triumph Tiger 1050 ABS från -07. Ledsen på förhand för det otekniska språket 
Jag drog igång den första gången för i år alldeles nu, och från motorn droppar en del motorolja till min överraskning. Efter kanske 7-8 droppar upphörde det. Jag körde den 50 meter i garaget, stannade, och såg ytterligare kanske 4-5 droppar innan det upphörde igen. Ett antal av bultarna på motorns undersida hade en färsk droppe olja hängande under sig. Några droppar hade lagt sig på avgasrören under. Inget spill ovanför den stora packningen ett par cm upp från motorns botten.
Omständigheter:
- Jag har aldrig sett det här hända förut.
- Ingen färsk olja på marken sedan tidigare där hojen normalt står.
- Servades på verkstad det sista som gjordes i höstas. Olja och filter byttes.
- Oljestickan visar full oljenivå. Inga varningslampor.
- Hojen kallstartades (kanske +2 c i garaget). Det var första starten sedan i höstas.
Behöver det här vara något allvarligt eller kan det vara en efter-vintern-grej?
Jag tänkte imorrn ringa till verkstaden som servade hojen i höstas och höra om de har en aning.
EDIT: Hojen har gått 3000 mil.

Jag drog igång den första gången för i år alldeles nu, och från motorn droppar en del motorolja till min överraskning. Efter kanske 7-8 droppar upphörde det. Jag körde den 50 meter i garaget, stannade, och såg ytterligare kanske 4-5 droppar innan det upphörde igen. Ett antal av bultarna på motorns undersida hade en färsk droppe olja hängande under sig. Några droppar hade lagt sig på avgasrören under. Inget spill ovanför den stora packningen ett par cm upp från motorns botten.
Omständigheter:
- Jag har aldrig sett det här hända förut.
- Ingen färsk olja på marken sedan tidigare där hojen normalt står.
- Servades på verkstad det sista som gjordes i höstas. Olja och filter byttes.
- Oljestickan visar full oljenivå. Inga varningslampor.
- Hojen kallstartades (kanske +2 c i garaget). Det var första starten sedan i höstas.
Behöver det här vara något allvarligt eller kan det vara en efter-vintern-grej?
Jag tänkte imorrn ringa till verkstaden som servade hojen i höstas och höra om de har en aning.
EDIT: Hojen har gått 3000 mil.