oroväckande tendenser hos en gammelgixxer.

iommi

sakta men säkert!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR750 -85, Yamaha sr400 -83
Idag när jag skulle ut och åka, så hände det nått oroväckande när jag skulle starta.
Startmotorn orkade inte dra runt motorn. det hugg till.
detta hände varje gång jag tryckte på startknappen.
:eek:

Jag testade då att rulla hojen lite fram och tillbax med växeln i och testade att starta igen. med samma resultat.
Då försökte jag starta hojen genom att rulla igång den utan något resultat.
Efter det testade jag att starta med startmotorn igen. och häpp så gick motorn runt som inget hade hänt och hojen startade.

Och nu funkar hojen som vanligt.. Vad hände?? Är det nått som håller på att havirera?? *orolig*

Hojen är en gsxr750 -85...

Startmotorn

... har inte den kol??
Kan vara så att de är på väg att ta slut, då når de inte ner till kollektorn. Med en årsmod från 85 är det nog fullt möjligt..
Låter mera elfel än mekanikfel.

Batteri OK ? - anslutningar OK ?? Startrelä OK?

jovisst har den kol, tyvärr kan inte jag kolla dem just nu.

Motorn gick alltså en väldans kort tid tills det högg. och då slocknade alla lampor. alltså måste det blivit ett spänningsfall pågrund av att startmotorn drog mycket ström.

Så det låter det inte som kolen i mina öron.

eller?

Lär ju vara startkopplingen eller vad det heter. Gammelgixxersjukdom.

tänkte att det kunde vara den där grejen.. har hört nått om den förut. Är det allvarlig? nån som vet?

säg att det är jääätebilligt att fixa!! :o

Jag har samma problem, har kommit på att om man chokar för mycket eller gasar så smäller det mer. det är troligen startmotorkopplingen, kika på http://w1.921.telia.com/~u92104830/index.htm så ser du en mer utförlig redovisning. Jag har haft problemet i tre år nu och det som har hänt är att bulten som håller startkransen gängar upp sig efter ett visst antal smällar. Händer mer sällan nu när jag vet hur jag ska undvika de flesta smällarna.

hmm, några smällar har jag ju inte upplevt.
Jag får väl hoppas på att det håller ihop ett tag till iaf... =/

Verkar ha läst din tråd lite dåligt, trodde du hade smällar. Kan nått lager ha skurit i startmotorn så att den går trögt? Den brukar ju annars bli full med damm som gör at den inte funkar, ta isär och gör ren den.

Startmotorn gjorde jag rent förra året pågrund av andra problem, så den borde inte innehålla så mycket skit.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back