Oroväckande knackande från motorn

Anarchist

Jag är vad jag heter
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
GasGas FSE400, Highland Outback V2 950 (Till salu)
Har precis haft motorn på gasgasen nere och fått toppen portad och bytat kolvringar och lite sånt. Nu när den sitter ihop igen knackar den en hel del. Det konstiga är att det blir mer och mindre lite då och då, ibland slutar det nästan helt och så drar man på och släpper gasen och då kommer det tillbaka. Min första tanke var felinställda ventiler men jag har haft motorn inne på verkstad för att ställa ventilerna ordentligt så det är nog inte det..? Sen är det ifall kamkedjan kan vara en kugg fel men då ska den väl inte varva ordentligt och gå väldigt dåligt eller?
Hojen är en Gasgas 400 -02. En stånka med dubbla kammar. Kan det vara något annat som knackar? Den har varit startad ett tag med knackandet och det blir mer och mindre lite då och då.
Ljudfil finns på http://d.turboupload.com/d/1084907/MIC-2005-08-01_02h00m56s.wav.html
Lite dålig sida att ladda ner från. Nästan längst ner i det gröna fönstet tickar siffror och när de har tickat klart går det att ladda ner.. :gnissla

Hoppas länken funkar annars får ni säga till så får jag försöka fixa det på annat sätt.
 
Last edited:
Ingen som har någon aning om vad det kan vara?
Eller hur pass skadligt det är att ha motorn igång när det knackar så?
 
Ljunghusen skrev:
2541513 Vi konstaterade ju att vevstakslagret var slut, so whats the problem? :-)

Men jag har hört att om vevstakslagret är slut slutar knackandet vid påfrestning men detta fortsätter... hmmm..
 
Anarchist skrev:
2541568 Men jag har hört att om vevstakslagret är slut slutar knackandet vid påfrestning men detta fortsätter... hmmm..


Min xr knackade konstant med kass vevstakslager

Har du lyssnat med mejsel varifrån det låter? Hur såg lilländen på vevstaken ut och hur mkt glappade kolvbulten? Kolvspel?
 
Last edited:
Ljunghusen skrev:
2541583 Min xr knackade konstant med kass vevstakslager

Har du lyssnat med mejsel varifrån det låter? Hur såg lilländen på vevstaken ut och hur mkt glappade kolvbulten? Kolvspel?

Lät nästan som det kom från toppen men jag kan ha fel. Problemet är att jag inte mätte något när jag satte ihop den. Dumt misstag men jag var så grymt sugen på att köra men jag antar att det blir till att riva motorn igen nu då. Det glappade överallt kan jag säga.. haha :näsblod
 
lite sporadiskt knackande är ofta ett lager.

annars kan det ju alltid vara ventiltomten som spökar.
eller ett kvarglömt kolvclips i vevhuset.
*ångest då jag tänker tillbaka på då det hände sist*

lyssna med en skruvmejsel mot cyllen o andra mot örat så kan det nog gå att komma fram till varifrån ljudet kommer ifrån.
 
Vevstakslager är det inte...

Det där kommer från ventilerna.
Har du kollat spelet ordentligt?
Kan även vara nått med kamkedjan men siktar på ventilerna.
Är det automatisk kamkedjesträckare på den och vad händer med rasslet när du varvar på ordentligt?

Är det du själv som meckat?
 
Kamikaze kid skrev:
2543469 Vevstakslager är det inte...

Det där kommer från ventilerna.
Har du kollat spelet ordentligt?
Kan även vara nått med kamkedjan men siktar på ventilerna.
Är det automatisk kamkedjesträckare på den och vad händer med rasslet när du varvar på ordentligt?

Är det du själv som meckat?

Ventilspelet lämnade jag som sagt in den för att få kollat ordentligt. Jag har nämligen inte ställt schimsventiler innan. Men jag har själv inte efterkollat ventilerna.
Det är automatiskt kamkedjesträckare men den fungerar, men kamkedjan var rätt sliten men inte helt slut.
Det som jag tycker är konstigt med det hela är att knackandet blir mer och mindre lite då och då. :confused:
 
hade liknande på min gamla cbr , det var kolvarna som var slitna och rasslade runt. lät lite olika från dag till dag beroende på vilket humör hon var på.
 
Anarchist skrev:
2543535 Ventilspelet lämnade jag som sagt in den för att få kollat ordentligt. Jag har nämligen inte ställt schimsventiler innan. Men jag har själv inte efterkollat ventilerna.
Det är automatiskt kamkedjesträckare men den fungerar, men kamkedjan var rätt sliten men inte helt slut.
Det som jag tycker är konstigt med det hela är att knackandet blir mer och mindre lite då och då. :confused:

Hur har du monterat kamkedjesträckaren?
Och hur fungerar den på din hoj?
 
Kamikaze kid skrev:
2543542 Hur har du monterat kamkedjesträckaren?
Och hur fungerar den på din hoj?

Jag har skruvat fast skiten sen skruvat ut spännskruven och släppt upp den igen så den får spänna så mycket den vill.
Det är en automatisk som man som sagt skruvar ut och släpper så spänner den så mycket som den tycker att det ska spännas. Fast med tanke på att kedjan är sliten och kedjesträckaren inte hade så himla mycket kvar att ge ska jag kolla om ljudet försvinner om man spänner mer.

WebGringo skrev:
2543540 hade liknande på min gamla cbr , det var kolvarna som var slitna och rasslade runt. lät lite olika från dag till dag beroende på vilket humör hon var på.

Kolven är inte helt ny men med tanke på att det inte lät såhär innan och att jag bytat kolvringar är det konstigt om det skulle låta mer nu.
 
Last edited:
Anarchist skrev:
2543546 Jag har skruvat fast skiten sen skruvat ut spännskruven och släppt upp den igen så den får spänna så mycket den vill.
Det är en automatisk som man som sagt skruvar ut och släpper så spänner den så mycket som den tycker att det ska spännas. Fast med tanke på att kedjan är sliten och kedjesträckaren inte hade så himla mycket kvar att ge ska jag kolla om ljudet försvinner om man spänner mer.

Var alltså kamkedjesträckaren uttyckt max när du drog fast den och sen släppte du på trycket och den fick spänna upp sig själv?
Är det rätt uppfattat av mig?
 
Kamikaze kid skrev:
2543566 Var alltså kamkedjesträckaren uttyckt max när du drog fast den och sen släppte du på trycket och den fick spänna upp sig själv?
Är det rätt uppfattat av mig?

Det kan jag svara på: nej, nollställningskruven var låst med skruvmejsel så att den INTE spännde när vi skruvade fast skiten på cylindern. Efter fastspänning släppte vi på trycket och den spännde upp sig själv. Innan dess testade vi dock att föra in den utspännd till max för skojjs skull och då märktes det att spänningen som kamkedjesträckaren maximalt kunde åstakomma inte var speciellt stor, men å andra sidan var spänningen i kedjan mellan kamdreven efter monteringen helt normal... så vi körde på det :)
 
Last edited:
Kamikaze kid skrev:
2543566 Var alltså kamkedjesträckaren uttyckt max när du drog fast den och sen släppte du på trycket och den fick spänna upp sig själv?
Är det rätt uppfattat av mig?

Hehe.. Jag som fick fel för mig.. Nexors inlägg svarar på hur vi gjorde.
 
Sliten kolvbult och/eller vevstake/lager låter vid avslag eftersom kolven då inte får gasblandning nog att dämpa sin "närhet" till topplocket. Det lär iaf synas på kolven och toppen om det har varit närkontakt av tredje graden.
 
Anarchist skrev:
2543593 Hehe.. Jag som fick fel för mig.. Nexors inlägg svarar på hur vi gjorde.

Skönt...För hade ni dragit in kamkedjesträckaren i uttryckt läge hade det blivit rassel vill jag lova.
Har sett folk försöka så det görs emellanåt! :näsblod
 
Anarchist skrev:
2541161 Kan det vara något annat som knackar? Den har varit startad ett tag med knackandet och det blir mer och mindre lite då och då.

En god vän till mig har en gasgas 450 -03, han hade samma fenomen, den lät tom illa på tomgång tillslut, allehanda experter "trodde" sitt och ventilspel kollades 2ggr och ventilkåpan plockades av x antal ggr...

Efter noggrannare inspektion så visade det sig att kamkjedjesläpan var HELT slut.. dvs för hårt spänd kedja.
Släpor, kedja, kam och spänare byttes och den har gått grannt sedan dess, sist igår på KM Stubbrace.

Anarchist skrev:
2543546 Fast med tanke på att kedjan är sliten och kedjesträckaren inte hade så himla mycket kvar att ge ska jag kolla om ljudet försvinner om man spänner mer.

Just precis, kan vara läge att skruva och kika sig lite på sträckaren, ser kedjan sliten ut, tänk då på släpan, allt pekar mot den iom det dåliga svaret på sträckarn, lycka till :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top