orolig för flammor

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
hej börjar bli orolig nu. va ute i går och när jag drar ut på motorvägen och drar på en hel del så säger polarna att jag får långa eldflammor när jag växlar. :brinnerup
detta hände bara 4 gånger lr nått så men e det skadigt för motorn?
vill ju inte sabba den så, ganska läckert med flammor lite rally stuk över det hela men motorn e viktigare va ska jag göra?
gjorde fullgas efter det och då komm inga flammor.

undrar även om växling utan koppling skadar lådan mycket och ska man undvika det?

Oroa dig inte det är inget alvarligt fenomen du råka ut för, kanske har du lite vatten i soppan efter vinten eller så går hojen lite för fett?

Hightuned skrev:
Oroa dig inte det är inget alvarligt fenomen du råka ut för, kanske har du lite vatten i soppan efter vinten eller så går hojen lite för fett?
vatten i soppan tror jag inte det e har hunnit med lite över 100 mil redan så
har tankat några gånger.

Vxl utan koppling sliter hådare på lådan och klackarna på vxl-dreven nöts ner snabbare.
En quickshifter spar din vxllåda.

Wassup skrev:
hej börjar bli orolig nu. va ute i går och när jag drar ut på motorvägen och drar på en hel del så säger polarna att jag får långa eldflammor när jag växlar. :brinnerup
detta hände bara 4 gånger lr nått så men e det skadigt för motorn?
vill ju inte sabba den så, ganska läckert med flammor lite rally stuk över det hela men motorn e viktigare va ska jag göra?
gjorde fullgas efter det och då komm inga flammor.

undrar även om växling utan koppling skadar lådan mycket och ska man undvika det?

Fullgasväxlar du så träder rev-limitern in och du får ett överskott på soppa i avgassystemet som brinner upp när varvtalet sänks. Vissa hojar har även ett lägre rev-limiter varv när kopplingen är indragen.

Helt ofarligt.

andersbrink skrev:
Fullgasväxlar du så träder rev-limitern in och du får ett överskott på soppa i avgassystemet som brinner upp när varvtalet sänks. Vissa hojar har även ett lägre rev-limiter varv när kopplingen är indragen.

Helt ofarligt.
fan va gött :yoparty ut och leka arteleri kanon på vägarna, nu får bilarna då hålla minimum avstånd på 40 cm lr bli :brinnerup
:hihi

på min gammla tl1000 sa alla att de enda dom såg när jag drog på från jämnfart var ett svart rökmoln o två stora flammor :yoparty :yoparty :yoparty

Wassup skrev:

Jag växlade ganska ofta upp utan koppling på min RD 350, men då slog jag alltid av lite innan jag petade i nästa växel. Ingen fullgasväxling alltså. Den lådan verkade inte ha tagit nämnvärt med stryk av det, eftersom jag aldrig hade några problem med den. Inte jättemycket effekt kanske, men lådan funkar ju på samma sätt som på större hojar.

Använd koppling när du växlar. Det är dyrt och jobbigt att renovera växellådor. För att inte tala om hur tråkigt det är när det går sönder mitt i säsongen.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D