Orkerlös BMW F650 -97

rvacchi

RickTM
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Bromma
Hoj
zx-6r + ett par till
Har åkt runt på min BMW F650 -97 i 2 veckor utan något problem.
Idag så la den bara av så jag vred på reservtanken. Hojen gick igång men varvar inte över 3000varv.

Som tur var kunde jag puttra mig fram till bensin macken, vred tillbaka kranen till ON men har samma problem.
Så fort jag vrider mer än halv gas på rullen så dör den, som om den inte får soppa. ibland så går det att köra på låga varv och ibland vill den dö.

Kan jag ha fått ner skit i munstycket?
 
Högst troligt.

Hojar skall köras på reserv då och då, för gör man inte det kommer ofta en sur överraskning den dan man måste...
Reserven är ju som alla förstår den sista skvätten i tanken.
Alltså tar reservläget ut soppan på lägsta punkten.
Har aldrig reservläget använts finns där mycket goja!

Så trots filter och annat så blir det mycket bök.

Det kan vara:

- vatten
- smuts

Smutsen kan ha satt igen:

- kranfiltret
- ev. påhängsfilter
- flottörnål
- lågfartsmunstycket

Vattnet gör att den går illa.
Har du TUR är det "bara" vatten.
Häll i en flaska K-sprit, dränera förgasaren/na.
Be till gud.

M.v.h
 
Högst troligt.

Hojar skall köras på reserv då och då, för gör man inte det kommer ofta en sur överraskning den dan man måste...
Reserven är ju som alla förstår den sista skvätten i tanken.
Alltså tar reservläget ut soppan på lägsta punkten.
Har aldrig reservläget använts finns där mycket goja!

Så trots filter och annat så blir det mycket bök.

Det kan vara:

- vatten
- smuts

Smutsen kan ha satt igen:

- kranfiltret
- ev. påhängsfilter
- flottörnål
- lågfartsmunstycket

Vattnet gör att den går illa.
Har du TUR är det "bara" vatten.
Häll i en flaska K-sprit, dränera förgasaren/na.
Be till gud.

M.v.h

Be till Gud hoppas jag få slippa, men nytt bränsle har nog kommit in.
Troligtvis är det fuggen.

Någon som vet hur man plockar bort luftburken utan att plocka ner halva hojen?
 
Ingen som vet?!?!?!?

Jo men du kan lugna dig lite mer än 30 min kanske?



Det går att peta in luftburk-förgasar gummit i luftburken med våld och därefter plocka fuggarna bakåt. Sen är det rätt pilligt att få gummit på plats igen men det går....

När man fått in tekniken går det på 30min att byta munstycken istället för 3h...
 
Jo men du kan lugna dig lite mer än 30 min kanske?



Det går att peta in luftburk-förgasar gummit i luftburken med våld och därefter plocka fuggarna bakåt. Sen är det rätt pilligt att få gummit på plats igen men det går....

När man fått in tekniken går det på 30min att byta munstycken istället för 3h...

Tackar för det!!!
Har du kanske även tips på vad problemet kan vara eller tror du och på skit i munstycket?
 
Högst troligt.

Hojar skall köras på reserv då och då, för gör man inte det kommer ofta en sur överraskning den dan man måste...
Reserven är ju som alla förstår den sista skvätten i tanken.
Alltså tar reservläget ut soppan på lägsta punkten.
Har aldrig reservläget använts finns där mycket goja!


Så trots filter och annat så blir det mycket bök.

Det kan vara:

- vatten
- smuts

Smutsen kan ha satt igen:

- kranfiltret
- ev. påhängsfilter
- flottörnål
- lågfartsmunstycket

Vattnet gör att den går illa.
Har du TUR är det "bara" vatten.
Häll i en flaska K-sprit, dränera förgasaren/na.
Be till gud.

M.v.h

En liten fundering.. Samlas verkligen gockan i botten? Jag har fått lära mig, gällande bilar iofs men dom går ju på liknande bensin, att skiten flyter ovanpå soppan och att man därför alltid ska ha minst en kvart tank för att undvika att gockan på ytan dras ner i filter o dyl.. samma sak torde väl rimligtvis kunna appliceras på en motorcykeltank..
 
En liten fundering.. Samlas verkligen gockan i botten? Jag har fått lära mig, gällande bilar iofs men dom går ju på liknande bensin, att skiten flyter ovanpå soppan och att man därför alltid ska ha minst en kvart tank för att undvika att gockan på ytan dras ner i filter o dyl.. samma sak torde väl rimligtvis kunna appliceras på en motorcykeltank..

Jo - det kan nog tänkas att det även finns flytande skit. Så visst är den tankegången riktig.
Men... det hör väl till ovanligheterna? (vad skulle detta vara isf?)
DOck helt klart en ny tanke för mig. Intressant.
 
Häll i en flaska STP Fuel Injector cleaner:tummenupp

Har åtgärdat allt ifrån trilskande motorsågar bilar skotrar mm med STP. OBS! fungerar inte alltid:näsblod
 
Jo - det kan nog tänkas att det även finns flytande skit. Så visst är den tankegången riktig.
Men... det hör väl till ovanligheterna? (vad skulle detta vara isf?)
DOck helt klart en ny tanke för mig. Intressant.

Allt med lägre densitet än bensin, dålig och gammal bensin, slipdamm, färgflagor, tallbarr, fimpar, köttbullar osv, sånt som vanligtvis skvimpar på ytan och när nivån sänks så kommer det ner till soppakranen.. Reservkranen i sin tur lär ju få ta itu med det som inte flyter på bensinen, rostflagor, sand, oljegrus, hockeypuckar o dyl..
 
Allt med lägre densitet än bensin, dålig och gammal bensin, slipdamm, färgflagor, tallbarr, fimpar, köttbullar osv, sånt som vanligtvis skvimpar på ytan och när nivån sänks så kommer det ner till soppakranen.. Reservkranen i sin tur lär ju få ta itu med det som inte flyter på bensinen, rostflagor, sand, oljegrus, hockeypuckar o dyl..

:D
Jo, jag tänkte mig såna grejer oxå.
Men... de är så stora att de fastnar i soppasilen oftast.

De rostflagor, sand osv som du nämner däremot är ju ofta av en sån liten kornstorlek att det hela bildar en slags gyttja på botten av tanken.
Ofta så att det helt täpper till reservuttaget då det penetrerar silen lätt.
Så i många fall när vissa slår om till reserv - så kommer ingenting! :skrämd

Smutsens väg äro förunderlig... ;)
 
Allt med lägre densitet än bensin, dålig och gammal bensin, slipdamm, färgflagor, tallbarr, fimpar, köttbullar osv, sånt som vanligtvis skvimpar på ytan och när nivån sänks så kommer det ner till soppakranen.. Reservkranen i sin tur lär ju få ta itu med det som inte flyter på bensinen, rostflagor, sand, oljegrus, hockeypuckar o dyl..



Hmmmm... låter som du skulle behöva rengöra tanken oxå :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top