Orkar inte varva ur efter ventiljustering

hansericson

Medlem
Gick med
19 Jun 2013
Hoj
Moto Guzzi V7 II Stone -16, Kawasaki KH125 -78, Kawasaki KS125 -75
Behöver hjälp!
Jag har en Kawasaki 550 från 85.
Jag hade dåligt komp i två cylindrar. Kollade ventilspelet och det var typ 0 på två av insugsventilerna och väldigt lite på de andra två. Så jag chimsade om alla fyra och fick till det.
När jag skruvade ihop den och testkör så orkar den inte varva ur. Som om den bara går på tre cylindrar eller är strypt. Jag har gnista och den får soppa till förgasarna. Har beställt nya tändstift, vet inte om det gör nån skillnad men dom är ändå gamla.

Är det nån som varit med om det här eller vet vad som är galet?
Hilfe!

Dubbelkolla att du fått rätt spel och hittat rätt läge för kamaxlarna, skadar ju inte. Men kassa stift kan ju ge svårighet att varva ur, även förgasarproblem. Kollat att inget munstycke i förgasarna är igensatt?

Ventilspelet fick jag till.
Det verkar vara cylinder 1 som är problemet, jag plockade isär den förgasaren utan att hitta något.

Läget på kammarna borde väl påverka alla fyra cylindrar, eller?

japp
Plockade av ventilkåpa och topp en extra gång för att kolla om något blev fel. Men problemet kvarstår.

Kolla kompet nu efter justering så inte någon av ventilerna som hade nollspel e brända och blivit otäta.

Jag hade 2 kg komp på cylinder 1 och 2 innan jag rev den. Nu har jag runt 5 kg på dom två.
Det är inte helt bra men iaf bättre.

5kg är nog i klenaste laget om det är bensin du tänkt få fjutt på.. På gamla gräsklippare så brukar man säga att det är lönlöst att dra i snöret om kompet är under 5kg. :-)

Du bör nog ta dig till det dubbla kompressionstrycket, förutsatt att startmotorn snurrar som den ska, innan du ska känna dig nöjd.

Ska testa tändstiften ikväll, hoppas på mirakel.
Men mest troligt blir det att komptesta igen och riva av ventilkåpan för att trippelkolla ventiler och kammar.

Om det hade varit en av mina motorer som inte fick upp trycket till mer än 5 kg. så gör inte ett tändstifts byte någon skillnad så tillvida det har gått hål i stiften! Utan jag hade kollat på kolvringar/kolvar och cylinderlopp. Har man som TS en 4-taktare så bör man även kolla efter otäta ventiler! Ett tipps är att slå i typ några ml olja i den cylinder du testar kompet på.

Ok det här är pinsamt.
Det var jag som kopplat tändkablarna fel på tändspolarna. Hade kopplat cyl 1-2 på den vänstra och 3-4 på den högra. Det ska vara 1-3 på vänstra och 2-4 på högra. Den gick alltså på två cylindrar tidigare = ganska skitdåligt.
Nu spinner den som en katt igen. Har inte komptestat mer, blev mest glad att den går som den ska nu.

Tack för hjälpen och jag ber om ursäkt...

Med all respekt för sakkunniga och "sakkunniga" som svarat:
Något dålig komp i några cylindrar påverkar inte att motorn varvar upp som hon ska. (Alltså obelastad eller lättbelastad motor.)

-om jag fattar korrekt: kompen i vissa cyllar blev avsevärd bättre efter ventiljusteringen. MEN innan justeringen motorn varvade OK och nu EFTER arbetet felet uppstod: motorn går på alla fyra på tomgång men tappar cyl med högre varv? (Hur som än måste vara nånting som "mekanikern" orsakade - om felet inte fanns innan)

-Kolla noga t.ex att timingen är rätt (enligt manualen, timingmärkena) samt som sådana dumma fel som att bensinslangarna till vissa förgasarna har inte hamnad i kläm. (=att det flöder fritt även med högre flöde). Att alla tändkablar sitter rätt, inte i kläm och läcker jord, gnista med alla med högre varvtal (möjlighet för enkel strobo-test?) -om du i samma veva t.ex avmonterade/öppnade förgasarna, kolla en gång till att allt verkligen står rätt; inget "tappad nål"..
Om det smäller i röret på högre varvtal är felet på tändningsida. Om inte, är troligen på soppasidan - om nu inte timingen är helt fel.

Lycka till med felsökandet!

Tack Ese. Felet låg i tändkablarna, se inlägg ovan ditt.

Tack Ese. Felet låg i tändkablarna, se inlägg ovan ditt.
Bra att det löste sig! (Du måste ha lagd inlägget presis efter att jag började svara och skriva!)
-att motorn (fyran) går bara på två genom hela registret är rätt lätt att notera om man mekad och "varit med" tidigare: skakar/låter 'viner' onormalt och två helt kalla avgaskrökar. -jag som trodde att det gick rätt ok på tomgång.. -Nästa gången hittar du fram mycket snabbare! :-)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti