Orimligt betalt!

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
.
Efter jag har bestämt mig att sälja min Factory gick jag in i en lokal mc-butik för att kolla mina möjligheter. Eftersom jag vill byta till en billigare hoj så visste jag att de inte ville ha min som inbytes så jag frågade om hur mycket de tog för att sälja den åt mig. Alltså en sån där "säljs på uppdrag av kunden".

Först sa killen att den var värd cirka 125.000kr och sedan att jag skulle då få cirka 100.000kr av detta!!! Är inte 25.000kr lite väl mycket att ta?! Det tycker jag i alla fall.

Ska sälja den själv istället. Jag ska nog gå ned lite i pris också.

Tycker inte det är helt orimligt med tanke på att dom måste stå med garantier mm det ska ju trots allt "vara värt det" för dom.. håller med om att jag aldrig skulle gått med på den summan men samtidigt kan man ju förstå att dom sätter en hög summa för att slippa få butiken full med andras hojjar som dom inte tjänar pengar på

ksann skrev:
2100718 Efter jag har bestämt mig att sälja min Factory gick jag in i en lokal mc-butik för att kolla mina möjligheter. Eftersom jag vill byta till en billigare hoj så visste jag att de inte ville ha min som inbytes så jag frågade om hur mycket de tog för att sälja den åt mig. Alltså en sån där "säljs på uppdrag av kunden".

Först sa killen att den var värd cirka 125.000kr och sedan att jag skulle då få cirka 100.000kr av detta!!! Är inte 25.000kr lite väl mycket att ta?! Det tycker jag i alla fall.

På blocket ligger de på runt 105k de som har öhlins de andra ligger runt 90k, Så 100k låter rimligt i mina ögon :7peta , visst det svider att med att de sjuker så fort i värde men så är det...

Cervantes skrev:
2100787 Tycker inte det är helt orimligt med tanke på att dom måste stå med garantier mm det ska ju trots allt "vara värt det" för dom.. håller med om att jag aldrig skulle gått med på den summan men samtidigt kan man ju förstå att dom sätter en hög summa för att slippa få butiken full med andras hojjar som dom inte tjänar pengar på

tror inte dom behöver lämna garantier när den säljs för en kunds räkning....
å 10% är rimligt....

20% i förmedlingsavgift borde ju räknas som grovt rån! :4skrika Det är ju inte direkt en massa jobb för dom, "gratispengar" helt enkelt!
Nu skrev du ju inte ut namnet, men om du hade gjort det så hade dom ju fått en del negativ publicitet. Om du istället hade blivit vänligt bemött, och dom hade tagit nån tusing för att sälja hojen så hade du ju skrivit en tråd om det istället, att Mc-Firman AB var minsann rackarns hyvens, och dom hade fått en massa gratisreklam!
Jag kan ta ett strålande exempel: Svenska Motorcykelaktiebolaget i Bromma. Visserligen Kawa-auktoriserade, men jag åker dit ändå. Jag har krängt däck där och köpt en glödlampa. Men alltid fått sån otroligt bra service, dom har tom tipsat om att handla på nätet eftersom deras alternativ varit så dyra! :Bugar Jag har även fått GDS-anvisningar för att slippa åka dit! :tummenupp Självklart åker jag dit istället för att svänga in på Ava som jag alltid åker förbi på vägen hem från jobbet nästa gång jag ska ha olja od. Och lika självklart tipsar jag alla jag känner om att dom är skitbra att ha med att göra.
Motsatsen är en viss mc-skrot i Tumbatrakten som slängde luren i örat på mig innan jag ens hade hunnit fråga om allt jag skulle ha, styrändar och en verktygssats. Dit kommer jag INTE ringa igen.
I slutändan är det vi kunder som betalar deras löner, och en missnöjd kund kan ställa till mycket negativ PR. Att inte fler förstår det? :va Handlar jag yoghurt kvittar servicen, men ska jag handla tex nya bromsar så vill jag inte snacka med nån surboll som verkar hjärnslö, då vill jag snacka med nån sätter mig i fokus och lyssnar på vad jag behöver och sakkunnigt föreslår det bästa alternativet. Det är faktiskt viktigare än absolut lägsta priset! :fakta

Puh, lång utsvävning :) Du kan dra slutsatsen att jag tycker att du ska sälja hojen privat, eller i vart fall gå nån annanstans! :)

kungko skrev:
2100819 tror inte dom behöver lämna garantier när den säljs för en kunds räkning....
å 10% är rimligt....

Jo... tyvärr e det lag på det....

Om man inte rullar ut hojen och gör upp affären utanför butiken...
Säljs den i butik måste de lämna garanti...

Tror ej du får så mycket över 105k beg för hojen, vet en svart som låg ute för det med helsystem m.m(factory)

DaLorD skrev:
2100845 Jo... tyvärr e det lag på det....

Om man inte rullar ut hojen och gör upp affären utanför butiken...
Säljs den i butik måste de lämna garanti...

fifan...där ser man..... :va

Hoztic skrev:
2100834 Om du istället hade blivit vänligt bemött, och dom hade tagit nån tusing för att sälja hojen

Nån tusing för att sälja hojen... håller med om att 25000 var alldeles för mycket, men nån tusing..de måste ju också leva. Håller med dig i övrigt om bra service osv. :)

Jag har hittat följande priser:

Nya 05:or kostar från 125.000kr (ett flertal)
Std 04 (icke factory) 119.000kr
Beg 04 Factory för 119.000 specialpris
03:a med 2.500 mil 95.000kr

De billigaste hojarna finns inte i kungliga huvudstaden och är därför lite bökigare att köpa.

Då tror jag i alla fall att en rimlig nivå ligger runt 115.000kr (det finns lite godis samt fabriksgaranti fram tills aug 07)

ksann skrev:
2100718 Efter jag har bestämt mig att sälja min Factory gick jag in i en lokal mc-butik för att kolla mina möjligheter. Eftersom jag vill byta till en billigare hoj så visste jag att de inte ville ha min som inbytes så jag frågade om hur mycket de tog för att sälja den åt mig. Alltså en sån där "säljs på uppdrag av kunden".

Det lät väldigt dyrt! Jag har också nyss sålt en hoj på försäljningsuppdrag, och dom tog 12% av försäljningspriset, dock inte mer än 7500kr.

Värkar som om annonserna på 04/05 or värkar ha minskat o bara de lite dyrare e kvar. Så då kanske du har chans att få 105-110 privat om du har tur.

ksann skrev:
2100898 Jag har hittat följande priser:

Nya 05:or kostar från 125.000kr (ett flertal)
Std 04 (icke factory) 119.000kr
Beg 04 Factory för 119.000 specialpris
03:a med 2.500 mil 95.000kr

De billigaste hojarna finns inte i kungliga huvudstaden och är därför lite bökigare att köpa.

Då tror jag i alla fall att en rimlig nivå ligger runt 115.000kr (det finns lite godis samt fabriksgaranti fram tills aug 07)

Hojen lär ju vara värd precis så mycket stålars du har i handen när du har sålt den. Varken mer eller mindre. :)

Tänk från butikens håll då... 20% eller 25k Dom måste lämna 6månaders garanti på att skiten håller och va kostar det dom om t ex lådan rasar eller nått annat otrevligt.. det är ju sånt som dom måste garantera sig för!

Jobba själv i en hifi affär tidigare och där tog vi 25% på försäljning av kunders begagnade produkter. Största anledningarna va att 1. istället för att sälja nått som vi tjänar pengar på så ska vi sälja nån annans hoj så självklart vill vi ha förtjänst där mé. 2. garanti måste vi lämna och summan ska givetvis täcka det. 3. vi vill igentligen inte ha skiten i butiken men gör det som en service för att vi ännu mindre vill köpa in det... och ska vi mot alla odds ta in skiten ska vi tjäna pengar..

Så jag kan helt klart förstå att dom vill ha pengar för det! gladast blir dom ju om du säljer den privat istället!!

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet