Originalstereo VW polo...

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
...Hur fan får man loss en originalstereo? Bara att bända och hoppas på det bästa eller?

Måste ju finnas nåt tips nån sitter inne på, tyå nåt specialställe man ska bända på eller nåt hål där man sticker in ett gem typ...

Vill ju montera nya stereon... :)

Zana skrev:
...Hur fan får man loss en originalstereo? Bara att bända och hoppas på det bästa eller?

Måste ju finnas nåt tips nån sitter inne på, tyå nåt specialställe man ska bända på eller nåt hål där man sticker in ett gem typ...

Vill ju montera nya stereon... :)

Prova sticka in en eller ett par straps på vardera sida, funkade på min relativt nya kenwood när jag inte hittade dom där stickorna som följer med.

Jo, kan ju funka men den sitter så "perfekt" tror inte man får in någonting runt den... Men kan ju ha fel också, ska prova det...

Nån annan? :)

bara vålda med en kofott!! FInns Ignen tid för finlir för då kåmmer bängen. Hör av dig til kettingjenget ifall du lyckas så kaskne du får va me!

honkiie skrev:
bara vålda med en kofott!! FInns Ignen tid för finlir för då kåmmer bängen. Hör av dig til kettingjenget ifall du lyckas så kaskne du får va me!

Vill ju inte vålda i onödan, men det där med snuten stämmer, så fort jag pysslar med bilen ringer folk snuten, ingen som som kan tro att en svartskalle faktiskt äger en egen bil med tillhörande stereo...

Mycket jobbigt...

Zana skrev:
Vill ju inte vålda i onödan, men det där med snuten stämmer, så fort jag pysslar med bilen ringer folk snuten, ingen som som kan tro att en svartskalle faktiskt äger en egen bil med tillhörande stereo...

Mycket jobbigt...

Vad är det för årsmodell på polon då?
Svartskalle? tycker du ser tämligen ljushyad ut :mattias
Fast i the ghettos så är väl alla svartskallar, även vita :va

:tungan

Det är en 96:a...

Hur vit huden än må vara så är fortfarande håret svart...

Jag bor i stockholms mest hypade område, alltså absolut inte ghetto. Minns en gång, jag sitter med min bror i bilen och switchar stereo, brukar alltid köra musik medans jag håller på så att jag på direkten hör om någon sladd råkar hoppa loss eller nåt annat fel uppstår. Brodern sitter i baksätet och lyser med maglite modell xxxl...

Efter en stund är bilen omringad av civilklädda poliser som inte alls tror på mig när jag förklarar att jag håller på att installera en stereo i min egen bil. Kartonger ligger i bilen och musiken spelar relativt högt... Tog en bra stund innan dom insåg fakta, och när dom gick gick vi samtdigt, då frågar en av dom "ska ni inte fortsätta" jag svarar då att "jag har tappat lusten, tack"...

Pigs..

Enligt polaren med likadan bil som du så ska fyra spikar eller liknande avlånga grejer föras in i dedär hålen vid sidan om stereon. Sedan applicerar du en lagom mängd kraft och drar/juckar/sliter/river ut själva stereon.

Bänd inte med skruvmejsel eller så, lätt att skada nån svindyr plastgrej.

zoddri skrev:
Enligt polaren med likadan bil som du så ska fyra spikar eller liknande avlånga grejer föras in i dedär hålen vid sidan om stereon. Sedan applicerar du en lagom mängd kraft och drar/juckar/sliter/river ut själva stereon.

Bänd inte med skruvmejsel eller så, lätt att skada nån svindyr plastgrej.

Coolt med ordentilgt svar... men polarn har kanske inte likadan stereo, det är förresten kassett-varianten (dels därför jag byter) och det finns inga hål eller andra prylkar... Känns som man ska bända loss någonting på stereon för att hitta hål eller liknande därunder typ... Hmmm...

Om du pillar lös den yttre ramen (som jag antar finns där) så borde du hitta nämnda hål.
Det är alltså den riktigt tunna som ligger runt hålet för spelaren(1), om den saknas och spelaren själv fyller upp utrymmet mellan hålet och resten av instrumentbrädet(2) är det bara att bända med nåt mjukt material så du inte skadar resten av panelerna.

*paneler*| 2 [__1___] 2 |*paneler*

Nu minns jag inte hur en polo ser ut men känn lite på delarna runt stereon, om det är några små plastbitar kanske du kan pilla lös dem så du kommer åt stereon bättre.

ot:
ascii-bilder är underskattade.

Last edited:
Zana skrev:
Det är en 96:a...
Men i en 96a sitter det väl ingen "special-vw-bajs-stereo-som-är-integrerad-i-instrumentbrädan" som kräver att man monterar sönder halva bilen? Det bästa om det trots allt gör det är nog att fråga en mekaniker som plockat loss en sån.

Sitter det inte någon vanlig stereo i DIN-format där? En Blaupunkt eller en Clarion eller något i den stilen? I såna fall är det lättast om du har rätt krokar att dra ut den med. Har man inte rätt krokar så får man arbeta sig runt problemet, antingen så får man ta något som liknar originalkrokarna eller så får man kanske plocka isär halva instrumentbrädan för att kunna lossa på stöldskyddskasetten.

Och tänk på att vw (och audi) är lite speciella när man sätter i en ny stereo. På många stereoapparater måste man flytta en säkring på baksidan av den eller något i den stilen. Annars tappar den minnet när man tar ut nyckeln ur tändningslåset. :)

Last edited:
Esquire skrev:
Och tänk på att vw (och audi) är lite speciella när man sätter i en ny stereo. På många stereoapparater måste man flytta en säkring på baksidan av den eller något i den stilen. Annars tappar den minnet när man tar ut nyckeln ur tändningslåset. :)

Gällde 97ans årsmodeller inom WAG.

Nope sitter en VW bandare där... Men den är i vanligt format... Har bänt lite, men det känns inte riktigt.

Ska höra med VW innan jag våldar sönder mer, redan har en knapp fjongat iväg, och jag letade runt som fan, men den är borta... Hehe... Kommer väl fram eller blir damsugad nån gång, skitsamma...

Laterz

Qwerty skrev:
Gällde 97ans årsmodeller inom WAG.
Nope, har varit tvungen att göra det i bl.a. en VW Golf III -93, en Audi A4 -99 och en VW Golf IV -03.

Iofs har jag bara jobbat med Clarion, och det kanske är något speciellt med kombinationen V.A.G. - Clarion. Men på Clarion sitter det iaf en säkring vid ISO-kontakten som man flyttar ett snäpp.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt