Originalrecept på Polkagris

Riktigt gött projekt! Kan stänkskyddet ha något att göra med hur lite du kör?;) I mina ögon är hojen original så som den är ämnad från fabrik. Inte alla de specialanpassningar som varje land kräver. Varje sådant steg är att ta ett steg ifrån originalutförandet i min mening.
Du skrev själv att du även var på jakt efter icke sv-sålda och alla länder hade väl knappast det där stänkskyddet.

Jag röstar för att du kör den så som utvecklarna på Yamaha har tänkt att den ska se ut. Fast du får självklart gå den väg du själv väljer. =)

Du menar att jag inte behöver skämmas för stänkskyddet mer än några futtiga mil om året? Hehe, kan ligga ngt i det kanske, men undermedvetet i så fall.

Jag har snurrat runt en del tankar ungefär så som du resonerar runt "fabriksstandard".
Jag gillar den tanken!
Men tyvärr har jag kommit fram till att det inte fungerar. I alla fall inte för mig.
Ska man dra det till sin spets så är hela reggplåtshållaren en efterkonstruktion, precis som blinkers, lampor anpassade för höger resp. vänstertrafik etc. etc.
Det man skulle få göra är att antingen ta bort allt som faller under "efterkonstruktion". Men då går det inte att ha hojen besiktad och fullt användbar.

Eftersom jag nu lyckades få tag på en svensksåld hoj, så vart det (efter just tankar som dessa) att köra på linjen "som den såg ut när den hämtades ut från Yamaha återförsäljaren". Då kan jag hålla den besiktad och körklar för turer närhelst jag vill.
Då jag själv 1998 inte hade någon möjlighet att köpa en ny R1, men ville, så är det för mig också ytterligare en poäng med att gå på "Svensksåld Butiksorginal". Det var ju så den hade sett ut. Mitt sätt att i efterhand förverkliga en dröm.

P.s. Grattis till Inlägg nr 100!
 
Du menar att jag inte behöver skämmas för stänkskyddet mer än några futtiga mil om året? Hehe, kan ligga ngt i det kanske, men undermedvetet i så fall.

Jag har snurrat runt en del tankar ungefär så som du resonerar runt "fabriksstandard".
Jag gillar den tanken!
Men tyvärr har jag kommit fram till att det inte fungerar. I alla fall inte för mig.
Ska man dra det till sin spets så är hela reggplåtshållaren en efterkonstruktion, precis som blinkers, lampor anpassade för höger resp. vänstertrafik etc. etc.
Det man skulle få göra är att antingen ta bort allt som faller under "efterkonstruktion". Men då går det inte att ha hojen besiktad och fullt användbar.

Eftersom jag nu lyckades få tag på en svensksåld hoj, så vart det (efter just tankar som dessa) att köra på linjen "som den såg ut när den hämtades ut från Yamaha återförsäljaren". Då kan jag hålla den besiktad och körklar för turer närhelst jag vill.
Då jag själv 1998 inte hade någon möjlighet att köpa en ny R1, men ville, så är det för mig också ytterligare en poäng med att gå på "Svensksåld Butiksorginal". Det var ju så den hade sett ut. Mitt sätt att i efterhand förverkliga en dröm.

P.s. Grattis till Inlägg nr 100!

Köper hur du tänker, ville bara ge dig en utväg från stänkskyddet;)

PS. Det viktigaste måste väl vara att du fick inlägg 98?=)
 
Köper hur du tänker, ville bara ge dig en utväg från stänkskyddet;)

PS. Det viktigaste måste väl vara att du fick inlägg 98?=)

Denna stänklapp...

Jag kan för mitt liv inte begripa hur Xmax frivilligt kan välja att ha denna cancersvulst sitta på sin i övrigt fulländade ögonsten. Om jag skulle hitta en fin R6, -06 och framåt, så skulle jag väl aldrig låta det löjeväckande sprötet till nummerskyltshållare sitta kvar längre tid än det tar att skruva bort det? Även jag gillar fina orginalhojar, men det finns ju gränser.

Om Ferrari Enzo kommit från fabriken med en parksoffa fastskruvad på taket, hade den också räknats som oumbärlig orginaldel? :va

Nej Xmax, slipp tagelskjortan och häng stänklappen, väl fastlåst så den inte smiter, på väggen istället. Jag kan lova att det känns bättre så. :krama


...och inlägg 98 också, mitt i prick! :tummenupp
 
Vidsynthet, vidsynthet käre vän! :)

Även om min åsikt om skönheten, eller bristen på, hos en stänklapp är likadan så måste vi tillåta avvikare...:tungan

Men detta med att lappen följde med svensksålda hojar, var det så att det skulle sitta sådana bromsskärmar på den tiden? :va Nu är jag, i mitt tycke, hyfsat hojintresserad men har aldrig hört om det. Och knappt sett det mer än på bild heller...

MIN lapp kan möjligtvis komma upp på garageväggen som ett konstverk, men det är min åsikt...:D
 
Vidsynthet, vidsynthet käre vän! :)

Även om min åsikt om skönheten, eller bristen på, hos en stänklapp är likadan så måste vi tillåta avvikare...:tungan

Men detta med att lappen följde med svensksålda hojar, var det så att det skulle sitta sådana bromsskärmar på den tiden? :va Nu är jag, i mitt tycke, hyfsat hojintresserad men har aldrig hört om det. Och knappt sett det mer än på bild heller...

MIN lapp kan möjligtvis komma upp på garageväggen som ett konstverk, men det är min åsikt...:D
:rofl :tummenupp Såklart!
På hojar som inte gick att strypa till 100 hk fick man hänga på andra medel för att stävja möjligheterna till några vidare hastighetsyttringar, skitsamma hur det såg ut! :hihi
 
Denna stänklapp...

Jag kan för mitt liv inte begripa hur Xmax frivillegt kan välja att ha denna cancersvulst sitta på sin i övrigt fulländade ögonsten. Om jag skulle hitta en fin R6, -06 och framåt, så skulle jag väl aldrig låta det löjeväckande sprötet till nummerskyltshållare sitta kvar längre tid än det tar att skruva bort det? Även jag gillar fina orginalhojar, men det finns ju gränser.

Om Ferrari Enzo kommit från fabriken med en parksoffa fastskruvad på taket, hade den också räknats som oumbärlig orginaldel? :va

Nej Xmax, slipp tagelskjortan och häng stänklappen, väl fastlåst så den inte smiter, på väggen istället. Jag kan lova att det känns bättre så. :krama


...och inlägg 98 också, mitt i prick! :tummenupp

Vidsynthet, vidsynthet käre vän! :)

Även om min åsikt om skönheten, eller bristen på, hos en stänklapp är likadan så måste vi tillåta avvikare...:tungan

Men detta med att lappen följde med svensksålda hojar, var det så att det skulle sitta sådana bromsskärmar på den tiden? :va Nu är jag, i mitt tycke, hyfsat hojintresserad men har aldrig hört om det. Och knappt sett det mer än på bild heller...

MIN lapp kan möjligtvis komma upp på garageväggen som ett konstverk, men det är min åsikt...:D

Köper hur du tänker, ville bara ge dig en utväg från stänkskyddet;)

PS. Det viktigaste måste väl vara att du fick inlägg 98?=)

Hehe vad kan jag säga. Jag är en otroligt tolerant och open minded människa. :hihi

Fast som jag skrev i denna tråds första inlägg. Jag vill inte ha en hoj som är så snygg som möjligt. Det är inte det detta handlar om. På mina brukshojar skulle en sån här skärm inte sitta monterad.

Inlägg 98 minsan, måste ju vara mer än en slump va? :)
 
Last edited:
Nu är jag med efter ha läst, jag svarade på ens svar i denna tråd som jag anar köpte min Polka i höstas...:banana (R1Lillen)
 
Last edited:
Nu är jag med efter ha läst, jag svarade på ens svar i denna tråd som jag anar köpte min Polka i höstas...:banana (R1Lillen)

Vart lite fundersam där. Tycker jag har riktigt bra koll på denna hojs hela historik, men fick inte till hur den skulle ha varit så långt söder ut. Men det fanns ju en förklaring till det :tummenupp
 
Nu är jag med efter ha läst, jag svarade på ens svar i denna tråd som jag anar köpte min Polka i höstas...:banana (R1Lillen)

Den står uppställd och polerad ska bara montera helt nya däck
Funderar på att fixa ett podie å ställa den på...
 
Tänkte jag skulle låna tråden med en fundering jag har, hoppas det är okej.. :krama


Har som trådskaparen en R1 -98 polka, går som en dröm med cirka 3000mil på mätaren, har dock lite problem med växel nr 2.
Det är inte så att den hoppar ur, som jag vet är ett vanligt problem på dessa hojar.

Mitt problem är att få i växeln, vid låga varv går den i som den ska och jag kan vrida ur rullen fullt om jag så vill utan några problem. Det är vid höga varv som den smattrar och inte gärna vill hoppa i. Det är enbart vid uppväxling, alltså från ettan till tvåan efter ett rödljus t.ex.

Har kollat in min Haynes mekbok, den gjorde mig inge klokare dock.

Kan det vara kopplingswiren som ska ställas in?
Är det så illa att något i växellådan gett upp?

Någon som har en fundering eller någon som haft problemet tidigare och vet vad som bör göras?


//Niklas
 
Last edited:

Det är knappt så jag vågar berätta det. Skäms...

Men jag hade faktiskt just en sån broschyr som är i första länken.
Plockade en sån på MC-mässan för att läsa på om min första egna tunga hoj.
(Yamaha Thundercat, det närmaste jag kunde komma R1 -98).

Har jag den kvar? Nix. Den har försvunnit nångång under tidens gång. Högst troligt kastad då man ju inte kan hålla på och spara på gamla grejer...
 
Det är knappt så jag vågar berätta det. Skäms...

Men jag hade faktiskt just en sån broschyr som är i första länken.
Plockade en sån på MC-mässan för att läsa på om min första egna tunga hoj.
(Yamaha Thundercat, det närmaste jag kunde komma R1 -98).

Har jag den kvar? Nix. Den har försvunnit nångång under tidens gång. Högst troligt kastad då man ju inte kan hålla på och spara på gamla grejer...

:ajjabajja
 
Tänkte jag skulle låna tråden med en fundering jag har, hoppas det är okej.. :krama


Har som trådskaparen en R1 -98 polka, går som en dröm med cirka 3000mil på mätaren, har dock lite problem med växel nr 2.
Det är inte så att den hoppar ur, som jag vet är ett vanligt problem på dessa hojar.

Mitt problem är att få i växeln, vid låga varv går den i som den ska och jag kan vrida ur rullen fullt om jag så vill utan några problem. Det är vid höga varv som den smattrar och inte gärna vill hoppa i. Det är enbart vid uppväxling, alltså från ettan till tvåan efter ett rödljus t.ex.

Har kollat in min Haynes mekbok, den gjorde mig inge klokare dock.

Kan det vara kopplingswiren som ska ställas in?
Är det så illa att något i växellådan gett upp?

Någon som har en fundering eller någon som haft problemet tidigare och vet vad som bör göras?


//Niklas

Kopplingen är ju om inte annat snabbt och enkelt att kolla. Jag skulle även ta en titt och se om det möjligtvis kunde vara växellänkaget som kanske kanske skulle kunna göra det bättre vid justering.
 
Ska ta en titt på kopplingen samt växellänkaget. Är förhoppningsvis nån enkel justering som behövs bara .

Tack för svaret!
 
Jag har samma problem med min polka. Låter man varvet gå ner samtidigt som man har spänn på växelpinnen så hoppar den i fin bara man är bestämd. Jag är övertygad om att det är kopplingsrelaterat då den beteer sig precis som om man växlar utan koppling vid fel varv. Största utväxlingsdifferansen har du ju mellan 1an och 2an, vilket gör att växellådan påfrestas mest vid växelbyte däremellan. Skriv gärna om du hittar exakt fel, har själv inte möjlighet till felsökning just nu

Tänkte jag skulle låna tråden med en fundering jag har, hoppas det är okej.. :krama


Har som trådskaparen en R1 -98 polka, går som en dröm med cirka 3000mil på mätaren, har dock lite problem med växel nr 2.
Det är inte så att den hoppar ur, som jag vet är ett vanligt problem på dessa hojar.

Mitt problem är att få i växeln, vid låga varv går den i som den ska och jag kan vrida ur rullen fullt om jag så vill utan några problem. Det är vid höga varv som den smattrar och inte gärna vill hoppa i. Det är enbart vid uppväxling, alltså från ettan till tvåan efter ett rödljus t.ex.

Har kollat in min Haynes mekbok, den gjorde mig inge klokare dock.

Kan det vara kopplingswiren som ska ställas in?
Är det så illa att något i växellådan gett upp?

Någon som har en fundering eller någon som haft problemet tidigare och vet vad som bör göras?


//Niklas
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top