Originalrecept på Polkagris

Vissa hojar med några år på nacken får gärna vara i originalutförande. Även om det kanske inte är allt för vackert med de blinkersar, backspeglar eller nummerplåtshållare som satt på när hojen första gången rullade ut från återförsäljaren första gången. Men det är en del av den hojen identitet. Det var så den såg ut när man såg den på bild i mc-tidningar och blanka broschyrer.

Ett annat exempel på en japansk sporthoj som gärna får vara original är Suzuki GSX-R 750 -85 i blått/vitt och med blå sadel.
 
Ett litet ryck.

Hojen upp, Underkåpa ner:
A2.JPG

Mer kåpor bort:
A3.JPG

Av med tank. Och med den också första icke orginaldelen att plockas av hojen. En styrdämpare från Öhlins.
A4.JPG

Luftfilterboxen. Passar här på att nämna vikten av att ha en äkta Yamaha plastpåse att lägga luftboxen på. Piratpåsar = repor diREckT
A5.JPG

A6.JPG
 
Last edited:

Satan va mycket utrymme det ser ut att vara kring förgasarna på R1an! Framförallt om man jämför med samma generations R6a.

Det här ska bli ett riktigt kul projekt att följa. Har funderat på att göra precis samma sak. Men du borde döpa om projektet till "Projekt: Rädda sista polkarettan". ;)
 
Jag undrar vad ska du ta bort på hojen som inte är orginal? Jag ser bara ljuddämparen som borde bytas, men är det något mer? Jag ser också att du köpt Yamaha tändstift, olje- och luftfilter. Hehe, nja riktigt så militant orginalfetischist är jag nog inte... Får man fråga vad tändstiften kostade?

Bara småsaker som ska bort. Sen beror det lite på om jag skulle råka hitta några överraskningar under kåporna.
Den "Militanta Originalfetischismen" gör projektet mer utmanande och känns rätt. Att ta andra delar än Yamahas egna hade varit både lättare och billigare. Men hade känts helt fel.

Jag kan kolla upp den exakta summan, men stiften (NGK stift i brandad förpackning) kostade ungefär en hundring styck. Inköpta hos min hovleverantör. Den helt suveräna och serviceinriktade reservdelsbutiken MC-Proffsen i Axelsberg (så fick jag göra lite reklam för dom också).

Satan va mycket utrymme det ser ut att vara kring förgasarna på R1an! Framförallt om man jämför med samma generations R6a.

Det är stor skillnad.
R6 mekas med fördel med små flickhänder, medan R1 går bra även med dasslock.
 
Lite progress

Täcklock av. Och sedan av med tändhattarna.

B2.JPG

Efter lite skruvande, och en olidlig spänning dök det upp...

B4.JPG
B3.JPG
4 bruna tändstift av korrekt modell.

Har också gått över metallen på sving och runt bakre stötdämparen.
Eftersom det tidigare i tråden efterfrågades närbilder, så kommer här en teaser.

A1.JPG
 
Underbart! Skönt att se att det finns ett fortsatt intresse för att bevara klenoder som denna och att det inte bara handlar om 70 år gamla sidventilare.:D
 
Bensinfilterbyte
C1.JPG
C2.JPG

Och klyva box för luftfilterbyte.
C3.JPG

Det befintliga filtret hade troligen inte varit däri allt för länge då det såg helt ok ut.
Det åkte dock i runda arkivet, och i med nytt.
C4.JPG

En massa små skruvar senare...
C5.JPG

Och tillbaka på hojen.
C6.JPG
 
Mycket snygg hoj. Grattis till ett bra köp. :tummenupp
Den skruvmejseln (som sitter nerstucken i luftfiltret) var det många år sedan man såg i butikerna :tungan
 
Mycket snygg hoj. Grattis till ett bra köp. :tummenupp
Den skruvmejseln (som sitter nerstucken i luftfiltret) var det många år sedan man såg i butikerna :tungan

Den mejseln är en riktig raritet. Ett garage kan inte kallas komplett utan en sån!
(Den är dessutom bra :yoparty)
 
Last edited:
Onninen sålde faktiskt ut typ en packlår med sånna gamla bahco mejslar innan julen. Dom hade hittat den på nått gammalt lagar bortglömt.
 
Jag har ett ett org system till R1 98 som gått 90 mil innan slipon liggandes, kan även tänkas ha ett vitt kuts lock.
Hör av dig om intresse finns.
 
Jag har ett ett org system till R1 98 som gått 90 mil innan slipon liggandes, kan även tänkas ha ett vitt kuts lock.
Hör av dig om intresse finns.

Mycket schyst!
Dock så var det faktiskt en sån singelcuts på min hoj när jag köpte den.
Även avgas har jag hittat på. Faktiskt just det som satt på just denna hoj när den såldes ny. "Matching number" :kär
Men tack för erbjudandet!

Onninen sålde faktiskt ut typ en packlår med sånna gamla bahco mejslar innan julen. Dom hade hittat den på nått gammalt lagar bortglömt.

Där missade man ngt!
 
Sakta, och en sak i taget.
Kylarvätska ska bytas vartannat år. Och det gör ju alla. Jag kan inte vara sämre.
Passade såklart på att rengöra systemet ordentligt.

Befintligt grönt jox ut.
C8.JPG

Efter det så monterades expansionskärl av, och hela systemet fick sig en riktigt ordentlig genomsköljning tills endast klart fint vatten kom ut. Även expansionskärlet diskades ur och rengjordes, såklart.

C7.JPGC9.JPGC10.JPG

Sen blandades fingrogg av blandning 50/50 :fyllisar:
Slangar, kärl urtappningsplugg etc.etc. återmonterades, och hela systemet fylldes med ny fräsch, och inte minst, blå kylarvätska.

Och högen på grejer som plockats av, ska monteras på eller som både monterats av och ska på igen, börjar bli stor.

C11.JPG
 
Riktigt roligt projekt.
Hade själv en R1 -98:a för några år sedan.
Dom är så jävla fina.

Säg till om du vill ha extra blinkers, baklampan med kåpa och original dämpare.
Delarna är i mycket bra skick.
Har säkert mer liggande :tummenupp
 
Xmax, precis som du gör med din R1, vill jag göra med min R6!

Det skulle va så skönt att veta att den är "nollad" på allt vad det gäller ventiler och vätskor. Sen kan den få stå och va snygg ett par år tills den blir veterangammal.
 
Underbart!
Jag hatar miniblinkers som går av ifall man stöter i dom och tar i vatten när det regnar,
eller våldtagna bakdelar med "undertray" (?) i glasfiber som lossnar vid första farthinder,
eller hemmagjorda sladdar utan skarvhylsor som gör demontering till ett helvete,
eller handtag som det står "fireblade", "R1", "GSXR" på.
Original är alltid original.
 
Det är något trevligt terapeutiskt att köra helt original och följa tillverkarnas råd :tummenupp

Just så. En skön och säkerligen falsk känsla om att man har full kontroll. Men terapeutiskt är det.

Xmax, precis som du gör med din R1, vill jag göra med min R6!

Det skulle va så skönt att veta att den är "nollad" på allt vad det gäller ventiler och vätskor. Sen kan den få stå och va snygg ett par år tills den blir veterangammal.

Det sköna med denna typ av hojar som vi har är att det inte gör något om det tar tid. Det är ju faktiskt bara till fördel om man drar ut på göromålen, då hojen blivit ännu äldre när det är klart.


Underbart!
Jag hatar miniblinkers som går av ifall man stöter i dom och tar i vatten när det regnar,
eller våldtagna bakdelar med "undertray" (?) i glasfiber som lossnar vid första farthinder,
eller hemmagjorda sladdar utan skarvhylsor som gör demontering till ett helvete,
eller handtag som det står "fireblade", "R1", "GSXR" på.
Original är alltid original.

Kan bara hålla med!
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top