Original vs. slip-on & Helsystem

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Nightrod
Jag har fått ett riktigt bra pris på en CBR1000RR. MEN den är Helt original. Så min fråga är: Hur mkt skillnad gör det i effekt & ljud om man jämför original mot ett slip-on av välkänt märke?
Fråga nr.2 inom samma område är: hur mkt skillnad effektmässigt kan det göra med att byta originalsystemet mot ett annat Helsysytem.
Nyfiken mest för att se om det lönar sig att köpa en sån hoj original till ett bra pris, eller om det är värt massa extra tusingar för att den ska vara utrustad m. nåt av ovanstående. :va

vad ska du ha den till??

Slipon ger väl ett skönare ljud men inte alltför mycket mer effekt knappt märkbart..

Med tanke på att hojen är relativt ny så har du gott om effekt. Förmodligen så det räcker o blir över..

I fall du inte ska vinna superbike eller liknande så räcker det gott och väl med ett slipon..

helsystem brukar väl ge ngr hästar extra att leka med..

Men oavsett så brukar ju orginalsystem låta lite väl moppeaktigt...

Ljudet är jag ute efter, sen dom extra hästarna på en literhoj vet inte jag om jag behöver igentligen..

men med powercommander så vill jag gärna ha ett helsystem till det...

ok. jag tänkte väl åxå på det m. ljudet. Han som har den nu säger att det låter bra ändå. Har haft 4 blades innan men ingen 1000RR. Kommer nog mest att köra gata, men en del på Knutstorp blir det nog ändå :tungan
Känns som om jag köper en helt original vill jag ha iaf ett slip-on m. det samma.. Kanske man ska betala lite mer för o få lite "godis"?? Sen har jag (läs Banken) inte hur mkt pengar som helst till hoj heller.

Biohazard skrev:
2638068 ok. jag tänkte väl åxå på det m. ljudet. Han som har den nu säger att det låter bra ändå. Har haft 4 blades innan men ingen 1000RR. Kommer nog mest att köra gata, men en del på Knutstorp blir det nog ändå :tungan
Känns som om jag köper en helt original vill jag ha iaf ett slip-on m. det samma.. Kanske man ska betala lite mer för o få lite "godis"?? Sen har jag (läs Banken) inte hur mkt pengar som helst till hoj heller.

Ett helsystem gör ju att hojen låter ännu vassare än ett slipon..

Men ett slipon räker utan problem. Du behöver ju inte köpa ett ackrapovic kanske de är dyra som satan.. Köp något udda märke kkoster säkert hälften så mycket..

Lycka till :tummenupp

Jag tackar för tipsen. Bara det att man e´ lite bortskämd. Jag hade Allt & lite till på min förra Blejd, en -96:a. Men måste ju ändå bli skillnad som natt & dag jämfört m. en 1000RR.
Om nån har en litersblejd m. lite lull lull att sälja till ett superpris annars, e´det bara att höra av sig. :tummenupp

Jag fick väldigt märkbar skillnad efter att jag satt slip on på min 999. Då ska man ha några saker i beaktande, det var cpu till, och det var efter att den blev monterad som den stora skillnaden blev, och det var mest mellanregistret som blev riktigt fett. Plus att jag blev av med katalysatorn. Men med det nya ljudet och mellanregistret så blev det faktiskt nästan en ny hoj.....
Biohazard skrev:
2638044 Jag har fått ett riktigt bra pris på en CBR1000RR. MEN den är Helt original. Så min fråga är: Hur mkt skillnad gör det i effekt & ljud om man jämför original mot ett slip-on av välkänt märke?
Fråga nr.2 inom samma område är: hur mkt skillnad effektmässigt kan det göra med att byta originalsystemet mot ett annat Helsysytem.
Nyfiken mest för att se om det lönar sig att köpa en sån hoj original till ett bra pris, eller om det är värt massa extra tusingar för att den ska vara utrustad m. nåt av ovanstående. :va

Jag har bytt till helsystem på min hoj, och jag upplever bättre respons på gasen. Jag inbillar mig det i alla fall.

Ljudet går inte att jämföra mellan orginal och slippon.:yoparty

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...