Original och kopia

Valentino Rossi yamaha m1 2010. Har för mig att det ser ut så på 09:an m1 också.2010_usgp14.jpg

Hade jag orkat så hade jag ondgjort mig över Hondas parallelltwin NC7000 som är en kopia av er-6an/versys, eller över Triumphs kopior på BMW GS-varianter. Men jag är en god och fridsam människa som älskar allt på två hjul och låter det passera.

En sak jag INTE kan komma över är dock Volvo S80s bakdel som är en misslyckad kopia av en gammal fin XJS från 80-talet.

89xjs_rear.jpg
Originalet.

rear-view-straight.jpg
Kopian, femton år senare.

Nu skall jag avrunda med några griniga inlägg på familjeliv också så blir söndagen perfekt :D

Last edited:
Det mesta är redan gjort helt enkelt, likadant med musiken idag ju, alla snor av alla :)

"Det var bättre förr"

Precis! Kawa kopierar allt. Idén kom nog från min knarr från 87! :banana
View attachment 368559
Ducai 815 från 1987 hade också luftintag på vardera sida av strålkastaren.

Men jag tror varken Ducatin eller Hondan var original som Kawasaki kopierade eftersom ingen av dem använde sina intag för att trycksätta luftburken.

Bifogat

• Skärmavbild 2012-08-27 kl. 22.59.55.jpg
    Skärmavbild 2012-08-27 kl. 22.59.55.jpg
    63.4 KB · Visningar: 101
  • Skärmavbild 2012-08-27 kl. 22.51.48.jpg
    Skärmavbild 2012-08-27 kl. 22.51.48.jpg
    56.9 KB · Visningar: 95
Gaffelkronan på en 2012 YZF-R1 kan knappast beskyllas för att vara en kopia av den som sitter på Aprilian. Däremot är Aprilians gaffelkrona en klockren kopia av den gaffelkrona som suttit på YZR-M1 flera år tidigare...

Gaffelkronan på en 2012 YZF-R1 kan knappast beskyllas för att vara en kopia av den som sitter på Aprilian. Däremot är Aprilians gaffelkrona en klockren kopia av den gaffelkrona som suttit på YZR-M1 flera år tidigare...
Vilka årsmodeller av R1 tänker du på? Jämförande bilder?

Läs mitt inlägg igen. Jag pratar inte om R1. Jag pratar om M1, det vill säga Yamaha's MotoGP-hoj. Denna har haft olika varianter av "dragspelsgaffelkronan" med hög styvhet framåt-bakåt och betydligt lägre styvhet i sidled ändå sedan framgaffel med 48 mm diameter introducerades under sista säsongen med förra generationen tusenkubikare (alltså 2006). Denna har sedan kopierats av bl.a. Suzuki och Ducati MotoGP och Aprilia WSB och en liknande variant sitter på produktionshojen R1 från och med 2012.

Så det är knappast Yamaha som har kopierat Aprilia...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman