Orginaldrevning viktigt ?

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
"Vad har den för drev som orginal ?". Den frågan dyker upp med jämna mellanrum, här och på andra ställen. Jag har alltid undrat varför man vill/måste veta det. Nyss frågade jag en kille på ett annat forum varför han ville veta. Till min stora förvåning blev han förbannad o vägrade svara, så det sk-t sig sas. Och jag blev bara mer konfunderad; är det SÅ känsligt . Så nu vänder jag mig med stort förtroende till er och undrar:

Varför vill man veta just orginalutväxlingen ? Vad ska man göra med den informationen ?
/u

För egen del så tycker jag att det kan vara intressant att ha en utgångspunkt att utgå ifrån.
Så varför inte den utväxling som tillverkaren valt & tycker att den är bra?
Kan det vara ett behov av att ha original drevning av "rädsla" att laborera bort sig? *gissar vilt*

(såg den andra tråden också men orkade inte komentera, det blev lite pajkastning ...)

Tja, det vete fåglarna - själv bryr jag mig inte alls, utan man får köra och känna efter om det känns rätt eller ej och ändra om så behövs. Kanske har blivit en fix ide hos någon ?

Det enda jag kan tänka mig är på hojar med varvtalsgivare för hastighetsmätare på utgående axel i växellådan att man vill veta med vilken utväxling mätaren visar rätt.....

Jo, det känns kanske säkrare på nåt sätt om man vet vad som var orginalutväxlingen (just det året).
Men nära orginalväxlingen är man ju alltid, det finns ju inte så många olika drev att välja på. Man vet ju vad man har (räkna kuggar) o hur den känns; borde räcka, tycker jag. Bara att ta reda på vilka drev som finns att köpa.
Ja, ja. Får väl fråga snällare nästa gång, el nåt.
/u

Hur svårt är det att ta reda på originalutväxlingen då?! Ta valfri tillbehörskatalog som säljer drivpaket...

Men visst kan det vara intressant att veta originalutväxlingen, bl.a. som felsökning. Ex:

Du har köpt en begagnad hoj som enligt andra ska ha vissa egenskaper, vi säger att det ska vara så bra tryck i motorn att den lättar på framhjulet på full gas på tvåan. Men den hojen du har gör det inte. Beror det då på att någon har drevat om hojen, eller är det något som kanske är fel på hojen?

Osv, fler exempel finns ju.

Men det är ju enkelt att kolla originalutväxlingen (och vilka drev alternativ man kan tänkas ha) via tillbehörskataloger.

/J

Kan väl va kul att veta hur många kugg den är drevad... Om man köper en hoj o inte har en aning...

hm.. jag kanske ska börja med de på jobbet...
- va fick jag ??
- skit i de du.. bara det känns bra :D

ambulans skrev:
Kan väl va kul att veta hur många kugg den är drevad... Om man köper en hoj o inte har en aning...
Iofs. (om du med 'drevad' menar 'ändrad utväxling'). Fast som jag tänker, ändrar det ju ingenting. Den är ju som den är ändå, och trivs jag inte med det så byter jag drev.
Fast jag hör ju vad ni säger sas.
/u

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back