Orginaldelar eller inte?

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Tänkte se om någon har en aning om vad som gäller i 250sp, Torkel kanske?
Min hoj är som sagt 15 år gammal. Får jag uppdatera den med andra delar än orginal? Ex om jag vill byta stötdämpare till en annan än orginal?

Alicia skrev:
Min hoj är som sagt 15 år gammal. Får jag uppdatera den med andra delar än orginal? Ex om jag vill byta stötdämpare till en annan än orginal?

Har för mig att Du i standardklasser får byta bakre stötdämpare på cykel äldre än 3 år..lycka till :tummenupp

Hoppas Du blir lite klokare av detta !! :tummenupp

250 sp
250 Sport Production är en klass för serieproducerade «små» motorcyklar som tävlar enligt ett standardreglemente. Motorcykeln kan vara antingen tvåtaktare på 126–250 cc eller fyrtaktare på 251–400 cc.

Det är väldigt restriktivt vad gäller modifieringar, i motorn får man i princip bara bestycka om och använda olika värmetal på tändstiften. Oljepump får kopplas ur på tvåtaktare men drivningen till pumpen måste vara kvar. Fjädringskomponenter fram får ej bytas, bak däremot kan man byta till annan dämpare om MC'n är äldre än tre år. (Fast det finns en brasklapp om detta som går ut på att det måste ha släppts en nyare modell av MC'n, fast det står inte i skrift någonstans...) Motordrev och bakre drev (sekundärdrivning) får bytas fritt. Alla måste ha likadana däck, för närvarande är det Dunlop 207GP som gäller i vått som torrt, 110x17» fram och 160x17» bak.

Aprilia instiftade en världsomspännande cup kallad Aprilia Challenge där endast deras tvåtakts GP-replika RS250 var tillåten. Den cupen kom aldrig till Sverige men Aprilia RS250 visade sig i alla fall snabbt vara den MC man skulle ha för att vara konkurrenskraftig. Startfältet består därför numera nästan uteslutande av den modellen. 250SP hade SM-status fram till 2003 då klassen blev omgjord till en supportklass i SM. Klassen präglas historiskt sett av mycket stora startfält mycket beroende på att man hela tiden har blandat A- och B-förare i klassen. Det är en klass som är relativt billig att börja med och lärorik eftersom man inte har så mycket effekt att leka med – ca 55 hk – utan måste utnyttja vägegenskaperna till max för att vara i topp. Täta fighter genom hela fältet brukar det också bjudas på i 250SP.

Alicia skrev:
Kikar man i Motorkalendern på sidan 23 så står standardreglementet där. Det står att man får byta bakre stötdämpare om mc'n är äldre än 3 år men den där underliga brasklappen om att det måste ha kommit ut en senare modell efteråt för att man ska få byta står det inget om. Så byt du och hänvisa till standardreglementet om någon frågar. Eller ring/maila till Kenneth Lodnert först och fråga.
Det är ju lite underligt att inga RS250-förare har bytt bakdämpare trots att 95% av alla hojarna är från 2002 och tidigare... Alla pratar nämligen om 3-årsregelns undantag men den finns inte officiellt publicerad vad jag vet så då kan det ju inte gälla.

(För övrigt är det jag som skrivit texten som space citerade, den ska modifieras med rätt däckdata när som helst! :) )

Last edited:
Nu är ju min hoj 15 år gammal så det borde inte vara några problem, dessutom har det släppts nyare modeller efter så.
Min bakdämpare är nämligen slut, ska försöka se om man hittar någon begagnad öhlinare som skulle funka.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back