Orginalbroms

Eriksson..

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
ktm 530
Har precis handlad mig ett par gamla motardfälgar för att få lite omväxling till skogen men det hängde inte med några skivor. Jag ska inte åka till nån bana utan busa runt lite på små kringelikrokvägar och då trodde jag att det räckte med orginalet men någon sa att det inte kommer att hålla.
Är det någon här som kör eller har kört med orginalskivan och vad är det värsta som kan hända (läste om nån stackare som de trodde att bromsoljan blivit för varm för "expanderade" så oket inte gick tillbaks så det slog tvärstopp...ajj) kan det verkligen hända.

Stämmer det så får det bli en beställning på ett snik bromskitt, skiva med orginalok och isådana fall vilket skulle ni rekomendera av de billiga märkena.

(läste om nån stackare som de trodde att bromsoljan blivit för varm för "expanderade" så oket inte gick tillbaks så det slog tvärstopp...ajj)

Troligtvis överfyllt systemet alternativt fel spel i handtaget.
Blir oljan för varm i ett korrekt system så får du snarare för dålig broms som kan resultera i andra problem för all del.

Underdimensionerad broms i övrigt slutar ju ofta i skeva skivor efter överhättning och i värsta fall förlorad bromsverkan när man som minst vill det.
Men man kan ju prova sig fram där det inte ställer så stora krav.

Det kommer funka UTMÄRKT.
Hur mkt bromsar du egentligen när du ska "busa runt lite på små kringelikrokvägar" - inte så mkt.
Jag skulle säga att kör du inte extremt kommer det inte vara några problem alls.

Håller med, kör man på allmänna vägar lyckas man inte överhetta vanliga endurobromsar. Då får man verkligen ta i och bromsa nästan konstant som man gör på bana. Är bara bromsvätskan och belägg fräscha räcker de länge.
Egentligen bara att köra på och testa. Lyckas du få bromsarna att mattas av och att handtaget börjar gå mot styret, jag då är det dags att uppgradera eller slå av på tempot.

Tack alla för de lungnande orden :tummenupp tyckte själv det lät konstigt, en vm-förare i enduro lär ju köra bra mycket hårdare än mig en hel dag och det håller ju för dom, och exc är ju lv reggad och toppar 180 orginal så då måste väl även bromsarna vara godkända för det.

Man ska visst inte lyssna på tokiga förståsigpåare bevisligen, blir ju bara uppskrämd :dummer

Jag körde med originalbroms ett tag på en motard Husqvarna 570 och det funkade fint, till dess att jag upptäckte en miljon små sprickor i min halvårsgamla originalbromsskiva... Helt säker att det berodde på termisk utmattning. Då bytade jag till 320mm istället som tillsammans med adapter för bromsoket fungerade perfekt :)

Jag kör orginal bromsar på min 450exc/sm och det fungerar som sagt utmärkt. Några stoppies från hög fart blir de inte men i övrigt funkar de bra.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park