Orginal vs kopia - kåpor

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Hej lite nyfiken hur ni tänker om kopia kåpor på hoj. Jag vet när jag köpte min första hoj så visste jag inte mycket om hur viktigt det är med orginal speciellt när en hoj kostar några kronor så vill man ha orginal, hojen kan varit lagd osv. Själv har jag kåpor på min föe att bevara mina orginal kopår så fina som möjligt den dagen man vill montera dom. Skulle vara kul med lite synpunkter vad ni tycker.
Köper ni hoj som har kopia kåpor utan orginal delarna kvar.
Vilka tycker det är bra att ha kopia för att bevara sina orginal i fint skick..
 
Last edited:
Vore jag på jakt efter en fin originalhoj, hittar en lämplig hoj där det sitter kinakopior på men originalen finns kvar antar jag säljaren tänkt som du: Ägaren har väll bara monterat kinakåpor för att bevara originalen vid händelse av mindre marksyning.

Om det däremot enbart finns kinakåpor utan original antar jag istället att hojen klotat originalen någon gång i tiden. För min del skulle detta inte spela så stor roll om resten av hojen är i bra skick, såvida jag inte verkligen vill ha en fin originalare av någon anledning (typ ett "smycke", samlarhoj eller dyl.).

Mina 2 cent.
 
sedan ser inte alla att det sitter kopior på hojen.

jag vet en r1 03 silver som såldes hos butik (Extremt fin & skött R1 med originalkpåorna kvar) jo, tjena
då jag kände förra ägaren till hojen & vet att han monterade kinakopior
 
Är det inte ungefär som att montera överdragsklädsel i bilen så att sätena är mint när bilen är en rosthög. Skall man åka bana och riskera vurpa köper man kraschkåpor direkt....
 
Personligen så bryr jag mig inte nämnvärt om det är original eller kinakåpor på hojen så länge priset reflekterar detta. Nu har de två senaste hojarna jag köpt varit klotade redan så det har inte riktigt varit något som påverkat och jag har under renoveringen satt kinakåpor på dom.
Jag kan dock säga att kvaliteten på kinakåporna är minst sagt varierande så det lönar sig att kolla runt lite och läsa på.
Köpte jag en hoj ny eller en med fina originalkåpor på så vore det nog en bra ide att göra som Boris säger och lägga originalkåporna på hyllan.
 
Personligen så bryr jag mig inte nämnvärt om det är original eller kinakåpor på hojen så länge priset reflekterar detta. Nu har de två senaste hojarna jag köpt varit klotade redan så det har inte riktigt varit något som påverkat och jag har under renoveringen satt kinakåpor på dom.
Jag kan dock säga att kvaliteten på kinakåporna är minst sagt varierande så det lönar sig att kolla runt lite och läsa på.
Köpte jag en hoj ny eller en med fina originalkåpor på så vore det nog en bra ide att göra som Boris säger och lägga originalkåporna på hyllan.

Ja tycker med att man ska lägga orginal på hylla det finns så många snygga Kina kåpor billiga. Jag köpte mina för 2800kr visst passform är väl inte 100procent men som du säger går att läsa kolla runt...
 
Är det inte ungefär som att montera överdragsklädsel i bilen så att sätena är mint när bilen är en rosthög. Skall man åka bana och riskera vurpa köper man kraschkåpor direkt....

Fast originalkåporna är ganska tåliga om man kraschar :D
(svårt att hitta kraschkåpor om man vill kunna köra på gata också)
 
Fast originalkåporna är ganska tåliga om man kraschar :D
(svårt att hitta kraschkåpor om man vill kunna köra på gata också)

Näe, original ser ju ut som skit och blir mos om man kraschar, tål ju inget alls. :hihi
Sedan är det ju bara att såga upp hål för lyktor i kraschkåporna om man nu vill köra med dem på gata. En tidigare ägare av min pendarhoj försökte sig på den manövern men sågade ut hålet för högt i kåpan. :3freak
Så, jag sågade upp den ännu mer och silvertejpade över det stora hålet. Snyggt som attans! :fakta
 
Jag har kinakåpor till min Gsxr liggandes i kartong än så länge som ska monteras snart. Vill behålla originalkåporna hela o fina om jag skulle lägga hojen.. Att original kanske håller bättre tycker jag inte spelar nån större roll då dom blir förstörda ändå och eventuell spackling, lagning o lack skulle gå på mer än vad hela settet kinakåpor kostar ändå. Kinakåporna är nära nog lika fina som original ändå men däremot vet jag ju inte passformen än..
 
Jag har kinakåpor till min Gsxr liggandes i kartong än så länge som ska monteras snart. Vill behålla originalkåporna hela o fina om jag skulle lägga hojen.. Att original kanske håller bättre tycker jag inte spelar nån större roll då dom blir förstörda ändå och eventuell spackling, lagning o lack skulle gå på mer än vad hela settet kinakåpor kostar ändå. Kinakåporna är nära nog lika fina som original ändå men däremot vet jag ju inte passformen än..

Låter klokt det finns tonvis med Kina kåpor på ebay några sämre bättre. Själv kostade min 2800kr helt ok pass form förutom vid lyset är det lite glipa men men så är det ibland. Finns lite dyrare dom ska vara bättre sen kan man lägga till lite och få kåpor hur man vill lackade osv.
 
Ni som köper nya kinakåpor då och då. Hur gör ni med tanken? Lackar ni om den varje gång eller passar ni bara på att köpa kåpor som matchar originallacken?:va
 
Jag har kinakåpor till min Gsxr liggandes i kartong än så länge som ska monteras snart. Vill behålla originalkåporna hela o fina om jag skulle lägga hojen.. Att original kanske håller bättre tycker jag inte spelar nån större roll då dom blir förstörda ändå och eventuell spackling, lagning o lack skulle gå på mer än vad hela settet kinakåpor kostar ändå. Kinakåporna är nära nog lika fina som original ändå men däremot vet jag ju inte passformen än..

Man får med tanken det fick jag plasten över tanken då
 
Ni som köper nya kinakåpor då och då. Hur gör ni med tanken? Lackar ni om den varje gång eller passar ni bara på att köpa kåpor som matchar originallacken?:va

Jag orkade inte lacka om min tank eller foliera den denna gång så jag tog en genväg och köpte en Bagster tank-bh. Blev rätt bra:
2czscb5.jpg
 
Jag har aldrig haft annat än originalkopior på min Blade, men så mycket vet jag att kopior aldrig kan ersätta original i passform!

Av egen erfarenhet vet jag att kopior är långt ifrån lika trygga att åka i högre farter med vid jämförelse med original.

exempel: Hade en gång i tiden en Volvo Amazon, och bytte till piratflyglar istället för original då dessa var så mycket billigare (plast).

Det visade sig att fordonet blev mer instabilt vid högre hastighet vid jämförelse med original!

Det kanske inte nödvändigtvis behöver ha samma effekt när det gäller byte "plast till plast" (jfr hjälm) m m, men med hänsyn till passform kan jag inte låta bli att undra.

Ena gången är vi så måna om skydd, säkerhet, trygghet etc, för att i nästa stund tjälpa allt överbord.

Men du kanske vet bättre än ingeniörerna som skapade och konstruerade kåpan till din hoj.
 
Av egen erfarenhet vet jag att kopior är långt ifrån lika trygga att åka i högre farter med vid jämförelse med original.

Hyfsat säker på att man inte kan jämföra plastkopior av metalldelar med ABS-kåpor som är ABS även i originalutförande. Har väldigt svårt att se att något fatalt skulle kunna hända här. Rätt övertygad om att hur dålig plast kinakåpan än skulle vara gjord av, så är den bättre än de friskt gaffatejpade originalkåpor som satt på min stackars cykel under många år och mil i alla farter.

Personligen bryr jag mig inte var kåporna är tillverkade så länge de gör sitt jobb. Enda gången det påverkar intrycket är väl på en klassisk cykel i originalskick som endast tas ut på soliga söndagsturer.
 
Jag orkade inte lacka om min tank eller foliera den denna gång så jag tog en genväg och köpte en Bagster tank-bh. Blev rätt bra:
2czscb5.jpg

När jag kikat runt på ebay har jag aldrig sett att man får med någon plast över tanken. Men tydligen finns det.
Annars gillade jag den där bh`n. Var köpte du den?
 
Hyfsat säker på att man inte kan jämföra plastkopior av metalldelar med ABS-kåpor som är ABS även i originalutförande. Har väldigt svårt att se att något fatalt skulle kunna hända här. Rätt övertygad om att hur dålig plast kinakåpan än skulle vara gjord av, så är den bättre än de friskt gaffatejpade originalkåpor som satt på min stackars cykel under många år och mil i alla farter.

Personligen bryr jag mig inte var kåporna är tillverkade så länge de gör sitt jobb. Enda gången det påverkar intrycket är väl på en klassisk cykel i originalskick som endast tas ut på soliga söndagsturer.

Låter som du vet mer om aerodynamik, materiallära, materialutmattning etc än ingeniörerna. GRATTIS!

Jag å andra sidan talar bara om min egen erfarenhet. Med den inställning som du har om Kina produkter är inte bara naivt utan också dumt att tro att något annat skulle vara bättre i sammanhanget.
 
Låter som du vet mer om aerodynamik, materiallära, materialutmattning etc än ingeniörerna. GRATTIS!

Jag å andra sidan talar bara om min egen erfarenhet. Med den inställning som du har om Kina produkter är inte bara naivt utan också dumt att tro att något annat skulle vara bättre i sammanhanget.


Kraschkåpor som 99% av RR eliten åker omkring med är betydligt sämre kopior på originalet och i vekare utförande än kinakåpor med precis lika lite vindtunneltestning och det går ganska bra.
 
Kraschkåpor som 99% av RR eliten åker omkring med är betydligt sämre kopior på originalet och i vekare utförande än kinakåpor med precis lika lite vindtunneltestning och det går ganska bra.

Om "ganska bra" är OK får det stå för dem, dock räcker det inte för mig. Kina hjälmar är också ganska bra
...därmed INTE sagt att det är tillräckligt.
 
Om "ganska bra" är OK får det stå för dem, dock räcker det inte för mig. Kina hjälmar är också ganska bra
...därmed INTE sagt att det är tillräckligt.

.."ganska bra" i det här fallet är lika med "håller för betydligt mer påfrestningar än vad en gatcykel någonsin utsätts för och trillar ändå inte av"

Väldigt mycket negativt från någon som själv säger att han aldrig använt produkten det talas om och därför saknar erfarenheten.
Nä, har själv inga kinakåpor på något än, men har kompisar som har och de har inte exploderat och haft ihjäl någon än.

Kan inte bestämma mig för om du trollar eller ej..
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top