Orginal krashpuckarna till KTM/Husa

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Är det någon som vet de exakta måtten för stången man fäster dom med i axlarna?

Längd,
Diameter
Gäng

Vad är det för dimension på skruvarna ?

Carpe me skrev:
Är det någon som vet de exakta måtten för stången man fäster dom med i axlarna?

Längd,
Diameter
Gäng

Vad är det för dimension på skruvarna ?

har inget svar idag, skulle kunna gå ner imorrn och skruva av mina och titta... undrar dock eftersom mina är lite "slitna" ska du göra egna? dom säljs ju inte separat... isåfall.. hur och kan du göra ett par till mig :D

psykomotard skrev:
har inget svar idag, skulle kunna gå ner imorrn och skruva av mina och titta... undrar dock eftersom mina är lite "slitna" ska du göra egna? dom säljs ju inte separat... isåfall.. hur och kan du göra ett par till mig :D

Vorre hel sjyst, tänkte i alla fall prova att göra eget om jag hittar en stång i rätt diameter =), annars så tänkte jag ringa upp dom här imorrn och fråga vad dom tar för att tillverka ett par http://www.tibnor.se. Lyckas jag så kan det nog komma ett par på posten ;).

Btw, går det att köpa renoveringssattser till soppakranarna på Husa -02 eller måste man köpa helt nya? Min är helt inkontinent efter ett missöde med de böjda brickorna på insidan. :gnissla Även fast jag böjde tillbaka dom så fint så vart dom alldrig sig själv igen :(

Last edited:
Långa farbron skrev:
Gängstång och skateboardhjul funkar bra,finns nog tom en ritning om du söker.

Har redan en uppsättning med sådana, men oroar mig för att slipa ner hjulen vid en vurpa på att metallen tar i asfalten. Kan bli en skön flygtur då, och det är mindre metall om man fäster puckarna med en liten insexskalle och en bricka som kan ta i marken :)

Carpe me skrev:
Har redan en uppsättning med sådana, men oroar mig för att slipa ner hjulen vid en vurpa på att metallen tar i asfalten. Kan bli en skön flygtur då, och det är mindre metall om man fäster puckarna med en liten insexskalle och en bricka som kan ta i marken :)

Händer det inte när gafflen/hjulbulten tar i backen så är nog risken ganska liten att det händer när det gängstången tar i.

Äh va fan gör som du vill :)

jag har 2 st par nya till Ktm mm om nån vill köpa

Jockwell skrev:
Visa här gärna sen vad du kommit fram till...!

Om det är nuvarande krashpucken med gängstången du menar så skickar jag upp ett kort. Har tyvär inget bättre just nu, men ska fixa ett imorrn och ge er beskrivningen på hur man gör det.

Ska rota runnt lite och se ifall jag hittar ett lämpligt rör också :).
Så kommer det upp lite bilder på det i sånna fall.

Bifogat

• krash.JPG
    krash.JPG
    30.7 KB · Visningar: 125
Carpe me skrev:
Om det är nuvarande krashpucken med gängstången du menar så skickar jag upp ett kort. Har tyvär inget bättre just nu, men ska fixa ett imorrn och ge er beskrivningen på hur man gör det.

Ska rota runnt lite och se ifall jag hittar ett lämpligt rör också :).
Så kommer det upp lite bilder på det i sånna fall.
Var helst intresserad av om du hittade en annan bra lösning för gängstången... MEN visa gärna bilder och beskrivning på hur man gör, den nya varianten du spånar på eller med gängstång. Vet i och för sig hur man gör med gängstång men andras lösningar kan ge inspiration till nya...:)

Jockwell skrev:
Var helst intresserad av om du hittade en annan bra lösning för gängstången... MEN visa gärna bilder och beskrivning på hur man gör, den nya varianten du spånar på eller med gängstång. Vet i och för sig hur man gör med gängstång men andras lösningar kan ge inspiration till nya...:)
Ett alternativ fram är att använda de hålen som redan finns för fatsättning av gaffelbensskydden. Blir inte lika starkt som en M8 gängstång men det borde fylla sitt syfte iaf.
Bak kan man borra hål och gänga i svingen om man känner för det.

Jockwell skrev:

Yes bilder och text dyker upp idag. :tummenupp
Klockan glömde bort att väcka mig idag :mad:

Så nu kommer beskrivningen för hur man fixar gängstavskrashpuckar.
Notera villken sorts hjul jag använder, vet inte hur de andra mindre skateboardhjulen ser ut.

Material

Gängstång: M8, bakaxel husaberg , ~32cm

Brickor: 2st M8 16mm ytterdiameter , 2st M10 21,5mm ytterdiameter

Muttrar : 2st Nylock M8

Annat : Locktite och eller svets

Börja med att sno ett par lämpliga skateboard hjul, eller om du vill så kan du köpa det.
Jag använde skateboard hjul utav den gammla modellen tack vare att det är mer gummi/plast än de nya små.
Finns även på gammla rullskridskor, dom med 4 hjul.

Kläm sedan ut kullagrena som sitter i (2st). Och sätt sedan dit den stora M10 bricka på utsidan av den
(passar som en sko på mina hjul)

Fixa gängstången:

Börja med att fästa ena muttern i valfri sida på gängtappet, låt ½-1 gänga vara utanförifall den vibrerar loss.
Använd även locktite på den eller ännu bättre, gör en liten svetsloppa på den.
Sätt sedan på M8 brickan, är gängstången 1meter så kan det bli lite speciellt, fixa udda humor så blir det skit kul
när den faller ner av sig själv ;).

Sen för ni på hjulet med brickan, det ska peka utåt. För sedan in den i axeln på hojjen,
sätt sedan på det andra hjulet från andra håller med brickor och måtta vart ni ska såga av stången.

Plocka sedan av den, fäst den i ett skruvstäd och såga på er markering. Lossa inte på muttern som redan är gängad :).
Den ska alldrig lossas. När sedan stången är klar så sätter ni på allt.

Edit: fasen han inte ringa till metallföretaget, men ska kika lite på egenhand ikväll om jag hinner :).

Kommer lite bilder längre ner.

Bifogat

• material.JPG
    material.JPG
    51.9 KB · Visningar: 50
  • hjul.JPG
    hjul.JPG
    39 KB · Visningar: 38
  • fixathjul.JPG
    fixathjul.JPG
    33.9 KB · Visningar: 39
  • gängstång.JPG