Orginal kedja till R6 -00?

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Nu har jag köat i Yamaha Centers klassiska telefonkö i 15 min för att ställa en jävla fråga. (Och dom hänvisar till sin fax.. :hihi )

Så är det någon annan som har uppgifter om vad det är för Kedja och drevning på R6-00 Orginal?

Jag har en hel drös med drev hemma, några nya och några använda, så jag är lite fundersam på om jag verkligen behöver investera i ett helt nytt drivpaket, det kanske räcker med att jag investerar i en ny kedja och slänger på någon av de oanvända dreven jag har liggandes...?

/Blomman
 
Spelar det nån roll vad original är, ta grejerna du har hemma som överänsstämmer någorlunda med det du kör om du gillar drevningen...
 
Telefon köer.

Du skall ha en 530 oringskedja, enligt duells rekomendationer. Kanske bättre att du åker in till Yamaha Center och beställer istället för att ringa. Högsäsong=mycket folk!
 
Åk till Biltema o köp en 530, lika bra och mycket billigare. Vill du ha hjälp med att klippa till kedjan så är det bara att fråga, det lär finnas många här på forumet som gärna ställer upp.

Nu kommer säkert någon skriva att det är skit och att man inte skall chansa på säkerheten. Det finns inga belägg för det. Dessutom är 530 kedja nästan överdimensionerat på en 600, men det håller bättre så varför inte.
Biltemas bromsbelägg kanske man skall passa sig för dock.
 
Jag har en 530 som satt på min racehoj när jag köpte den.

Den har gått 90 mil komplett med fram och bakdrev till 08. Vet inte om dom dreven passar dig.

Det är 16 / 45 standard på den hojen tror jag.

Vill ha 800 för rubbet.


// Oskar 0703179065 Om du är sugen. Finns att hämta i västra frölunda.
 
Du skall ha en 530 oringskedja, enligt duells rekomendationer. Kanske bättre att du åker in till Yamaha Center och beställer istället för att ringa. Högsäsong=mycket folk!
Det hade nog inte så mycket med högsäsongen att göra... nog snarare att han som jag till slut fick tag på va ensam + inte hade någon koll alls...

Han fick till slut fram ett pris på hela paketet på 2900 kr, och kedjan va inte speciellt mycket billigare om jag bara ville ha den. Jag HATAR när dom tror att jag är helt körd bara för att jag är brud. Dom tar sånna överpriser så... hälften hade vart nog!

Då det va en race hoj jag köpte, så vet jag inte ens vad som satt på den orginal, däremot har jag varenda drevning för sveriges alla banor... Jag har aldrig kört den orginal - och jag vill veta skillnaden. Så nu råkade det falla sig så att jag hade ett 14 och ett 16 drev liggande, så 14 drevet åkte på fram och sen hade jag 45, 48 eller 50 att välja på bak. Så det blev 50 där.

Kedjan blev Biltema, i ren protest mot allt annat! och den funkar prima! Dessutom valde jag att sätta ett vanligt orings lås på den istället för att nita den. Jag vet inte hur många gången folk har sagt "ja men tänk om den går av, den kan ju kapa dit ben..."
Jag har haft likadant lås på alla de andra hojarna och det har fungerat prima varje gång, tror inte det är någon tillfällighet att det har hållit, så ofta som jag testat hållbarheten på mina hojar... så har det nog inget med tur eller skicklighet att göra :hihi:
 
Det hade nog inte så mycket med högsäsongen att göra... nog snarare att han som jag till slut fick tag på va ensam + inte hade någon koll alls...

Han fick till slut fram ett pris på hela paketet på 2900 kr, och kedjan va inte speciellt mycket billigare om jag bara ville ha den. Jag HATAR när dom tror att jag är helt körd bara för att jag är brud. Dom tar sånna överpriser så... hälften hade vart nog!

Då det va en race hoj jag köpte, så vet jag inte ens vad som satt på den orginal, däremot har jag varenda drevning för sveriges alla banor... Jag har aldrig kört den orginal - och jag vill veta skillnaden. Så nu råkade det falla sig så att jag hade ett 14 och ett 16 drev liggande, så 14 drevet åkte på fram och sen hade jag 45, 48 eller 50 att välja på bak. Så det blev 50 där.

Kedjan blev Biltema, i ren protest mot allt annat! och den funkar prima! Dessutom valde jag att sätta ett vanligt orings lås på den istället för att nita den. Jag vet inte hur många gången folk har sagt "ja men tänk om den går av, den kan ju kapa dit ben..."
Jag har haft likadant lås på alla de andra hojarna och det har fungerat prima varje gång, tror inte det är någon tillfällighet att det har hållit, så ofta som jag testat hållbarheten på mina hojar... så har det nog inget med tur eller skicklighet att göra :hihi:

Tänk nu på att köpa rätt dimension på kedja. En 530-kedja passar inte på dina 520-drev vilket jag förmodar att du har :tummenupp

edit: silicona låset också för säkerhets skull.
 
Det hade nog inte så mycket med högsäsongen att göra... nog snarare att han som jag till slut fick tag på va ensam + inte hade någon koll alls...

Han fick till slut fram ett pris på hela paketet på 2900 kr, och kedjan va inte speciellt mycket billigare om jag bara ville ha den. Jag HATAR när dom tror att jag är helt körd bara för att jag är brud. Dom tar sånna överpriser så... hälften hade vart nog!

Då det va en race hoj jag köpte, så vet jag inte ens vad som satt på den orginal, däremot har jag varenda drevning för sveriges alla banor... Jag har aldrig kört den orginal - och jag vill veta skillnaden. Så nu råkade det falla sig så att jag hade ett 14 och ett 16 drev liggande, så 14 drevet åkte på fram och sen hade jag 45, 48 eller 50 att välja på bak. Så det blev 50 där.

Kedjan blev Biltema, i ren protest mot allt annat! och den funkar prima! Dessutom valde jag att sätta ett vanligt orings lås på den istället för att nita den. Jag vet inte hur många gången folk har sagt "ja men tänk om den går av, den kan ju kapa dit ben..."
Jag har haft likadant lås på alla de andra hojarna och det har fungerat prima varje gång, tror inte det är någon tillfällighet att det har hållit, så ofta som jag testat hållbarheten på mina hojar... så har det nog inget med tur eller skicklighet att göra :hihi:

vet att det oftast går bra med clipslåsning till kedjan, men någon måste kunna nita kedjan åt dig. det är förödande om den skulle lossna (inte gå av utan lossna). hade jag haft verktygen så hade jag gjort det gratis åt dig men har det tyvärr inte...
 
Tänk nu på att köpa rätt dimension på kedja. En 530-kedja passar inte på dina 520-drev vilket jag förmodar att du har :tummenupp

edit: silicona låset också för säkerhets skull.
Jag har redan tjackat kedja :) Biltema har inte 530 utan endast 520 så det funkar fint :)

Silikona kanske jag skulle göra iof... någondag när jag har tid och ork.

vet att det oftast går bra med clipslåsning till kedjan, men någon måste kunna nita kedjan åt dig. det är förödande om den skulle lossna (inte gå av utan lossna). hade jag haft verktygen så hade jag gjort det gratis åt dig men har det tyvärr inte...
Här ska fan inte nitas, det är ett helvette att få av sen ju! Ne, vanligt kedjelås har funkat kanon i alla tider, så det funkar nu också! :)
 
Last edited:
1 minut med vinkelslip, sen är den av ;) men du gör som du vill :näsblod
Jag satt jättelänge med vinkelslipen och sen såg jag inte ens vart mitten av sprinten va så jag kunde banka ut dom. Ne fyfan vilket jobb, aldrig mer! Ska nog inte ens köpa mig en 1000 nånsin, bara pga jag då måste nita kedjan ;)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top