Orginal dämpare ett måste vid bes?

Sekelj

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Hoj
-00 Honda 929
Tänkte bara kolla om det stämmer att det blir ändrade regler typ 1 april eller nått angående dämpare?
Har hört att det inte handlar om decibell längre utan att man måste ha en orginaldämpare på när man besiktigar????
¨
Någon som vet ?:va

Jag besiktigade min hoj i förra veckan med slip-on på. Besiktningsmannen som själv åkte sporthoj påpekade det du säger för mig. Har dock inget exakt svar att ge dig. Men se om du hittar info själv www.bilprovningen.se

Det handlar om när man tog sitt mc-kort. Tog du det efter 1 april 2005 så måste du ha orginaldämpare!

Eller så är det att alla hojar efter -99 nån gång är helfordonsgodkända, och då egentligen inte får ha annat än orginalgrejer. Men då ska dom ju kolla bromsbelägg, kopplingslameller, luftfilter mm också.

Det beror på besiktningsman....tyvärr.
Men mc´n får ej överstiga det db tal som är angivet (vad det nu är?)

Har bes med accra helsystem utan problem. Men besiktningsgubben påpekade det muntligt, samt sa att det spelar ingen roll eftersom jag hade bytt tillbaka när jag kom hem ändå!

Medans andra har påpekat att nyansen på blinkersen inte riktigt är godkänt, vilket medförde ombesikting...

På helfordonsgodkända cyklar så står det på styrhuvudet vilekt varvtal dom har mätt upp vilket buller, ca 85db verkar vara det som gäller.
så dom 103 db som gällde förut gäller inte längre... :(

sen är det ju som dom flesta säger här, det beror på hur sur besktningsmannen är men jag kan tänka mig att det blir lite grinigt...

Kan ju fan inte stämma att det är SLIPON som man inte får ha? Jag har något slip-on på min kawwa, men låter inte i närheten så högt som de flesta sportbågarna man hör ute på gatorna, säkert vissa med orginalsystem. Måste ha med DB och kanske utsläpp att göra och INTE att man måste ha orginalavgas, helt löjligt i så fall.

Utsläpp mäts inte på en hoj.
Anledningen till att dom kan ha åsikter om ett slip on är att den inte är reggad med det slip on:et och därför är inte cykeln helfordonsgodkänd och du får nedslag.
Vill nån dra det riktigt långt så får du inte byta blinkers, däcktyp eller nåt eftersom den då inte är helfordonsgodkänd...
Gäller även bilar!

Bryr sig någon om det? Näe, väldigt sällan.
Vad är viktigt då i den nya lagen, jo att db gränsen sänks från generella 103db till vad cykeln typades för och oftast är det runt 85db.
Detta mäts vid ett visst vartal beroende på slaglängd.
Både varvtal och db ska stå på typskylten som oftast sitter vid styrhuvudet...
Micken på mätutrustningen ska sättas i 45gr vinkel från utblåset och i höjd med utblåset. Sen finns det lite minimivärden för hur den ska placeras men det är ointressant för sporthojar.

Tilläggas kan att 85db inte är speciellt högt för en motor.

Snutte får öven uppskatta ljudet alt. använda en mobiltelefon med db mätare och bötfälla dig på plats. då är dock toleranserna lite större... +5db tillåts.

Hrmmm...... Får ha i DB_killern och lägga in lite extra stålull i acraljuddämparen då o hoppas de räcker för att slippa igenom:confused: .....fick ju ingen orginal med från firman jag köpte hojen från.....:(

Kul att tidigare ägare har slarvat bort org. dämparen då..
Hur fan lyckas man med det?

Ja i mitt fall så tyckte förra ägaren att det inte var något att spara och langa den så nu sitter jag på Ebay och budar, just in case att dom bestämmer sig
för att min yoshidämpare låter för mycket... :(

EDIT: FUCK! Tantens konto... Thyg0d bakom spakarna iaf..

Min Leo Vince dämpare till XR:en kom med ett certifikat där det står att den är godkänd enligt alla konstens EU regler för att montera på den hojen. Hade med mig det certifikatet när ja besikta senast men dom sa inte nått så...

Jag besiktigade min Mille igår, alltså den 3:e april med Leo Vince Titan Slip-On, med db-killer av egen design:yoparty och den gick igenom utan problem.

vet inte hur det är med nyare hojar......ingen brydde sig för mig zxr900rr

full titan race,,,,,,ok lite dämp...ok mycket då,,,,, ok då ja hade så mycket skit så det var nästan tyst.....not

Last edited:
Det handlar om när man tog sitt mc-kort. Tog du det efter 1 april 2005 så måste du ha orginaldämpare!

Eller så är det att alla hojar efter -99 nån gång är helfordonsgodkända, och då egentligen inte får ha annat än orginalgrejer. Men då ska dom ju kolla bromsbelägg, kopplingslameller, luftfilter mm också.

Hallå Hoztic::D orginaldämpare beroende på när man tog sitt mc kort:D :D
Första april:D

Kan ju fan inte stämma att det är SLIPON som man inte får ha? Jag har något slip-on på min kawwa, men låter inte i närheten så högt som de flesta sportbågarna man hör ute på gatorna, säkert vissa med orginalsystem. Måste ha med DB och kanske utsläpp att göra och INTE att man måste ha orginalavgas, helt löjligt i så fall.

utsläpp.....:näsblod

Jag tycker mc utsläpp luktar gott:) :D På mc mäter man inte avgasvärden. Pungt.

Inte ännu men det kommer nog garanterat eftersom de har tagit till hårdare krav just på bullermätning på hojar men det gäller även bilar nu just på det som står i regbeviset ang stillastående & vid körning!

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...