Organdonator som fördel??

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Kan de inte bara göra om så det är "opt-out" istället för "opt-in"? Ser ingen mening med att fjanta runt med det längre.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Japp. 200 kr om året är ju en rejäl förtjänst. Skatten kanske är högre där?

Approximate mean numbers are from 9 to 50 rubles ($0.13 to $0.76) per horsepower per year.

100 hk ca 630kr om året.
(Räknat på den högre summan, kanske beror på var man bor?)
Liknande kostnad om du kör A2, billigare om du kör A1, (kanske) dyrare om du kör A.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Fast även 100 kr/år är väl ok för nåt som annars bara blir maskföda.

Jag är av den uppfattningen att alla borde vara med i registret, och är man inte det så borde man heller inte få något nytt organ vid behov.

Men om man ska locka folk att gå med så krävs det nog mer än några hundralappar.

Absolut bäst vore det om det inte fanns något register och att dom som inte vill skänka bort sina organ aktivt fick välja bort det.
Då skulle dom så klart även avsäga sig rätten att få organ vid behov också.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Ngn som har koll på hur man går tillväga om man vill bli organdonator i Sverige? Jag har för mig att jag har sagt ja men vill dubbelkolla+att det är fler i bekantskapskretsen som undrar.

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Ngn som har koll på hur man går tillväga om man vill bli organdonator i Sverige? Jag har för mig att jag har sagt ja men vill dubbelkolla+att det är fler i bekantskapskretsen som undrar.

Skickat från min A0001 via Tapatalk

Det är nog enklast att bara skicka in en ny anmälan via http://www.livsviktigt.se/Sa-har-tar-du-stallning/register/Sidor/default.aspx och sen skriva ut ett http://www.livsviktigt.se/Sa-har-tar-du-stallning/Donationskort/Sidor/default.aspx eller hämta ett på apotek/vc.
 

Arnim

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2016
Ort
Ramlösa
Hoj
MT-09
Livsviktigt.se

Bra att någon tar upp ämnet. Jag har förstört båda mina njurar genom att köra Harley... skämt åt sido. Jag har en genetisk njursjukdom som mer eller mindre går ut på att det växer vatten blåsor på och i mina njurar. Förra året tog de bort den ena, den vägde då ca 5 kilo. Behöver nog inte säga att de fungerar kasst.
Så nu är det dialys som gäller. Tre gånger i veckan, 4 timmar varje gång. Inga MC-semestrar här inte...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är av den uppfattningen att alla borde vara med i registret, och är man inte det så borde man heller inte få något nytt organ vid behov.

Men om man ska locka folk att gå med så krävs det nog mer än några hundralappar.

Absolut bäst vore det om det inte fanns något register och att dom som inte vill skänka bort sina organ aktivt fick välja bort det.
Då skulle dom så klart även avsäga sig rätten att få organ vid behov också.

Ja, du har nog tyvärr rätt, det krävs nog lite mer för att folk ska få arslet ur vagnen.

Påminner mig om när jag la in en annons på facebook för att köpa trasiga stötdämpare för att jag ville ha lite reservdelar. Blev mest bara en massa tjafs om hur snålt det var med 50 kr för deras trasiga prylar som ingen annan ens tar emot gratis.
 

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Partille
Hoj
2022 Ducati Monster
Gläder mig att höra er inställning! MC-förare löper som alla vet en viss ökad risk att hamna i en tragisk situation där organdonation kan bli aktuellt och att lägga det beslutet på en förälder eller annan nära anhörig i ett så pass tragiskt och chockartat läge är inte schysst.

Är helt för ett opt out-system.

Väntar själv på en njure sedan 2011 så jag är ganska intresserad av att sprida information och en "donationsvillig" attityd hos alla!
 

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Partille
Hoj
2022 Ducati Monster
Livsviktigt.se

Bra att någon tar upp ämnet. Jag har förstört båda mina njurar genom att köra Harley... skämt åt sido. Jag har en genetisk njursjukdom som mer eller mindre går ut på att det växer vatten blåsor på och i mina njurar. Förra året tog de bort den ena, den vägde då ca 5 kilo. Behöver nog inte säga att de fungerar kasst.
Så nu är det dialys som gäller. Tre gånger i veckan, 4 timmar varje gång. Inga MC-semestrar här inte...

Cystnjurar är inget kul alls, lider med dig. Själv har jag en variant av kronisk nefrit. Kör hemodilays hemma, 5ggr i veckan 3,5-4 timmar per gång. Närmar mig en transplantation i alla fall och hoppas på ett gott resultat där. Har sämsta möjlig blodgrupp så det är långa köer för min del. Lycka till framöver och att du också har möjlighet att bli transplanterad framöver!
 

Arnim

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2016
Ort
Ramlösa
Hoj
MT-09
Jag verkar ha det osaliga flytet att frugans njure matchar mig om allt går som det ska blir det transplantation av i början av hösten.

Jonsal, får det transplanterade organet sjukdomen med eller är det bara dina egna som har problemet?
 

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Partille
Hoj
2022 Ducati Monster
Jonsal, får det transplanterade organet sjukdomen med eller är det bara dina egna som har problemet?

Nej så skall det inte bli, min sjukdom beror tydligen på en halsfluss eller annan infektion som satte sig på njurarna någon gång.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top