Oregelbunden gnista och uppkörning på onsdag

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Hejsan!

Som rubriken lyder är jag i desperat hjälp då jag har uppkörning nu på onsdag den 27e.

Har en italiensk cagiva (125cc 2takt) som strular.

Den bara dog när jag krypkörde och jag fick inte igång den alls.
Skruvade av siftet för att kolla gnistan,såg då att den tände helt oregelbundet.

Stiftet var inte surt eller liknande men provade att sätta i ett sprillans nytt tändstift och då startade hon direkt.
satte i det "gamla" igen som max gått 4 timmar men med det ville den åter igen inte starta.
Skruvade åter igen i det nya stiftet,den startade igång igen och gick utmärkt.
Efter ett par timmars körande slocknade det 2a stiftet också :tummenupp och den har precis samma sympton
El är absolut min sämsta sida så har någon fifig på detta forum någon ide om vad som kan vara felet? :)
Tack på förhand!

Är hojen strypt med original bestyckning? Har du kanske strypt av utan att bestycka om? Rätt stift? (BR9EG/EGV/EIX)

På min hoj slog det gnistor om järnkärnan på sekundärspolen. Hade inga sådana symtom som du har, men kolla upp det ändå.

Händer det när du kör vanligt, eller övar du kanske på lågfarten?

hur är spelet på stiftet ? (elektroden )
har du mätt spolen ?

testa o knacka in elektråden samt sätt i ett mjukare stift, bara för kontroll

Är hojen strypt med original bestyckning? Har du kanske strypt av utan att bestycka om? Rätt stift? (BR9EG/EGV/EIX)

På min hoj slog det gnistor om järnkärnan på sekundärspolen. Hade inga sådana symtom som du har, men kolla upp det ändå.

Händer det när du kör vanligt, eller övar du kanske på lågfarten?

Den är forfarande strypt och för övrigt helt orginal.
Stiftet är mycket riktigt ett Ngk br9eg, köpte dom nyss på lelles för 170 spänn styck. för ett tändstift! jävla rån
Inget konstigt verkar hända vid elektromagneten och kontakter osv ser fräscht ut.
Först dog den vid krypkörningen 2a gången på landsväg i dryga 70 knyck.:va

Jag fattar själv inte ett jävla skit. verkar som man får lämna in skrället och avboka onsdagens uppkörning:brinnerup
börjar tvivla på kvaliten gått 653 mil och är 3 år gammal och inte en jävla skråma så händer det här?:gnissla

Har du någon till finurlig ide?:)

Vilken färg har stiften efter att ha dött? Blöta? Svarta? Vita? Bruna?

Du släcker stiftet när du mösar runt, sänk lågfarten eller se till att gasa ibland.:)

Stiftet har samma färg som oboypulver:tummenupp
blandningen är bara bra.

Så du menar att det är vanligt att detta händer om man bara ligger och puttrar?
Båda stiften har max gått 4-5 mil var efter att dom har slocknat men det kanske blir så då eller?

Nu bryter jag mot reglerna eftersom jag gissar i teknikforumet. Men tar mig friheten att göra det ändå för att med goda intentioner hjälpa.

Googlade lite och hittade en artikel som beskrev liknande problematik. Det huvudsakliga problemet verkar ligga i att batteriet har för låg spänning (volttal), det i sin tur påverkar tändspolen som blir överhettad (fråga mig inte hur eller varför).

Så tips #1 Kolla spänningen i batteriet (under belastning, typ tändning påslagen med lyset tänt så bör det ligga på MINST 12,6 volt).

tips #2 mät tändspolens resistans (kolla servicemanualen vad den ska ha, men vanligt är kring 10kOhm). Är det 0 Ohm så är det kortslutning å då blir det till att inhandla en ny.

Hoppas detta kan ge dig en fingervisning i felsökningen...

Nu bryter jag mot reglerna eftersom jag gissar i teknikforumet. Men tar mig friheten att göra det ändå för att med goda intentioner hjälpa.

Googlade lite och hittade en artikel som beskrev liknande problematik. Det huvudsakliga problemet verkar ligga i att batteriet har för låg spänning (volttal), det i sin tur påverkar tändspolen som blir överhettad (fråga mig inte hur eller varför).

Så tips #1 Kolla spänningen i batteriet (under belastning, typ tändning påslagen med lyset tänt så bör det ligga på MINST 12,6 volt).

tips #2 mät tändspolens resistans (kolla servicemanualen vad den ska ha, men vanligt är kring 10kOhm). Är det 0 Ohm så är det kortslutning å då blir det till att inhandla en ny.

Hoppas detta kan ge dig en fingervisning i felsökningen...

Tack för ännu en hälpande hand,det uppskattas! :)
Mätte på batteriet och fick 11,8 v med hellyset på och 12.03 med endast tändningen på och inga lampor påslagna alls.
Motståndet i tändspolen fick jag inte fram något värde på.
Fanns inget bra mätarvärde att gå efter på verktyget då dom var för höga för att mäta 10k.
Med tanke på att det högsta jag fick på batteriet endast var 11,8 volt så kanske det kan vara så enkelt som ett dåligt batteri?

Prova att ladda upp batteriet till att börja med

Stiftet har samma färg som oboypulver:tummenupp
blandningen är bara bra.

Så du menar att det är vanligt att detta händer om man bara ligger och puttrar?
Båda stiften har max gått 4-5 mil var efter att dom har slocknat men det kanske blir så då eller?

Vanligt är det.

Går den med nya stift är det blandningen som felar, annars hade den inte funkat varje gång den fick ett nytt. Du kan ta en punktbläster eller mussla och dra av beläggningen på stiftet för att få igång det igen. Se bara till att blåsa bort all sand speciellt mellan isolatorfoten och metallen.

Det du kan göra är att sänka nålen ett eller två hack och sen sänka lågfarten om det fortfarande behövs.

batteriet är fulladdat och det finns gott om vatten.
Men det är på slut tampen då man drar ur batteriet på runt 8 startförsök och mäte upp volt antalet till 12.03 med endast tändning påslagen utan lampor.
Så kan det vara bateriet som är boven?
Ska slipa av ytskiktet på det "gamla" stiftet så får jag se.
Det är fin färg på stifet men det kan alltså vara fel blandning ändå som också kan orsaka detta?

batteriet är fulladdat och det finns gott om vatten.
Men det är på slut tampen då man drar ur batteriet på runt 8 startförsök och mäte upp volt antalet till 12.03 med endast tändning påslagen utan lampor.
Så kan det vara bateriet som är boven?
Ska slipa av ytskiktet på det "gamla" stiftet så får jag se.
Det är fin färg på stifet men det kan alltså vara fel blandning ändå som också kan orsaka detta?

Slipa bort går inte, köp nytt eller blästra.

Är ganska säker på att det inte är batterirelaterat, oboyfärgat är rätt så mörkt, ljus wellpapp är mer lagom.:hihi

Nyheter
The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard