Ordningsföljd lameller Kawa zx9 -01?

Phoenix69

Wheelie-Trainee
Gick med
21 Jul 2006
Hoj
Den Retta -09
Tjena boys!

Har ett problem: Har bytt fjädrar (förstärkta) och lameller (märket på båda är Vesrah) samt olja (Motul 300v 5W-40) på min hoj,MEN när jag kommer upp i typ 6-7000 varv så slirar det åndå! Undrar om det är någon speciell ordningsföljd på lamellerna? Såg att det fanns en blå färgklick på ett par lameller...Nån som vet hur det ligger till? Har kollat runt på olika sprängskisser men alla lameller syns inte på bild så det är svårt att avgöra hur alla ska sitta...sen verkar stålplattorna vara i olika valörer åxå...*suck*

Tacksam om nån kan räta ut frågetecknen :confused:

när du byter lameller så ska du låta dom ligga i oljebad ett dyng innan du monterar, men det kanske du visste?
Det kan även vara så att dina stålskivor är dåliga/skeva, då slirar det gärna.
Skevar platorna mer än 0,2 mm så ska dom bytas...
Även så är skivona rundad på en sida och "vass" vid klackarna, den vassa sidan ska vara ut mot kåpan.

Färgklicken kan bestämma om det är första eller sista lammelen, brukar vara tjockare/tunnare men det brukar nämnas på förpackningen.

Hmmm...då låter det som att stålskivorna är slitna,finns ju inget mer att skylla på då?

Enligt manualen så ska hela lamellpaketet vara 48,4-49 mm tjockt, mätt från "clutch centre outer face" till "pressure plate inner face".
Detta uppnås genom att välja lämpliga stålskivor, de finns 3 olika varianter, 2,0; 2,3; 2,6 mm tjocka.
OBS detta gäller årsmodeller fram till -99, men jag tror att samma gäller senare modeller också. Fast jag vet inte säkert.

Tack RRRRR. Fick lite mer kött på benen där :)

Ouch! Hemmafix is a bitch! Tanken va att det skulle vara billigare att fixa själv,men det verkar vara en jungel: finns 3 olika varianter, 2,0; 2,3; 2,6 mm tjocka.Men vilken ska vara var?

Det spelar ingen roll... Det är tjockleken på HELA lamellpaketet som är det viktiga.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN