Ordning på växlarna

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Buell XB9R, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Varför är friläget på motorcyklar mellan ettan och tvåan? Är det bara gammal vana som blev standard eller finns det någon fördel med det?
På MT09 med automatiserad låda har de bytt ordning på ettan och friläget för att mekaniken ska fungera bra.
 
Gissar på att det är lättare att hitta ettan med denna ordning. Alla räknar nog inte nedväxlingen. Säg att du bromsar och nästan måste stanna. Då vill du lägga i ettan snabbt och med neutral längst ned kommer man troligtvis att peta ned till neutral och sedan måste man hitta ettan genom att växla upp.
 
Kör en Suzuki K50, 4-växlad. Alla växlar är neråt, vid varenda stopp får jag tvångstankar och måste växla ner (upp) till neutral och sen upp (ner) till ettan. Otroligt irriterande faktiskt, sen att växelordningen är omvänd mot hojen.. skränar bara lite extra på moppen om man råkar växla till en lägre växel men känns värre på zzr1400 inför en kurva.
 
Jag har för mig att jag läst att detta blev nån (tror det var amerikansk) standard typ tidigt 70-tal att neutral skulle ligga mellan ettan och tvåan och att växelpadalen skulle sitta på vänster sida.
 
På moppetiden hade en polare en Yamaha DT50R (mitten på nittiotalet alltså) och där var alla växlar uppåt, neutralen var längst ner så att säga. Minns inte att det var några konstigheter när man körde.
 
Jag minns det som att Suzuki K50 hade en växelpedal där man kunde växla både upp och ner genom att trampa neråt. Det var bara att använda hälen för att växla ner.
Minns jag fel så här efter mindre än 40 år?
 
Nej, du minns rätt. Men fortfarande detta tvångsmässiga letande efter vilken växel man hade i. Kanske är det bara jag 😊
 
Kawasaki 500/750 H1/H2 har alla växlar uppåt allt så friläget är längst ner
Precis som JOTAck skriver blir lite ängsligt ibland😊
 
Jag minns det som att Suzuki K50 hade en växelpedal där man kunde växla både upp och ner genom att trampa neråt. Det var bara att använda hälen för att växla ner.
Minns jag fel så här efter mindre än 40 år?
Ja det är standard på K50 med tå-häl pedal.

Jag skulle tro att det är just för lättheten att hitta ettan när man har stannat vid ett rödlyse eller korsning osv.

Sen kan det också ha en mekanisk fördel med att det är lättare att få plats på växeltrumman. När man börjar komma upp i 6 växlar har man utnyttjat det mesta av trumman och ska man lägga in ett extra läge utanför så att säga så tar det mer plats än om man lägger den mellan två växlar. Då behöver man inte förlänga spåren i växeltrumman utanför ettans växel.
 
Sen kan det också ha en mekanisk fördel med att det är lättare att få plats på växeltrumman. När man börjar komma upp i 6 växlar har man utnyttjat det mesta av trumman och ska man lägga in ett extra läge utanför så att säga så tar det mer plats än om man lägger den mellan två växlar. Då behöver man inte förlänga spåren i växeltrumman utanför ettans växel.
Det där är bortanför mitt kunskapsområde. Jag måste nog "tuba" tutorials om växellådor.
 
Varför är friläget på motorcyklar mellan ettan och tvåan? Är det bara gammal vana som blev standard eller finns det någon fördel med det?
På MT09 med automatiserad låda har de bytt ordning på ettan och friläget för att mekaniken ska fungera bra.
För att svara på ursprungsfrågan: Min åsikt är att det (I avsaknad av växellägesindikator) är att föredra att ha N mellan växel 1 och 2, oavsett upp eller ner. Man slipper växla till N för att sedan växla tillbaka till 1:an. Sen finns det säkert en mekanisk förklaring till det hela, typ Henrik Y ovan 😊
 
Till och med då handväxel var standard var neutralen mellan ettan och tvåan. När Velocette 1928 kom med den första positivt stopp fotväxeln hade man neutral mellan ettan och tvåan.
Vilket i dag är det normala. Huvudorsaken är att man kan ha kortast möjliga axlar som är styvare. Det måste finnas ett mellanrum mellan växelhjulen så man inte kan få in två växlar samtidigt. Men bara ett friläge som har låsning.
 
Jag har för mig att jag läst att detta blev nån (tror det var amerikansk) standard typ tidigt 70-tal att neutral skulle ligga mellan ettan och tvåan och att växelpadalen skulle sitta på vänster sida.
Vänster sida, USA standard, definitivt 1975 kanske tidigare, men troligen inte krav på ettan neråt.
Har hojar med alla sorter, vänster, höger, ettan uppåt, ettan neråt.
 
Last edited:
Vänster sida, USA standard, definitivt 1975 kanske tidigare, men troligen inte krav på ettan neråt.
Har hojar med alla sorter, vänster, höger, ettan uppåt, ettan neråt.

Tror som du säger att det inte var krav på ettan nedåt men vad jag läst så skulle friläget ligga mellan ettan och tvåan.
 
Var det inte så i tidernas begynnelse att ettan var lågväxel och normalt inte användes vid start?

Jag har för mig att jag har sett det på någon växelstyrare på en tankväxlad hoj "Low" vid ettan
Ettan var till för när man hade sidvagnen full med gödsel eller annat tungt gods
 
Skulle vara intressant att veta hur våra kinesiska vänner tänkt genom decennierna när det gäller kopior på Hondas Cub motorer, de finns med växlar 1-4 som går hela varvet runt och börjar om igen från ettan direkt till fyran och tvärtom, alla växlar upp, alla växlar ner och ettan ner-resten upp. Kan nån komma på ytterligare kombinationer?
 
Skulle vara intressant att veta hur våra kinesiska vänner tänkt genom decennierna när det gäller kopior på Hondas Cub motorer, de finns med växlar 1-4 som går hela varvet runt och börjar om igen från ettan direkt till fyran och tvärtom, alla växlar upp, alla växlar ner och ettan ner-resten upp. Kan nån komma på ytterligare kombinationer?
För någon som innan växellägesindikatorernas intåg febrilt letade efter den sjätte eller sjunde växeln så låter detta helt livsfarligt 😬
 
För någon som innan växellägesindikatorernas intåg febrilt letade efter den sjätte eller sjunde växeln så låter detta helt livsfarligt 😬
Jag har kvar en av flera Fiddy som jag köpte i ett gruppköp typ 2001, precis som alla andra från samma container så ligger alla växlar upp, och om du växlar vidare från fyran så SMACK sitter ettan och du nickar fågelpinnen. I nittio är det ganska stökigt
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top