Ordna värme i liten "racebuss"

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Då fler sover i sin "racebuss" så tänkte jag be om råd, skall ordna med värme i den men vill ha något som inte låter särskilt mycket men ändå kan fixa tillräckligt med värme under april-oktober. Är inte jättefrusen av mig men att sova i 5-7grader var inte så nice (i maj var det).

Bilen är en Citroen Jumpy.

Det jag funderat på är följande el-element från Jula.
http://www.jula.se/elradiator-410126

Jag skulle ha satsat på ett oljefyllt. Knäpper inte lika mycket och ger jämnare värme. Plus att det inte är lika känsligt för att bli övertäckt.

Jag har antingen en liten byggfläkt eller en liten värmefläkt från Clas O. Jag brukar ha öronproppar när jag sover i depån iaf, det brukar ju alltid dyka upp folk mitt i natten som väsnas :( Men är det över 5 grader så funkar det ju alldeles ypperligt med ett bra liggunderlag och en vettig sovsäck :tummenupp

bensin/dieselvärmare? sen svettas du, alla kommer vilja basta i din buss :näsblod

Jag höll på att frysa ihjäl i min primastar (det var någon minusgrad på natten) med enbart ett oljefyllt element första tävlingarna i April/Maj. Hade ett sådant här: http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Element-230-V/Oljefyllt-element1/

Man behöver något som cirkulerar luften bättre och en kupéfläkt gjorde susen. Torkar också ur fukten bättre. Öronproppar är dock ett måste om man är känslig för ljud.

Tjöp en motorvärmare från en grävmaskin :tummenupp

:D

Då ser det ut som motsatsen mot denna bild

dags-att-skaffa-motorvarmare_362.jpg

Skulle satsa på ett konvektor element. Inte lika effektivt som ett oljepeng men värmer snabbare

Nu har ju då jag aldrig haft någon räjsbuss o inte sovit i en heller men jag skulle inte rekommendera någon bränslevärmare. Dom eldar på ganska bra o varmt blir det också men det är skorsten rakt ut i luften utan någon som helst rening = får det för sig att blåsa in i bilen så kan det sluta illa.

Däremot är ämnet intressant då det kanske blir något bygge en vacker dag men då ska jag minst ha lyft/vinsch i den :tummenupp Ska kunna fungera som ett litet garage.

Har kollat på det och tyckte det verkar vettigt förutom att det inte är vägghängt, men det går säkert att kirra till själv.

Alltså, att det låter lite och knäpper är inga bekymmer, de få timmar jag sover så sover jag oavsett ljud.

Litet oljefyllt element funkar bäst för dig !

Problemet som jag ser det med oljefyllt är just att det inte cirkulerar luften vilket jag tror behövs... speciellt då bilen inte är tät. :gnissla

Last edited:
Har kollat på det och tyckte det verkar vettigt förutom att det inte är vägghängt, men det går säkert att kirra till själv.

Jag har ett sånt på väggen på landet. Bara att fixa obrännbara distanser så det kommer ut lite från väggen, hål i baksidan att skruva genom finns redan. Värmer snabbt och sprider värmen bra vilket är vad som behövs i en bil.

Problemet som jag ser det med oljefyllt är just att det inte cirkulerar luften vilket jag tror behövs... speciellt då bilen inte är tät. :gnissla

Konvektor element som sagt! Är inte lika el-effektivt som ett olje element, men i en buss spelar det ju ingen roll. Det sitter en värme del och en fläkt som blåser runt värmen :tummenupp

Länk

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...