Ordet baxa/baxxa

Andersson184

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2004
Hoj
suzuki DR650RSE
vi är 3 generationer med varsin uppfattning av slangordet baxa på jobbet.
Jag anser att dem andra 2 är dumma i huvet för baxa betyder sno!

Tänkte dock kolla med er först vilket som är mest vedertaget innan ja idiotförklarar dem allt för mkt:p

Edit: nehe ja fattar tydligen inte hur man gör polls men här är alternativen

1 baxxa=sno... ey brushan ja ska baxxa den där hojen å impa på guzzen.

2 baxxa=flytta tunga saker.. kan du hjälpa mig baxxa undan den här stenen.

3 baxxa=knulla.. ja ska baxxa den där tjejen.

Last edited:
Baxa = flytta, kånka runt på något?

Två betydelser för min del.
Baxa, som i att sno. lite stockholmskt sådär. O Baxa som i att man baxar runt på något, alt. flyttar det från punkt a till b.

Baxa kommer från rallarna, de använde en bax (ingen aning om hur en sådan ser ut) för att flytta rälsen rätt. Någon form av hävstångsprincip var väl förmodligen inblandad.
Jag använder det till "att flytta tunga grejor med ett verktyg".
Men ord kan som bekant ha flera olika betydelser, bland de yngre används ordet ju till att sno (stjäla, tjåla, lägga vantarna på...).

Mao ska du inte dumförklara jobbarpolarna.

Last edited:
1 & 2 är helt korrekta.

3 har väl oxå lite rätt. Ordet knulla kan ju ersättas med vad som helst, alla fattar ju ändå.

Baxa = flytta, kånka runt på något?

Helt rätt. Fast i min värld har ordet en annan, liknande, betydelse också. Baxa kan betyda att sakta köra runt en motor eller annan roterande maskin, för att se till att lager hålls smorda och hindra att axlar kröks när maskinen står stilla. Det kan göras för hand, med hävstänger/spett eller med en liten motor. Baxmotorn kallas ofta bara för "baxen".

Men det är väl fortfarande bara ett slangord? därmed har ja inte fel;)

I SAOL finns ordet med, och det är bara en betydelse listad. Det står "flytta med spett e. d."

I Nordstedts svenska ordbok finns också bara en betydelse listad. Där står "förflytta med hjälp av smärre vridningar, lyft och lutningar med avs. på tunga föremål som flyttas kort sträcka, ofta med spakar och spett."

Svaret på din fråga är med andra ord "Nej". :tungan

Last edited:
Sno, eller flytta tunga saker med hjälp av hjälpmedel, tex spett.
:såäre

3 har väl oxå lite rätt. Ordet knulla kan ju ersättas med vad som helst, alla fattar ju ändå.
Skulle någon använda ordet "baxa" i samband med att han haft sex med en tjej så skulle jag för mitt inre se en ganska kraftigt bygd tjej som han baxade omkring i sängen. :näsblod

Använder jag ordet baxa så är det med meningen att flytta runt något. Särskilt något som är så tungt eller otympligt att det inte med lätthet kan flyttas för hand av en person. Ett paket mjölk behöver man inte baxa omkring. Men en 20L-dunk med olja kan behöva baxas. Ett kassaskåp i stort sett måste man baxa.

Jag vet att ordet baxa kan användas i stället för "stjäla". Men så använder inte jag det.

Både ett och två är rätt !

PuNgT.

Skulle någon använda ordet "baxa" i samband med att han haft sex med en tjej så skulle jag för mitt inre se en ganska kraftigt bygd tjej som han baxade omkring i sängen. :näsblod

Använder jag ordet baxa så är det med meningen att flytta runt något. Särskilt något som är så tungt eller otympligt att det inte med lätthet kan flyttas för hand av en person. Ett paket mjölk behöver man inte baxa omkring. Men en 20L-dunk med olja kan behöva baxas. Ett kassaskåp i stort sett måste man baxa.

Jag vet att ordet baxa kan användas i stället för "stjäla". Men så använder inte jag det.

Instämmer utom det sista :)

Ungdom som man e och umgås med ungdomar och vi använder ordet baxxa som att sno(inte för att jag gör sånt men). Flytta runt har jag också hört. Men att baxxa betyder knulla? :va

Bazza(med engelsk uttal) däremot betyder däremot knulla i min krets.

JAG ÄR ungdom och använder alla 3 av orden :P så ja vet :tummenupp

Baxa = flytta saker

Baxxa = Sno, stjäla

Bazza = :Ligga? :tungan

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back