Orättvist

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Läser porsches reglemente ang ljud, där står 100DB enl FIA.

Nedan tagit från STCC-reglemente 2010.

7.11 Avgassystem
Avgassystemet är fritt nerströms från topplocket förutsatt att den fastställda ljudnivån på 110 dB(A) vid 6000 varv, mätt i enlighet med FIA ljudmätningsmetod, ej överskrids.

Sen hojarna på det. Verkar godtyckligt:va
 
Förstår vad du menar och kan själv tycka att det är knas.
Men Svemo är motorsportens svar på Metall.
Först ut i (nästan) alla avtalsförhandlingar.

Bilsportförbundet kommer att komma med liknande ljudgränser.
Bara det att Svemo är "testpilot"
 
Exakt Tocar!! Precis vad jag skrivit i ett mail till Fredrik Hansson på SVEMO-RR för någon vecka sedan. Bilbusarna i STCC får låta mkt mer o jävligt störande dessutom, på läktarn längst ned på rakan på tex. Gelleråsen.

Speciellt när 25-35st kommer brölande i klunga fullmutter i toppfart i huligan-Carrera-cup eller Ap-Camaro-cup. Pro SBK tävlar ju samma helg o måste låta mkt mindre!! Idiotiskt klantig tolkning av mc-ljudreglerna o DET tyckte jag redan 21-22 Maj!!
 
Last edited by a moderator:
Det har inte med varvtalen och göra då?

Skillnad på 110db @ 6000varv & 110db @ 14000varv.
 
Exakt Tocar!! Precis vad jag skrivit i ett mail till Fredrik Hansson på SVEMO-RR för någon vecka sedan. Bilbusarna i STCC får låta mkt mer o jävligt störande dessutom, på läktarn längst ned på rakan på tex. Gelleråsen.

Speciellt när 25-35st kommer brölande i klunga fullmutter i toppfart i huligan-Carrera-cup eller Ap-Camaro-cup. Pro SBK tävlar ju samma helg o måste låta mkt mindre!! Idiotiskt klantig tolkning av mc-ljudreglerna o DET tyckte jag redan 21-22 Maj!!

Ähh...OM jag fick bestämma skulle alla mc-klasser i Swe få låta som MotoGP, minst... :yoparty

Det där har varit genomdiskuterat säkert tre gånger sedan säsongen började. Ljudproblemet är något vi alla måste jobba med, annars blir det ingen racing framöver. Svemo har valt att ta det första steget, för att vänja förarna vid de kommande generella ljudreglerna.

Man kan tycka vad man vill om detta, men där belastar iallafall inte jag Svemo för att de jobbar med något som tyvärr är ett problem.

Det finns som sagt en massa trådar om det på Sh. Sök och läs igenom, detta är alltså inget nytt under solen.

Det har inte med varvtalen och göra då?

Skillnad på 110db @ 6000varv & 110db @ 14000varv.

Vad väger mest? Ett ton järn eller ett ton halm?
 
Last edited:
Vad väger mest? Ett ton järn eller ett ton halm?


Fast det funkar väl inte riktigt så med ljud va. Som att ta en ficklampa som drar X-energi och påstå att det är same same för grannen du riktar ljuset mot hur du än koncentrerar och optiskt förstärker "signalen".

Tror jag.. Vill minnas nån liknande förklaring från nån ljudfascist tidigare.
 
Jag bor 5km från Gelleråsen.

När Porscharna kör eller testar så hörs det direkt hit.
Likaså hojarna men på nåt sätt inte lika tydligt....förutom Duccarna då.
Kan det vara så att dovare ljud sprids längre?
 
Självklart ska väl Hertigen och Wallenbergaren få bullra lite extra.
 
Rash: mitt mail t Fredrik H. var verkligen inget gnäll över att bilarna fick låta mest (jag nämnde det som kortast). Jag presenterade faktiskt en tilltänkt lösning på ljudproblemet för svensk RR i första hand.

Catman: ja som sagts ovan, dovare ljud hörs även långt ifrån ljudkällan, stämmer. Har bl.a. med ljuddtrycket o frekvensen att göra.

Porsche: (FIA 100dB@6000RPM=70% av maxvarv)
Men hur mkt låter den då in real life vid bankanten eller hos närmsta grannen (vid maxvarv i toppfart på fullgas o belastning)??
Vad blir ljudnivån för denna beast vid varvstopp 8500RPM "2 meter max bakom", minst 110dB gissningsvis. Porsche har en hel del engineerande framför sig innan dom klarar framtidens svenska bil-ljudkrav! Klarar dom ens av det, är väl frågan? De har ju som bekant mkt begränsat med utrymme och riktigt kort väg, mätt från topplock till utblåsen/ändrören, att hinna bromsa upp o dämpa ut ljudet ordentligt.

Pro SBK: (4-cyl) högvarviga/andra frekvenser/ylar mer o har inte samma massiva dova ljudmatta som Camaro lr Carrera, som har största slagvolymen i STCC o därmed högsta totala ljudtrycket. Pro SBK låter inte mkt på längre avstånd, förutom Ducce o KTM utan dB killer då. Ej heller anmärkningsvärt högt på läktaren i toppfart jämfört med bilarna, enligt min egna subjektiva bedömning, med eller utan dB killers monterade.
 
Jag kan inte allt om akustik, men har jobbat lite med det för länge sedan.

Db(A) är ett viktat mått där man tar hänsyn till ljudintensiteten i olika frekvenser och viktar efter hur det upplevs av det mänskliga örat. Syftet är att just mäta upplevd ljudstyrka. Hög intensitet i ett frekvensområde som vi inte uppfattar är alltså oviktigt medan ljud i det frekvensområde som tex tal ligger i väger tungt.

Ljud med lägre frekvenser (dova ljud) tappar inte sin energi lika fort och fortplantar sig således längre. Dessa ljud kan alltså upplevas högre trots att de vid källan kan uppmätas till samma intensitet i Db(A) som ett ljud med högre frekvens.
 
Db/A är baserat på vad man uppskattat som en genomsnittlig människa. Men vad man som person själv upplever av ljud är subjektivt. Det beroende på tidigare erfarenheter, fobier, åsikter eller känslor mm. Så det som tex en person upplever som njutbart är det inte för en annan.

Db/A beräknas på ett snitt av människor medans tillämningen av "buller" tillämpas till ett fåtal. Att en minoritet på tex 3st vid en bana har så enkelt att få sina uttalanden om att det är störande med motorsportverksamhet (eller utomhuskonsärer, skytte osv) och få det till att bli föremål för rättsliga processer. Medans tusentals av både deltagare och åskådare njuter av den verksamheten. För detta finns det ingen formel för som man kan beräkna fram till vad som är bästa. Är mera där som "orättvisan" ligger. Inte siffror i reglementen eller på några mätare.

Dom som klagar kommer göra det oavsett vad en mätare säger, om man har bullerplank eller SVEMO-krökar. För att dom upplever det som oönskat, obehagligt eller störande med vissa ljud.
 
Detta kommer att ändras. Den ljudgrupp som bildats har representanter från både Svemo och SBF, och kommer att ta fram lkadana värden oavsett fordon. Inget att uppröras över, alltså. Dessutom gamla nyheter, detta har som nån sa varit uppe flera gånger tidigare.
 
Detta kommer att ändras. Den ljudgrupp som bildats har representanter från både Svemo och SBF, och kommer att ta fram lkadana värden oavsett fordon. Inget att uppröras över, alltså. Dessutom gamla nyheter, detta har som nån sa varit uppe flera gånger tidigare.


Kan klubbarna/ägarna till banorna vägra att hyra ut till de som gör att ni får problem med miljö/bullerkraven. Säg att STCC inte får köra på Svenska banor intill de är nere på hojarnas nivå alt höja hojarnas krav något?
 
Kan klubbarna/ägarna till banorna vägra att hyra ut till de som gör att ni får problem med miljö/bullerkraven. Säg att STCC inte får köra på Svenska banor intill de är nere på hojarnas nivå alt höja hojarnas krav något?

Självklart kan vi neka nån att köra. Bilarnas nivå kommer att sänkas till samma som i roadracing, ditt andra alternativ känns inte så aktuellt.
 
Det enda som STCC gjort under dom senaste åren med att ändra hur mycket dom låter är väll att dom dragit in en testdag på försäsongen och sen kört kortare racehelger? Dom tycker väl inte dom behöver sänka någon ljudnivå när dom klarar sina FIA regler och dessutom klarar gränserna på Svenska bullerdagar.

Kan man dessutom få ner tex Road Racing och övriga tilll 95Db/A förbifart (samma ljudnivå som inne i en tunnelbanvagn - har någon sett ljudkillen som sitter och mäter "buller" hela helgen precis ute i bankanten använda hörselskydd?) så öppnas möjligheten för att få fler bullerdagar för STCC/classic då tex RR och övriga kan avsäga sina.

Att man klarar gränsen hos närmsta granne hindrar inte den/dom från att klaga då det är enkelt och billigt att klaga. Antal bullerdagar drar man isf in för att tillfredställa den klagande grannen. Det resulterar i att det blir dyrt och krångligt för dom drabbade som äger eller utnytjar banorna.
 
Det enda som STCC gjort under dom senaste åren med att ändra hur mycket dom låter är väll att dom dragit in en testdag på försäsongen och sen kört kortare racehelger? Dom tycker väl inte dom behöver sänka någon ljudnivå när dom klarar sina FIA regler och dessutom klarar gränserna på Svenska bullerdagar.

Kan man dessutom få ner tex Road Racing och övriga tilll 95Db/A förbifart (samma ljudnivå som inne i en tunnelbanvagn - har någon sett ljudkillen som sitter och mäter "buller" hela helgen precis ute i bankanten använda hörselskydd?) så öppnas möjligheten för att få fler bullerdagar för STCC/classic då tex RR och övriga kan avsäga sina.

Att man klarar gränsen hos närmsta granne hindrar inte den/dom från att klaga då det är enkelt och billigt att klaga. Antal bullerdagar drar man isf in för att tillfredställa den klagande grannen. Det resulterar i att det blir dyrt och krångligt för dom drabbade som äger eller utnytjar banorna.

Ett litet klargörande; STCC har inte som uppgift att sätta regler för ljud. De sätter inte upp några regler öht, de driver en tävlingsserie. Reglerna för denna serie ställs av SBF. SBF jobbar aktivt med ljudfrågan, precis som Svemo gör. Det finns ingen dold agenda för att förtrycka roadracing från STCC's sida.

Om man klarar gränsen hos grannen är det enkelt för tillsynsmyndigheten att avvisa hans klagomål. Om man däremot inte klarar gränsen kan man få hårdare krav från myndigheten. Enkel logik.
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top