Optimera / trimma mobilt bredband

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Tjena
Har just börjat använda TREs mobila bredband (7,2).
Skulle vilja veta hur man kramar ur högsta möjliga hastighet ner.
Körde TCP Optimizer och provade optimerade inställningar men då dök hastigheten. Provade sedan default eller vad det nu heter och hastigheten blev då högre än med Windows egna inställningar.
Tacksam för tips på program eller tips på manuella inställningar som kan ge lite fler bps.

Räknar man på 3 Mbit/sek och roundtrip på 200 ms som man får med 3G ska inte RWIN vara större äm 75k. Har du äkta 7 Mbit (turbo-3G) sätter du RWIN till 175k. Sitter du och lusar med 1Mbit (många som samsas om bandbredden) ska du sätta RWIN till 25. TcpOptimizer har en bra kalkylator för det under fliken BDP.

Räknar man på 3 Mbit/sek och roundtrip på 200 ms som man får med 3G ska inte RWIN vara större äm 75k. Har du äkta 7 Mbit (turbo-3G) sätter du RWIN till 175k. Sitter du och lusar med 1Mbit (många som samsas om bandbredden) ska du sätta RWIN till 25. TcpOptimizer har en bra kalkylator för det under fliken BDP.

Bra info :tummenupp
Satte 175k och vips så ökade hastigheten med mellan 20-30% (mätte några ggr). Har TREs plus med hastighet upp till 6Mbit. Verklig hastighet har jag nu fått upp i svindlande 1,3 Mbit. Jag bör alltså sänka RWIN ytterligare? Ser ut som att optimal inställning är RWIN 25 / Mbit. Så om jag siktar på 2 Mbit så ska jag chansa på att sätta RWIN 50?

Last edited:
Gå in på inställningarna där det står: "bredband.se, ändra till "data.se"
Då blir det mer stabilt samt något snabbare. :D

Ehhhh?

Vaddå?
Har gjort så själv, funkar kanon, fick tipset av en leverantör från tre på jobbet.
'

Ehhhh?

Vaddå?
Har gjort så själv, funkar kanon, fick tipset av en leverantör från tre på jobbet.
'

Nu har jag provat femtielva olika kombinationer och trots att jag har max 6 Mbit anslutning så får jag högst värde om jag ställer in 7Mbit. Där funkar Brinkens råd bäst dvs RWIN 175k.

@BananBosse
Menar du att du ändrat vad du mäter mot? Det påverkar ju inte hastigheten mer än att du får reda på att det går olika fort mellan olika servrar.

Är det jag som har tur med mitt 3 bredband eller? Har aldrig fått under 4mbit ner på bredbandskollen :confused:

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg