optimera luftburk på R6??

jerry78

Medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
Yamaha Dragstar 1100
Hej
Jag undrar om man ska ändra om sin burk på min R6?? kompisen sa att har en tratt där framme och sen en slang till luftburken, plus ändrat om med slangarna och pluggat nått.... min fråga är kan det bli bra?? kan man förstöra nått?? mm mm :va
mvh jerry

Jo det går lätt att förstöra en luftburk, men med lite varsamhet och eftertanke så kan man oxå vinna en hel del.

Öppna upp luftvägarna, men ändra inte burkens grundform är ett vinnande koncept. Den interna strömningen skall alltså inte störas i sin huvudsak, då det även är resonanser och harmonier med i burken.
Det betyder:

Tänk på HUR luften går inne i burken. Oftast går den fram och åter i ett labyrintsystem vars enda uppgift är att dämpa ljudet från insuget.

Allt sånt är av ondo.

Sen KAN (inte måste) kanske in-hålet/en göras större, men detta är långt ifrån säkert. Innanför sitter oftast en snorkel/rör som oxå är en ljudfälla. Fundera på om den är en restriktion eller om den ska moddas/tas bort.

Håll på så ett tag och fundera så ser du snart rent logiskt vad som behöver göras.
Filtret i sig kan sen ersättas antingen som i en tråd här på SH med ett hemgjort element, eller ett köpt sportdito.

Brasklapp: Om du inte är beredd på kostnaderna efteråt för bänkning med justering kan du glömma allt ovanstående.
Förgasarna på din hoj (eller sprutet) är NOGA avstämt till de munstycken som sitter i = minsta ändring KRÄVER en uppföljning.

OTALIGA är de trådar där folk ojar sig över att det blev SÄMRE efteråt, men detta är solklart.
Det man gör är ju att underlätta flödet = MER luft vid ett givet varvtal.
Bibehåller man då bensinmängden går hojen magert.
Vilket ALLA hojar ALLTID gör redan som default ändå p.g.a avgasregler osv.

Sågade som exempel bort ljudfällan ur kompisens SV650-filter, men den gick peck efteråt. (givetvis) Men efter att ha fettat upp den så gjorde denna lilla mod att den gick betydligt bättre än innan modden.
Och det fnns mer att hämta där, då det bara är blandningsskruvarna som är justerade i nuläget.

Lycka till!

"Power to the People"

Last edited:
Tackar

Man tackar för det långa inlägget,,, ok ja jag hade tänkt mig att köpa dynojet och be de synka förgasarna och ställa in allt omptimalt och sen justera ventilerna,,, men ville bara se om det var lönt att göra detta med burken..
mvh jerry

hehe glömde visst en fråga vad kan en bänkning och justering kosta?? och ventil justering??

jerry78 skrev:
Man tackar för det långa inlägget,,, ok ja jag hade tänkt mig att köpa dynojet och be de synka förgasarna och ställa in allt omptimalt och sen justera ventilerna,,, men ville bara se om det var lönt att göra detta med burken..
mvh jerry

hehe glömde visst en fråga vad kan en bänkning och justering kosta?? och ventil justering??

Glöm Dynojet.

Sök lite här på forumet så kommer du nog på andra tankar.
Det är f.ö inte ALLS säkert att ett dynoshit täcker DIN mod. De är mer tänkta för bullergrabbarna som endast hänger på en tom sliponburk.
Säkrare då att byta de ordinarie munstyckena mot större dito original.

En bänkning kan kosta allt från 1500 till det dubbla, omöjlig fråga eg. då dr (som alla tar bet./timme + mtrl.

Detta får sägas vara BILLIGT då en tumregel vid trimning klassisk sugmotortrimning annars är 1000-1500:- per Hk

Det finns färdiga "recept " på vad som skall göras på din burk.
Utprovat av di som vet.

Tips är att leta reda på någon med en "kittad" R6a som kan hjälpa dig eller en kunnig herre som byggt sådana.

Det finns vissa förändringar att göra i burken för bättre flöde.
Men som herr Doktor nämner så karva inte i burken utan att veta vad som ska göras.
Jag har tyvärr inte exakta uppgifter om hur.

Och skit i dyno kittet.
Bestycka i bänk så går det säker bättre!

Ball*!

Datorn gick in i koma när jag skulle posta:

Skit i Dyno-shit-kit!
Sök på forumet så kommer du på bättre tankar.

Vad en bänkning kostar är som att fråga vad en stridsvagn går på...

Men oavsett pris (säg att det kostar 1500-3000, kanske mer) så är detta BILLIGT.
Bänkmannen LÄR hitta fler hästar än nån annan metod, så länge du inte börjar trimma seriöst.
En typisk tumregel säger: 1000-1500:- per Hästkraft vid sugmotortrimning.
Skulle du betala det efter avgasbyte, luftburksmod samt bestyckning....säg +10 häst på din maskin, ja då är ju bänkningen helt plötsligt "värd" 10-15 papp!

Så strunta i dynokittet, byt ordinarie munstycken, justera nålar blandningsskruvar osv tills det lirar (detta gör bänkmannen) så kommer även DU bli happy! :tummenupp

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt