Optimala spårvalen på svenska banor

http://www.youtube.com/watch?v=rWIUCBj27pQ&feature=plcp


Du kan ju jämför lite grann men detta var (roligt nog) min 2 träning för i år också, så det ena varvet är inte det andra likt. Går lite kantigt och missar endel men det bjuder jag på.:banana

Edit: Den är ner drevad 1 kugg fram det är allt. Så mätaren stämmer inte riktigt.

Edit2: snabbaste/fria varv vid 20 min in typ.
 
Last edited:
http://www.youtube.com/watch?v=rWIUCBj27pQ&feature=plcp


Du kan ju jämför lite grann men detta var (roligt nog) min 2 träning för i år också, så det ena varvet är inte det andra likt. Går lite kantigt och missar endel men det bjuder jag på.:banana

Edit: Den är ner drevad 1 kugg fram det är allt. Så mätaren stämmer inte riktigt.

Edit2: snabbaste/fria varv vid 20 min in typ.

Det går undan :) hur många år eller mil har du i ryggen?
 
http://www.youtube.com/watch?v=rWIUCBj27pQ&feature=plcp


Du kan ju jämför lite grann men detta var (roligt nog) min 2 träning för i år också, så det ena varvet är inte det andra likt. Går lite kantigt och missar endel men det bjuder jag på.:banana

Edit: Den är ner drevad 1 kugg fram det är allt. Så mätaren stämmer inte riktigt.

Edit2: snabbaste/fria varv vid 20 min in typ.

Här tycker jag mig se att du lägger handen på bromsen innan första och andra högern i depåkurvan. Stämmer det, ser jag rätt? Detta har jag funderat på RÄTT mycket och ännu inte bestämt mig för om jag ska göra det (och göra hojen liiiite orolig) eller om jag bara ska släppa liiiiiite tidigare och rulla in. Svårt där tycker jag, detta har jag funderat på i 10 år! (Apropå att ge snabba svar på hur man kör "rätt".....)
 
Last edited:
Här är en film från onsdags träningen på falkenbergsmotorbana. Det som kan på pekas är att det är tidigt av slag på gasen på rakan tack vare ljudmätning hojen ligger precis på gränsen av tillåtna db.

 
Här tycker jag mig se att du lägger handen på bromsen innan första och andra högern i depåkurvan. Stämmer det, ser jag rätt? Detta har jag funderat på RÄTT mycket och ännu inte bestämt mig för om jag ska göra det (och göra hojen liiiite orolig) eller om jag bara ska släppa liiiiiite tidigare och rulla in. Svårt där tycker jag, detta har jag funderat på i 10 år! (Apropå att ge snabba svar på hur man kör "rätt".....)

10år fundering? man får inte vara blyg att fråga. Med dina år på banan har du ju samlat på dig lite vänner antar jag som man kan fråga eller varför inte starta en tråd på SH eller varför inte bara prova?
 
Här är en film från onsdags träningen på falkenbergsmotorbana. Det som kan på pekas är att det är tidigt av slag på gasen på rakan tack vare ljudmätning hojen ligger precis på gränsen av tillåtna db.


Fu fan vad kul Falken ser ut!

¨Måste se till att styra upp en roadtrip så man får köra nån träning där nere :) Fast kanske tom billigare per varv att köra nästa race och acceptera sig toksist i kvadrat. :D
 
Det går undan :) hur många år eller mil har du i ryggen?


Kört hoj sen -05. Prova bana först gången 07 tror jag och tog licens -08 tävla nästan full säsong 2009.
Körde 1 onsdagsträning 2010. 1 bandag 2011 och 1 bandag 2012 sen den tävlingen som jag tränade till på filmen.

Det är väl typ det. Sen några hundra mil på gatan också men inte så mycket.
 
Här tycker jag mig se att du lägger handen på bromsen innan första och andra högern i depåkurvan. Stämmer det, ser jag rätt? Detta har jag funderat på RÄTT mycket och ännu inte bestämt mig för om jag ska göra det (och göra hojen liiiite orolig) eller om jag bara ska släppa liiiiiite tidigare och rulla in. Svårt där tycker jag, detta har jag funderat på i 10 år! (Apropå att ge snabba svar på hur man kör "rätt".....)

Jo du ser nog helt rätt. Börja med det i år tror jag och det verkar ju funka. En vis man sa att om man inte bromsar så ska man gasa så jag försöker minimera "bara åka på rull tiden".
Nästa steg får väl bli att hoppa över bromsa och öka kurvhastigheten men det är ju så jävla läskigt:gnissla
 
Efter många kloka ord i denna tråd + finslipning av spårvalen satte jag personbästa idag på Gälleråsen :) 1:15:5 :yoparty fick jag ner tiden då jag tidigare fick massa 1:18 tider

laddar upp film senare :D
 
Last edited:
http://www.youtube.com/watch?v=rWIUCBj27pQ&feature=plcp


Du kan ju jämför lite grann men detta var (roligt nog) min 2 träning för i år också, så det ena varvet är inte det andra likt. Går lite kantigt och missar endel men det bjuder jag på.:banana

Edit: Den är ner drevad 1 kugg fram det är allt. Så mätaren stämmer inte riktigt.

Edit2: snabbaste/fria varv vid 20 min in typ.

Riktigt snabbt! Du får gärna lägga upp fler filmer :) Riktigt skoj att kolla på snabba förare
 
Här har du det du söker. 3 varv på Gelleråsen med olika varvtider loggade med en GPS laptimer.
Varvtider enligt följande:
Gul: 1.08.3
Röd: 1.09.0
Grön: 1.10.0

Som flera redan vart inne på så är kanske inte spårvalet det avgörande för varvtiderna. Som synes har jag kört i princip samma spår vid alla dessa 3 varv. Men ändå skiljer det mer än 100 meter vid passering av mållinjen mellan snabbaste och långsammaste varv.

Detaljstuderar man istället hastighetstracen så kommer man snabbt underfund med att det är de små, små förändringarna i bromspunkt, kurvhastighet och hur tidigt man går på gas ut ur kurvan som ger skillnaden i varvtider.

Tror bästa sättet att bli snabbare på är genom att fundera mindre och köra mer. Hitta en komfort fart där du ligger stabilt och tryggt och åker på jämna tider. Börja kliva ur komfortzonen genom att hitta nån böj där du går in snabbare och/eller gasar ut tidigare. Snart så har du satt ett nytt PB, och inte långt därefter så kommer även komfortzonen flyttats fram. Sen är det bara att fortsätta på det viset.
 

Bifogat

  • Bild1.jpg
    Bild1.jpg
    165.7 KB · Visningar: 162
  • Bild2.jpg
    Bild2.jpg
    99.5 KB · Visningar: 109
Här har du det du söker. 3 varv på Gelleråsen med olika varvtider loggade med en GPS laptimer.
Varvtider enligt följande:
Gul: 1.08.3
Röd: 1.09.0
Grön: 1.10.0

Som flera redan vart inne på så är kanske inte spårvalet det avgörande för varvtiderna. Som synes har jag kört i princip samma spår vid alla dessa 3 varv. Men ändå skiljer det mer än 100 meter vid passering av mållinjen mellan snabbaste och långsammaste varv.

Detaljstuderar man istället hastighetstracen så kommer man snabbt underfund med att det är de små, små förändringarna i bromspunkt, kurvhastighet och hur tidigt man går på gas ut ur kurvan som ger skillnaden i varvtider.

Tror bästa sättet att bli snabbare på är genom att fundera mindre och köra mer. Hitta en komfort fart där du ligger stabilt och tryggt och åker på jämna tider. Börja kliva ur komfortzonen genom att hitta nån böj där du går in snabbare och/eller gasar ut tidigare. Snart så har du satt ett nytt PB, och inte långt därefter så kommer även komfortzonen flyttats fram. Sen är det bara att fortsätta på det viset.

Tack! efter 5 sidor hade nån modet att dela med sig av den datan jag sökte! tackar så hjärtligt och ska verkligen ta till mig det du påpekade.
:tummenupp:rock
 
Tror bästa sättet att bli snabbare på är genom att fundera mindre och köra mer. Hitta en komfort fart där du ligger stabilt och tryggt och åker på jämna tider. Börja kliva ur komfortzonen genom att hitta nån böj där du går in snabbare och/eller gasar ut tidigare. Snart så har du satt ett nytt PB, och inte långt därefter så kommer även komfortzonen flyttats fram. Sen är det bara att fortsätta på det viset.

Detta tror jag är väldigt sant och viktigt för att köra snabbare.
Man kommer ju oftast ner i sina komfort-tider och kan relativt enkelt köra jämna tider i det tempot. Men för att det skall gå fortare så måste man som du skriver testa att gå över komfortgränsen och bli bekväm i den nya bromspunkten, högre kurvhastigheten eller mer/tidigare gas ut ur kurvan.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top