Optimal hoj för uppkörning (tung mc)?

Glen

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2008
Hoj
Suzuki gsx 750F
Kort och gott, vilken/vilka skulle ni säga är dom lättaste hojarna att köra upp med då det kommer till lågfartsbanan?

/Glen

Borde inte "äventyrshojjar" vara rätt optimala?
(typ stora enuro/motarder)

Jag har inte kört såna själv så jag vet inte om det är så...

Mja, kanske inte de riktigt stora (BMW R1200GS etc). Det kan bli lite för åbäkigt för en nybörjare att spaka runt en sån på banan, de väger en del och har ganska hög tyngdpunkt.

Men lite mindre saker blir oförskämt lättkörda. Som t.ex. DR650SE borrad till över 700cc. Då är det nästan lättare än att köra moppe runt banorna. :D

Annars så kan jag tänka mig att en TDM900 är ganska så smidig på en uppkörning.

Om inte något av de förslagen duger så finns ju alltid CB750 och GSX750 (modellerna från 90-talet och framåt). De har använts av många trafikskolor genom åren. Inte helt utan orsak. Hornet 900 skulle kunna vara ett modernare alternativ.

Gjorde min första uppkörning på en super tenere 750, den va bra mycke svårare än cb750 pga hög tyngdpunkt och tyngden

Bara instämma med massan. CB 750 körde jag oxå upp på, extremt lätt hoj att köra upp med

Körde upp på en cb750. Men skulle jag köra upp idag hade jag lätt valt min KTM 950. Busigt enkel. Och vänder på en 5öring.

Körde upp på en Africa Twin 750, den var väldigt lätt att svänga o krypköra med.

jag körde upp med denna

giant01.jpg

Samtidigt som jag körde upp, körde en tjej upp med en Honda Shadow custom hoj... det var lite roligt. så vitt jag vet klarade hon sig iallafall!

jag körde på en intruder 800, inte det bästa valet tycker jag. Körde en heldag med en Kawa ZR-7 och den var fan så mycket enklare.

Mja, kanske inte de riktigt stora (BMW R1200GS etc). Det kan bli lite för åbäkigt för en nybörjare att spaka runt en sån på banan, de väger en del och har ganska hög tyngdpunkt.

Men lite mindre saker blir oförskämt lättkörda. Som t.ex. DR650SE borrad till över 700cc. Då är det nästan lättare än att köra moppe runt banorna. :D

Annars så kan jag tänka mig att en TDM900 är ganska så smidig på en uppkörning.

Om inte något av de förslagen duger så finns ju alltid CB750 och GSX750 (modellerna från 90-talet och framåt). De har använts av många trafikskolor genom åren. Inte helt utan orsak. Hornet 900 skulle kunna vara ett modernare alternativ.

Nu är jag ju partisk, men en R1200GS väger inte speciellt mycket, dessutom med dess upprätta körställning och breda styre så anser jag den vara minst lika lätt som en CB750. Bara man inte har för korta ben! (Det har iochförsig jag, men man vänjer sig). Tyngdpunkten är inte hög eftersom cylindrarna ligger ner.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra